یک نخست وزیرجدید برای بریتانیا: برگزیت وراهی بجلو

نویسنده: دکترسانگامیتراسارما
مترجم: شمس شیروانی
ازبدو سال ۲۰۱۶ هنگامیه همه پرسی برگزیت یعنی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صورت گرفت، بریتانیا با چندین ضربه اغتشاشات در سناریوی سیاسی مواجه گردید. بعد ازاینکه ترزامی از دستیابی برگزیت ناکام ماند وحمایت وکلای پارلمان خود را از دست داد، او استعفای خود را در تاریخ ۴ ژوئیه امسال اعلام نمود. آن منجربه رقابتجویی رهبری توری یعنی حزب محافظه کار گردید که دوران آن بوریس جانسون، جرمی هانت وزیرامورخارجه روبه رکاب را با بیش از ۴۰ هزار رای شکست دا. جانسون فوری بعد از پیروزی خود گفت که اولویت‌هایش دست یابی برگزیت تا ۳۱ اکتبر، متحد کردن کشور وشکست دادن جرمی هانت رهبر کارگر بوده است. او اظهار نمود که او یک کابینه را برای بریتانیای مدرن تشکیل خواهد داد که زنان و قانون گذاران اقلیت- نژادی یک قسمت عمده آن را تشکیل می دهد. 
بعنوان نخست وزیر جدید بریتانیا، یکی از مهم ترین چالشهایی که جانسون با آن مواجه است، مذاکرات برای به نهایی رساندن بن بست برگزیت با ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا می باشد. از یک سو او برهبری نمودن بریتانیا درامر خارج شدن از اتحادیه اروپا وعده داده که با یا بدون پیمان ترک می باشد. دراین راستا او جهت مذاکرات مجدد اتحادیه اروپا برای ایجاد فرصتهای بهتری برگزیت ابراز اعتماد کرده است. ازسوی دیگر آن چیزی است که آن بلوک اصرار برآن دارد که ان را نخواهد پذیرفت. و درصورتیکه آن انجام پذیر نشد، او اظهار نمود که بریتانیا باید اتحادیه اروپا را تا ضرب الاجل ۳۱ اکتبر به هرشکلی ترک گوید. اتحادیه اروپا از سوی دیگر در گذشته اصرار برآن داشته که پیمانی با ترزامی بایستی پذیرفته شود که درغیر آن صورت بریتانیا باید آن بلوک را ترک گوید. 
نخست وزیرتازه بریتانیا اینک در داخل پارلمان و میان حزب خودش با چالشهای جدید دیگری مواجه است چونکه اغلب وکلای پارلمان مخالف ترک اتحادیه اروپا بدون معامله‌ای می باشند. درحالیکه درمیان محافظه کاران، او با کمبود اکثریت کلی برای برگزیت غیرمعامله‌ای  روبرو است. درضمن بلاتکلیفی‌های پوند استرلینگ به یک حد بسیار بزرگی بعلت بیم‌ها راجع به موضع قاطعی جانسون تبلیغ شده است. و آن بسوی یک برگزیت بدون معامله ای تا ۳۱ اکتبر اشاره می کند که دراین قبال بسیاری‌ها به یک فاجعه اقتصادی برای بریتانیا درصورت ظهورپذیر آن پیش ببینی می کنند. بخاطر اجتناب از این چنین هرج ومرج، اقدام جانسون درخصوص پرکردن کابینه خود با حامیان برگزیت می تواند به یک حد اندکی برای ثبات موقعیتش سودمند تلقی شود. 
ممکن است پیوندهای هند و بریتانیا تحت دولت جدید جانسون تحولات قابل توجه را مشاهده نماید. آقای بوریس جانسون در دورانِ بازدید اول رسمی اش بعنوان وزیر امورخارجه بریتانیا ازهند در ژانویه ۲۰۱۷ برسر صورت نهایی دادن پیمان تجارت آزاد با هند یعنی سومین بزرگترین اقتصاد آسیا اظهار آمادگی نموده بود که بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی درماه مارس سال ۲۰۱۹ بطور مثبت باجرا درآورده خواهد شد. او در مورد دیگری درگذشته اخیر درهنگام نوشتن به اعضای محافظه کار هندی تبار برای جستن حمایت شان در رای گیری برای رهبری گفت که تعهدش به روابط هند وبریتانیا بسیار محکم است واین بایستی عمیقتر از تجارت وتبادل کالاها و سرویسها باشد. بدون شک مفهوم آن این است که دولت جدید بریتانیا خواهان تحکیم مجدد پیوندهای هند وبریتانیا است. درحالیکه هند خواهان یک پیمان مربوط به شرایط مهاجرتی آسانتر برای اتباعش می باشد، پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی متعهد به خارج نگهداشتن خارجیان بخاطر تسهیل در ایجاد فرصتهای بیشتری برای مردم بریتانیایی است. اگرچه آقای جانسون برای تشویق نمودن از دانشجویان بیشتری هند برای عزیمت به بریتانیا درنامۀ گشاد اخیرش به اعضای حزبش با وضاحت احتیاج سیستم مهاجرتی عادلانه ومتوازن از شرایط آسانتر نسبت به حصول روادید حمایت نموده است. 

این چنین به نظر می رسد که دراین هنگام، بریتانیای منقسم ازلحاظ سیاسی دچار چالش‌های بسیار بزرگ باشد. صدای مردم، بدون شک شامل برنامه آینده خواهد بود که بطورحتمی بهترین منافع آن کشور را تعیین نماید. آقای جانسون دراین مورد دارای مسئولیت قابل ملاحظه‌ای است چون او نیازمند رهنمایی نمودن از بریتانیا و بیرون کشیدن آن کشور از برزخ پیمان خروج از اتحادیه اروپایی برای برقراری ثبات سیاسی و اجتماعی است. خروج زودتر، پاکیزه تر و منظم تر بریتانیا از اتحادیه اروپایی می تواد به آن کشور در خاتمه دادن هرج ومرج پایان ناپذیر کمک نماید که آن کشور از سال ۲۰۱۶به بعد دچار آن است.  بریتانیا همراه با سایر جهان در ماههای آینده این حقیقت امر را مشاهده خواهد نمود که آقای جانسون موقعیتش را معتدل می سازد یا پابرجا به روش کار قاطعی خود می ماند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند