رویداد این هفتۀ پارلمان هند


نویسنده: وی موهان راو

مترجم: محمد ولی الله ولی

نخست وزیر هند نارندرا مودی گفته است که دولت، هند را به ارتفاعهای جدید خواهد برد و جویای همکاری اپوزیسیون برای پیشروی با ایدۀ یک ملت ویک انتخابات می باشد، او به مباحثه‌ای راجع به پیشنهاد تشکر از آقای رامنات کوویند ریاست جمهوری هند به اجلاس مشترک هردو مجلس پارلمان در لوک سبا یعنی مجلس مردم هند پاسخ می داد. او گفت که هند نباید هیچ فرصتی برای به جلو رفتن بخاطر تامین پیشرفت و موفقیت را از دست بدهد. او نیز از اپوزیسیون خواستار گردیده که کارکردگی عادی پارلمان را تضمین نماید. نخست وزیر اظهار امیدواری نمود که هردو دولت و اپوزیسیون می توانند بطور باهمی با چالش‌ها در برابر این کشور مقابله نمایند، او متقاضی معماری هند محکم، محفوظ و مشمول گردید. او به قضیه‌های متعددی مانند فساد، کشاورزان و شغل و کار اشاره نموده و اکیداً گفت که هیچ جایی برای فسادکاری در این کشور وجود ندارد و دولت مبارزه اش علیه آن را ادامه خواهد داد. او به بحران آب دراین کشور مراجعه نموده وگفت که فراهمی آب به هرکدام خانه وظیفه مهمی دولت است. 

آقای نارندرا مودی درپاسخ به مباحثه راجیا سبا، مجلس سنای هند گفت که اصلاحات انتخاباتی برای این کشور بسیار مهمی است و از اعضای پارلمان خواستار شده که برسرِ ایدۀ معماری هند جدید فکرنمایند. او گفت که دولت متعهد به تامین آسانی زندگانی برای شهرواندانش می باشد و از هرکدام تقاضا نمود که برای تشکیل یک هند جدید کار کند. او متقاضی تلاشهای دستِ جمعی برای درآوردن هند بعنوان یک اقتصاد تریلیون دلاری گردید. 

آقای مودی اپوزیسیون را برای مورد استهزا قرار دادن نظریۀ هند جدیدِ حزبِ باراتیاجاناتا ازجمله پیشنهادی برای برگزاری انتخابات همزمان دراین کشور شدیداً بباد انتقاد گرفت. نخست وزیر مودی آن بیانیۀ آقای غلام نبی آزاد رهبر اپوزیسیون در مجلس سنا را که او هند قدیم را ترجیح می دهد، مورد انتقاد قرارداده و گفت که حزب کنگره خواهان هند قدیم است درجائیکه تصامیمِ کابینه درجلسه مطبوعاتی پاره پاره نموده شده و کشتی‌های نیروی دریایی برای مسافرت شخصی مورد استفاده قرار می گرفت. آقای مودی از بکار بردن دستگاه‌های الکترونیکی اخذ آرا دفاع نموده و اپوزیسیون را بخاطر اظهار تشکیک برسر آن دستگاه‌های اخذ آرا بباد انتقاد گرفت. 

لوک سبا، مجلس مردم هند لایحه ترمیمی ناحیه اقتصادی ویژه ایِ سال ۲۰۱۹ را به تصویب رسانیده که بنگاه‌های خیریه و سازمانهای دیگر را مجاز به احداث نمودن واحدهای شان در نواحی اقتصادی ویژه‌ای می سازد. آقای راوی شانکار پراساد وزیرقانون دولت هند لایحه ترمیمی آدار وقوانین دیگری سال ۲۰۱۹ را در پارلمان ارائه نمود. این لایحه جایگزین آن فرمان خواهد بود که درماه مارس سال جاری با پیشنهاد نمودن جریمه تعرفه‌ای بخاطر تخلف ورزی از قوانین صادر شده بود. این نیز به کودکان گزینه ای برای خروج شان از برنامه شناخت بیومتریکی بعد ازحصول سنِ هیجده سالگی پیشنهاد می کند. 

آقای جی کیشان رددی وزیرمشاور در وزارت کشور هند لایحه ترمیمی اختصاص ایالت جامو وکشمیر سال ۲۰۱۹را در پارلمان ارائه نمود که جویای ترمیم مجدد قانون اختصاصی جامو وکشمیر مصوبۀ سال ۲۰۰۴ می باشد. این برای فراهمی اختصاص در بنگاه‌های تحصیلاتی و استخدامات دولتی به مردم که درحدود ده کیلومتری مرز بین المللی درجامو بسر می برند، پیشنهاد می کند. 

آقای وی مورلی داران وزیر مشاور در وزارت خارجه هند به اطلاع یک عضو در مجلس مردم دریک پاسخ کتبیِ سوالی رسانیده که دهلی نو بطور متواتر قضیۀ تروریسم فرامرزی را نشان داده و همکاری بین المللی را در مبارزه با خطر تروریسم از جمله در فورم‌های دوجانبه‌ای، منطقه ای و جهانی تحت فشار شدید می گذاشته است. او گفت که در نتیجۀ تلاشهای مداوم دولت هند، نگرانیهای افزوده در جامعه جهانی راجع به تروریسم ایجادشده از پاکستان از جمله تداوم فعالیتهای افراد وسازمانهای تروریستی نامزد شده بین المللی وجود دارد. وزیر نامبرده گفت که کشورها از پاکستان تقاضا نموده اند که آن کشور اجازه ندهد تا سرزمینش به هیچ صورت برای تروریسم مورد استفاده قرار بگیرد. او گفت که شورای امنیت سازمان ملل درعواقب تهاجم تروریستی فرامرزی در پولوامای ایالت جامو وکشمیر هند آن اقدام تروریستی شنیع و ناجوانمردانه ای را شدیداً مورد نکوهش قرار داد. 

اعضای مجلس سنای هند برسرِ بحران آب در قسمتهای مختلف این کشور اظهار نگرانی شدید نمودند. آقای گاجندرا سینگ شخاوت وزیر امور نیروی آب گفت که همۀ تلاشها برای تحفظ سطوح آبِ زیر زمینی بعمل آورده خواهند شد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند