سرمایه گذاری‌های روبه افزایش هند در سریلانکا

نویسنده: دکترام ساماتا

مترجم: دکتر احمد علی

هند وسریلانکا یک قرارداد به ارزش ۹۱.۲۶ میلیون دلاری را برای تجدید خط راه آهن از ماهو تا اومنتایی به امضا رسانده که یک فاصله ۱۳۰ کیلومتری را دربر می دارد. این قرارداد خیلی حایز اهمیت است چون این خط راه آهن برای اولین بار در ظرف یک صد سال تجدید خواهد یافت. سهم وخدمات هند برای بهبودی راه آهن سریلانکا برهمه آشکار است و دهلی نو تا بحال تنها برای ۱.۳ میلیارد دلار برای عمران راه آهن دراین کشور جزیره ای تعهد نموده است.

این نشان می دهد که هند خیلی مایل به بهبودی سرمایه گذاری‌هایش می باشد و برای سرمایه گذاری‌های مشترک برای کشورهای سوم ذهن گشاده را دارد. پروژه‌های انجام داده شده توسط هند متمرکز به صحت، تعلیم وتربیت و ارتباط مردم می باشند. تنها درماه جاری یکصد روستای مدل ساخته شده با کمک هند دربخش گامپاها افتتاح شده. این روستاها قسمتی از ۲۴۰۰ روستا می باشند که هند برای ساختن آن در سراسر سریلانکا بعلاوه ۶۰ هزار خانه اضافی قول داده که در ناحیه شمالی، شرقی و مرکزی متاثره از جنگ در سریلانکا ساخته می شوند. دریک مثال دیگری یک سرویس آمبولانس فراهم شده در سراسر این جزیره توسط هند مورد تحسین وستایش مردم سریلانکا قرار گرفته است. هند با کمک برای ساختن روستاهای مدل در سراسر آن کشور نه تنها در نواحی شمال شرقی تامیل نشین، یک پیام مثبت همکاری را بخصوص برای اعتماد سازی ارسال نموده که برای افزایش همکاری استراتژیکی ضروری است.

اینها جنبه‌های مهم همکاری هند می باشند. باوجود هرج ومرج داخلی درسیاست سریلانکا، پروژه‌های عمرانی هند بدون هیچ تاخیر بمعرض اجرا گذارده می شوند. انتخابات ریاست جمهوری آینده و هرج ومرج سیاسی در سریلانکا بعلت اختلافات مابین پریزیدنت مایتریپالاسریسنا و نخست وزیر رانیل ویکرماسینگه اغلب مباحثه سیاسی در سریلانکا را دربرگرفته است. حملات روز یکشنبه بمناسبت عیدپاک مسیحی وضعیت امنیتی آن کشور را درمعرض خطر گذاشته است. هند نسبت به هرج ومرج سیاسی در سریلانکا پاسخ احتیاط آمیز داده و از دستگاه رهبری آن کشور خواستار شده اختلافات را ازطریق وسایل قانون اساسی حل وفصل نمایند. هند برای تمرکز به موضوع امنیتی خواستار اقدامات جامع مصمم توسط جامعه بین المللی برای مبارزه با تروریسم فراتر از مرزها شده.

هند توانسته است سرمایه گذاری‌هایش در بخشهای استراتژیکی از قبیل بنادر را افزایش بدهد. هند، ژاپن و سریلانکا برای عمرانِ مشترکِ ترمینال محمولۀ شرقی در بندرِ کلمبو موافقت نموده اند. تصمیمی برای بعهده گیری پروژه‌های مشترک بعنوان یک اقدام مهم برای جلوگیری از نفوذ مداوم چین به منطقه نگریسته می شود. بیجینگ بندرِ همبانتوتای مهم ازلحاظ استراتژیکی را باجارۀ ۹۹ سال بدست گرفته است.

در آوریل ۲۰۱۹ میلادی یک راه آهن جدید گشوده شده که شهرساحلی ماتارا و بِلیاتا در همبانتوتا را بهم مربوط می سازد که اولین سرمایه گذاری چین در پروژه‌های راه آهن در سریلانکا تحت ابتکار عمل ناحیه‌ای و جاده‌ای می باشد.

هند همین طور بندر کانکسانتورایی را دراستان شمالی با کمک مالی ۴۵.۲۷ میلیارد دلاری توسعه می دهد. درمارس ۲۰۱۹ میلادی سنگ بنیاد برای ساختن یک پالایشگاه نفت در بندر همبانتوتا و پروژه مشترک بارزش ۳.۸۵ میلیارد دلاری مابین یک شرکت ثبت شده در سینگاپور نهاده شده که با وزارت بازرگانی هند و وزارت نفت عمان ارتباط دارد. نخست وزیر سریلانکا نیز از سرمایه گذاری چند ملیتی در نزدیکی همبانتوتا تحسین وستایش نموده است. هند همچنین مایل است بندر ترنکومالی و همچنین بندر ماتالا را توسعه و گسترش بدهد اما چگونگی‌ها و سرمایه گذاری هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

این تحولات نشان می دهد که هند همکاری اش با سریلانکا را متنوع ساخته است. بهرحال هند لزومی دارد نفوذ استراتژیکی اش در کشور اقیانوس هند را بهتر بسازد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند