این هفته در پارلمان هند



نویسنده: وی موهن راو 

مترجم: محمد ولی الله ولی 

دکترجایشانکر وزیرامورخارجه هند از پاکستان خواسته است که بدنبال قضاوت صادر شده از دیوان دادگستری بین المللی تبع هندی کولبوشن جادو را رها بسازد و اورا به میهن برگرداند. وزیر نامبرده بیانیه‌ای را در هردو مجلس پارلمان ایراد نموده و گفت که این قضاوت نه تنها اثبات بی گناهی هند وجادو بلکه نیز بحق همۀ آنها است که عقیده به حاکمیت قانون و تقدس پیوندهای بین المللی دارند. او اکیداً گفت که جادو بی گناه است و اتهامات نادرست توسط پاکستان به او زده شده و اعتراف اجباری اش بدون هیچ نمایندگی قانونی و روند مناسبی، واقعیت را دگرگون نخواهد ساخت. وزیر امورخارجه هند اظهار داشت که دیوان دادگستری بین المللی اعلام داشته که پاکستان تعهدات مربوطه تحت کنوانسیون وین دربارۀ روابط کنسولی را نقض نموده است. او گفت که دیوان دادگستری بین المللی نیز اعلام نموده که این وظیفه اسلام آباد است که جادو را نسبت به حقوقش بدون هیچ تاخیر مجدد مطلع بسازد و دسترسی کنسولی هند به او فراهم نماید. 

مجلس سنای هند موسوم به راجیا سبا لایحه ترمیمی آژانس بازرسی ملی سال ۲۰۱۹ را باتفاق آرا به تصویب رسانیده. این لایحه قبلاً در لوک سبا به تصویب رسیده بود. توسعه حوزه اختیارات آژانس مذکوربرای بازرسی تجاوزکاری‌ها درخارج از هند برای هدف گیری هندیان و املاک هندی درخارج از این کشور، هدف این قانون می باشد. این آخرین ترمیم، آژانس بازرسی ملی را به بازرسی اضافی تجاوزکاری‌های مربوط به قاچاقی انسانی، اسکناس پول جعلی، تولید و فروش تسلیحات ممنوع، تروریسم اینترنتی و جنایات تحت قانون مواد منفجره سال ۱۹۰۸ قادر خواهد ساخت. این نیز وسیله‌ای را برای تشکیل دادگاه‌های ویژه‌ای بخاطر محاکمه جنایاتی مانند قاچاقی انسانی و تروریسم اینترنتی فراهم می کند. آقای امیت شاه وزیر کشور دولت هند طی پاسخ به مباحثه‌ای به پارلمان اطمینان داد که آژانس بازرسی ملی قادر به معامله‌ای با قضیه‌های مربوط به تروریسم علیه شهروندان هندی در خارج از هند و برعلیه نفع این کشور خواهد بود. 

راجیا سبا مجلس سنای هند لایحۀ مرکز داوری بین المللی دهلی نو سال ۲۰۱۹ را نیز باتفاق آرا به تصویب رسانیده. لوک سبا مجلس مردم هند قبلاً این لایحه را به تصویب رسانیده بود. این لایحه وسیله‌ای را برای تاسیس و ادغام مرکز داوری بین المللی دهلی نو به هدف ایجاد یک نظم مستقل و خودمختار بخاطر داوری بنگاهی شده، فراهم می نماید. 

لوک سبا مجلس مردم هند لایحه دارایی سال ۲۰۱۹ را تصویب نموده که به پیشنهادات دولت مرکزی هند برای سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تقویت می دهد. خانم نیرملاسیتارمن وزیر دارایی دولت هند ترمیمات پیشنهادی در قوانین مالیات گذاری را توضیح داده و گفت که ترمیمات مذکور برنامه‌ درهند بسازید وبرنامه سرآغاز کار را توسعه و ترفیع خواهد داد. 

آقای راجنات سینگ وزیر دفاع هند به اطلاع مجلس مردم رسانیده که هند وچین از پیمان‌های دوجانبه برای تامین صلح وآشتی درامتداد مرز احترام می گذارند. او به یک قضیه مطرح شده از یک عضو حزب کنگره پاسخ می داد که متهم ساخته که شهروندان چینی وارد بخش دِمچوک در خط کنترل واقعی درخلال سالروز تولد دلایی لاما درتاریخ ششم ماه جاری شده بودند. آقای سینگ گفت که خویشتن داری کامل ازسوی نیروهای مسلح این هردو کشور در دوکلام وجود دارد. 

آقای نیتیانند رای وزیرمشاور در وزارت کشور طی یک پاسخ کتبی در مجلس سنا گفت که دولت هند عده‌ای از اقداماتی را برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی دراین کشور بعمل آورده است. اینها شامل حصار کشی در مرز بین المللی و مراقبت بیشتری توسط نیروهای پاسدار مرز می باشند. 

آقای وی مورلیداران وزیرمشاور امورخارجه به اطلاع مجلس مردم این کشور رسانیده که دهلی نو درنتیجۀ تلاشهای مداوم درحصول رهایی و استرداد ۲۱۱۰ نفر از زندانیان هندی بشمول ماهیگیران از پاکستان ازسال ۲۰۱۴ به بعد موفق شده است. وزیرنامبرده در پاسخ کتبی به سوالی گفت که هند داوطلبی‌اش را نسبت به کرسی غیردایمی شورای امنیت سازمان ملل برای دوره ۲۰۲۱-۲۲ که کرسی واحد برای گروه آسیا پاسیفیک است در نوامبر ۲۰۱۳ اعلام نموده بود. ۵۵ عضو گروه آسیا پاسیفیک در ماه ژوئن ۲۰۱۹ از داوطلبی هند برای کرسی غیردایمی شورای امنیت ملی سازمان ملل برای دورۀ ۲۰۲۱-۲۲ حمایت نموده بودند. انتخاباتی بخاطراین کرسی دایمی شورای امنیت سازمان ملل برای دوره مذکور در ماه ژوئن ۲۰۲۰ در نیویورک برگزار خواهد شد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند