هند درمسیریک اقتصاد پنج تریلیون دلاری قرار دارد

نویسنده: دکترلیکا اس چاکرابرتی

مترجم وگوینده: محمد ولی الله ولی

خانم نیرملاسیتارمن وزیردارایی دولت هند دربودجه ۲۰۱۹ توجه را به طرح عملی برای دست یافتن به اقتصاد ۵ تریلیون دلار آمریکایی تاسال ۲۰۲۴میلادی متمرکز نموده. او بصیرتی یعنی یک سلسلۀ اقدامات سیاستی را برای این دهه اعلام داشته که دارای تمرکز توجه واضح به سرمایه گذاری و رشد اقتصادی است. 

اقدامات سیاستی دولت هند شامل تحکیم ساختار فیزیکی و اجتماعی، افزایش مشمولیت مالی از طریق زیربنای دیجیتالی، تغذیه بهداشت خوبی بخاطر زنان وکودکان، مدیریت آب و توجه به اقتصاد آبی، تحکیم برنامه فضایی، اتکاء به خود در خواربار و حبوبات، تحکیم برنامه‌های "درهند بسازید" و "آیوشمان بارت" و تاکید بر دخالت حد اقل دولتی واختیارداری حداکثر می باشد. نخست وزیر نارندرا مودی گفته است که هرکدام نفر از اتباع هندی دارای سهم دراین روند خواهد بود. 

اگرچه اصلاحات ساختاری برای رسیدن به یک اقتصاد ۵ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۲۴ وضوحاً طراحی شده است. چنانکه راتین رای عضو شورای مشاورت اقتصادی نخست وزیر اخطار نموده است که منصرف شدن هند از راهِ رشدِ عالیتر به گرداب درآمد متوسط، یک خطر محکم می باشد. 

جلب نمودن سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی تمرکز توجه دورۀ دوم دولت نخست وزیر مودی می باشد. این تحت فشار گذاشته شد که استحکام مالی یک شرط قبلی برای اعتماد سرمایه گذار به سرمایه گذاری در اقتصاد هند است. لزومی دارد که هند برسر استحکام مالی محتاط باشد اما این نباید بارزش تشکیل سرمایه ناخالص دراقتصاد بوده باشد. استحکام مالی برهبری رانش مالیاتی برای رشد اقتصادی مهم تر از کاهش هزینه عمومی است. 

مالیات گذاری یک وسیله نیرومند سیاستی برای رشد اقتصادی است. معقولیت مالیات برشرکت درجبهه مالیات گذاری یک اقدام مهم بجلو می باشد. نرخ مالیات شرکتی برای همۀ شرکتها که دارای مالیات براصل مبادلات تا چهار هزار میلیون روپیه باشند به ۲۵ درصد کاهش یافته است. اقداماتی برای فراهمی آسانی در بازگردانی مالیات بردرآمد نیاز دارد برای افزایش دادن مالیات از مالیات بر کالاها و سرویسها تحت فشار بیشتری قرار بگیرد. 

هند نیز نیازمند تدوین سیاستها بخاطر رفع بحران مربوط به کشاورزی است. حتی امروز هم، اغلب محصولات کشاورزی دراین کشور منحصر بر باران است و کمبود باران ممکن است به مزرعه ضرر برساند که در نتیجۀ آن کشاورزان مقروض می شوند. نیاز فوری برای افزایش دادن تشکیل سرمایه ناخالص دربخش کشاورزی وجود دارد. استفاده از منافع آمارگیری جمعیت برای رشد اقتصادی حایز اهمیت خواهد بود. لزومی دارد که سیاست دولت آموزش و پرورش و مراقبت بهداشتی را برای تحکیم تشکیل سرمایه بشری مورد توجه قرار بدهد که درعوض آن رشد اقتصادی بسیار تقویت خواهد یافت. وزیر دارایی هند نیز اعلام داشته است که یک کمیته متخصصین برای ارزیابی بودجه جنسی پانزده سال گذشته تشکیل داده خواهد شد. این اعلام سیاست دارای هدف دومین دولت مودی برای تحت فشار گذاشتن حساسیت عمران بشری مربوط به جنس می باشد تا هیچ کس عقب نماند. 

این آخرین رابطه‌ای برای رسایی برنامه‌های دولتی به خانه‌های فقیران، مهم میباشد. "برنامه اججوالا" که از بودجه مربوط به جنس دربخش زیربنای انرژی نمایندگی می کند؛ گام سیاستی مهمی دولت مودی است. "برنامه اودای" تلاشهای دارایی و عملیات شرکتهای توزیع نیروی برق را برای فراهمی نیرو به صد درصد خانه‌ها درنظر دارد که اکنون روبه پیشرفت می نهد. هند نیازمند آن است که موانع در راه این سیاستها بسطح اجرا را مشخص نماید چون زیربنای ناقص کیفیت زندگانی را تحت تاثیر می گذارد. 

جلب نمودن سرمایه خارجی به اقتصاد هند از طریق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخشهای مهمی ازجمله بخش هواپیمای مدنی تقویت دهنده به رشد اقتصادی است. معهذا سرمایه گذاری خارجی عامل مهمی تحکیم اقتصاد است که به تفاوت‌های نرخ بهره، واکنش خود را نشان می دهد. کنترل محتاطانه آن ضروری است، چون جریان سرمایه ممکن است نتایج مثبت را ببار بیاورد درصورتیکه نرخ بهره ایالات متحده بالاتر باشد. این بودجه در جبهه تجاری، افزایش‌های قاطعی در عوارض گمرکی را اعلام نموده است. هند درپس منظر جنگ تجاری آمریکا و چین نیازمند تدوین هوشمندانه سیاست تجاری‌اش می باشد. هند اکنون یک اقتصاد ۲.۸۷ تریلیون دلار آمریکایی است. اگر اقتصاد این کشور بطور عادی به نرخ بیشتر از ده درصد سالانه رشد نمود تنها درآن صورت این قادر به رسیدن به یک اقتصاد ۵ تریلیون دلار آمریکایی تا سال ۲۰۲۴ خواهد بود. سرمایه گذاری سطح بخشی و تشکیل سرمایه بسطوح ایالتی و محلی درهند برای بدست آوری هدف یک اقتصاد ۵ تریلیون دلار آمریکایی ضروری است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند