این هفته در پارلمان هند



نویسنده: وی موهان راو

مترجم: محمدولی الله ولی

مجلس مردم هند موسوم به لوک سبا لایحه مرکز داوری بین المللی دهلی نو سال ۲۰۱۹ را به تصویب رسانیده است که وسیله‌ای را برای تشکیل یک مرکز داوری بین المللی دهلی نو واعلام نمودن آن بعنوان یک موسسه اهمیت ملی بخاطر عمران روی همرفته اش فراهم می نماید. این یک مرکز داوری عمده خواهد بود. آقای راوی شانکار پرساد وزیرقانون دولت هند درپاسخ به مباحثه‌ای درباره لایحه مذکور در روز چهارشنبه گفت که دولت علاقه مند به مبدل ساختن این کشور به یک مرکز داوری داخلی و جهانی است.

هردو مجلس پارلمان هند قطعنامه‌های قانونی را برای تحمیل عوارض گمرکی دویست درصد بر همۀ کالاهای تولید پاکستانی یا صادر شده از آن کشور اتخاذ نموده اند. هردو مجلس ترمیم در جدول اول قانون تعرفه گمرکی را به تصویب رسانیده اند. دهلی نو عوارض گمرکی بر همۀ کالاهای صادر شده از اسلام آباد را به دویست درصد از شانزدهم فوریه سال جاری اعلام نموده بود. آقای انوراگ تاکور وزیرمشاور در وزارت دارایی هند قطعنامه‌های مذکور را در پارلمان مطرح نموده. 

وزیر دارایی هند نیرمالاسیتارمن گفته است که دولت هند متعهد به ترفیع و تقویت دادن به بخش‌های کشاورزی، آموزش وپرورش و مراقبت بهداشتی است. خانم رمن طی پاسخ به مباحثه‌ای درباره بودجه مرکزی سال مالی ۲۰-۲۰۱۹ در روز چهارشنبه درمجلس مردم گفت که پیشنهادات بودجه‌ای نیز دارای هدف دگرگون ساختن این کشور می باشد. او گفت که دولت هند هدفی را برای نگهداشتن کسرمالی به ۳.۳ درصد برعلیه ۳.۴ درصد که دربودجه موقتی نشان داده شده بود، تعیین نموده است. 

وزیرمشاور در وزارت کشور جی کیشان رددی در روز سه شنبه به اطلاع مجلس مردم رسانیده که رخنه گری فرامرزی به ایالت جامو وکشمیر هند در نیمۀ اول سال ۲۰۱۹ درمقایسه با همین مدت درسال ۲۰۱۸ چهل وسه درصد کاهش یافته است. او اظهار داشت که فعالیت‌های تروریستی دراین ایالت تا بیست وهشت درصد و بکار گیری شورشیان محلی درمقایسه با همین مدت سال گذشته چهل درصد کاهش یافته است. آقای شریپد وزیرمشاور در وزارت دفاع هند در روز دوشنبه دریک پاسخ کتبی به اطلاع مجلس سنا رسانیده که ۱۲۹۹ رویداد تخلف ورزی از آتش بس در مرز هند وپاکستان تا ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ درمقایسه با ۱۶۲۹ رویداد تخلف ورزی از آتش بس در همین مدت سال گذشته بعمل آمده است. 

دکتر جیتندرا سینگ وزیر مشاور امور فضایی و انرژی اتمی گفته است که پروژه گگنیان روبراه است و انتظار می رود که این تا ۷۵مین سالروز استقلال این کشور یا زودتر ازآن به تحقق برسد. طرح وپیکربندی سیستم‌های فرعی عمده صورت نهایی داده شده اند. آزمایشات شایستگی مربوط به درجه بندی انسانی سیستم‌های پرواز آغاز شده است وآزمایشات موتور کرایوجنیک روبه پیشرفت می نهد. برنامه تربیت خدمه این میسیون فضایی صورت نهایی داده شده و روند انتخاب اعضای خدمه آغاز شده است. او با فراهم نمودن اطلاعی در یک پاسخ کتبی به سوالی در مجلس سنا در روز پنجشنبه گفت که شورای مشاورت ملی گگنیان با اعضا از موسسات و صنایع مختلف تشکیل یافته است. 

پارلمان هند لایحه‌ای را برای مجاز ساختن بکار بردن داوطلبانه آدار بعنوان ثبوت هویت بخاطر باز نمودن حسابهای بانکی و حصول ارتباط تلفن همراه به تصویب رسانده است. وزیر قانون راوی شانکار پراساد به اطلاع اعضای پارلمان رسانیده که دولت هند یک قانون محکم را برای نگهداری از اطلاعات تدوین می نماید که قرار است بزودی در پارلمان ارائه بشود. او گفت که سراسرجهان درجهت نگهداری آمار هندی حرکت می کند. او اظهار داشت که هند یک کشور دربرداری، اصلاحات و توانمندسازی است. لایحه ترمیمی آدار و قوانین دیگر سال ۲۰۱۹ وسیله‌ای را برای جریمه ده میلیون روپیه و مجازات اسارتی برای سازمانهای خصوصی تخلف ورزی کننده از شرایط اطلاعات تهیه شده در آدار فراهم می نماید. این نیز فرصتی را برای بکار بردن داوطلبانه نمره آدار بخاطر دانستن هویت مشتریان فراهم می کند. 

هردو مجلس پارلمان هند شاهد مناظر پراز هیاهو برسرِ تحولات سیاسی در ایالت کارناتکای این کشور شده که بدنبال شور وغوغای احزاب مخالف ازجمله حزب کنگره منتج به تعطیلات موقتی مکرر گردیده. آقای ادیر رنجن چاوداری درمجلس مردم هند حزب باراتیا جنتا را متهم به اتخاذ نمودن سیاست شکارچیانه برای بی ثبات سازی دولت حزب کنگره و حزب جنتا دل سکولار دراین ایالت نموده. اگرچه آقای راجنات سینگ وزیر دفاع دولت هند این اتهام را مسترد ساخته و گفت که دولت مرکزی با هرج ومرج سیاسی فعلی در ایالت کارناتکا هیچ سروکاری ندارد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند