این هفته در پارلمان هند

نویسنده: وی موهان راو

مترجم: محمدولی الله

رئیس جمهور رامنات کوویند، معاون رئیس جمهور ام ونکائیاه نایدو و نخست وزیر نارندر امودی برسرِ پرتاب موفقیت آمیز ماموریت قمری هند موسوم به چندریان-۲ به تیم ایسرو، سازمان تحقیقات فضایی این کشور تبریک گفته اند. رئیس جمهور کوویند گفت که این پرتاب تاریخی یک لحظۀ مایۀ تفاخر برای همۀ هندیان است و انتظار می رود که این ماموریت فضایی هند منجر به انکشافات تازه‌ای و سرشاری سیستم‌های علم و دانش بشود. آقای ونکائیاه نایدو معاون رئیس جمهور این کشور اظهار داشت که فرونشینی موفقیت آمیز چندریان-۲، هند را بعنوان چهارمین کشور جهان درآورده که به این چنین موفقیت دست یافته است. نخست وزیر این کشور نارندرا مودی در پیامش کارِ سرسخت و تعهدِ سازمان ایسرو را مورد تحسین وآفرین قرار داده با اظهار این که این یک مثال شایانی اعتماد وصلاحیت علوم دانان هند را نشان می دهد. 

دکتر اس جایشنکر وزیر امور خارجه این کشور اظهار داشت که این موقعیت سازگار ومداوم هند می بوده است که همۀ قضیه‌های برجسته با پاکستان باید تنها بطور دوجانبه‌ای مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. وزیر نامبرده طی ایراد بیانیه مختصری راجع به ادعای آقای دونالد ترامپ ریاست جمهوری ایالات متحده درباره جامو وکشمیر در راجیا سبا، مجلس سنای هند به پارلمان اطمینان داد که نخست وزیر نارندرا مودی هیچ درخواستی برای میانجیگری توسط رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به مسئله کشمیر نکرده بود. او اکیداً گفت که این موقعیت مداوم و سازگار دهلی نو می بوده است که همۀ مسایل برجسته با پاکستان تنها بطور دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. با اظهار این که هرکدام تعامل با پاکستان نیازمند خاتمه تروریسم فرامرزی خواهد بود، وزیر نامبرده گفت که قرارداد شیملا و اعلامیه لاهور اساسی را برای تصفیه تمامی مسایل بطور دوجانبه مابین این دوکشور فراهم می نمایند. بعضی از اعضای پارلمان از احزاب مخالف مصر برآن شدند که نخست وزیر نارندرا مودی باید بیانیه‌ای را درباره بیانیه‌ رئیس جمهور دونالد ترامپ ایراد نماید. 

آقای راجنات سینگ وزیر دفاع این کشور گفت که هیچ سوال میانجیگری طرف ثالث نسبت به مسئله کشمیر وجود ندارد بعلت این که این برخلاف قرارداد شیملا است. آقای سینگ طی ایراد بیانیه‌ای در لوک سبا، مجلس مردم هند گفت که وزیر امور خارجه دکتر اس جایشنکر قبلاً موقعیت هند را درپارلمان توضیح داده است که مسئله کشمیر در جلسه‌ نخست وزیر مودی با رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ درماه گذشته در اوساکا مطرح نشده بود. او گفت که دکتر جایشنکر وزیر امورخارجه این کشور در دورانِ جلسه مابین هردو رهبر نامبرده حضور داشت. وزیردفاع نیز صریحاً ابراز نمود که هنگامیکه مذاکراتی با پاکستان بعمل خواهد آمد، آن نکه راجع به فقط کشمیر بلکه نیز راجع به کشمیر اشغالی پاکستان خواهد بود. 

لوک سبا، مجلس مردم هند لایحه ترمیمی جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی سالِ ۲۰۱۹ را دروسط تحریم نمودن از پارلمان توسط اپوزیسیون برهبری حزب کنگره به تصویب رسانیده است. آقای امیت شاه وزیر کشور دولت هند درپاسخ به مباحثه گفت، درصورتیکه کسی مرتکب تروریسم می شود یا درفعالیت‌های تروریستی شرکت می نماید، برای انجام فعالیت‌های تروریستی آمادگی می کند، تروریسم را ترویج و گسترش می دهد یا به تروریسم دست دارد، درآن صورت این قانون به دولت اختیار می دهد که آن فرد را نامزد به تروریست کند. این لایحه نیز قدرتی به آژانس بازرسی ملی برای تصویب نمودن ضبط املاک تحت بازرسی اش فراهم می نماید. 

لایحه ترمیمی نگهداری کودکان از تجاوزکاری‌های جنسی سالِ ۲۰۱۹ در مجلس سنای هند به تصویب رسید. این لایحه جویای افزایش مجازات بشمول ماده ای بخاطر مجازات مرگ برای ارتکاب جنایات جنسی علیه کودکان می باشد. وزیرامور زنان وعمران کودکان اسمیرتی زوبین ایرانی در پاسخ به مباحثه‌ای راجع به این لایحه گفت که دولت هند ۱۰۲۳ دادگاه‌ سریع المحاکمه‌ای را برای صدور قضاوت سریعانه درباره قضیه‌های معوقه تصویب نموده است. 

لوک سبا مجلس مردم این کشور لایحه نگهداری حقوق ازدواجی زنان مسلمان سالِ ۲۰۱۹ عموماً معروف به لایحه طلاق ثلاثه را باتفاق آرا تصویب نمود. آقای راوی شانکر پراساد وزیرقانون هند درپاسخ به این مباحثه اظهار داشت که قانون گذاری برای ممنوعیت طلاق ثلاثه مهم بوده چون این روش کار باوجود صدور قضاوتی توسط دیوان عالی درسالِ ۲۰۱۷ درقسمت‌های مختلف این کشور ادامه یافته است. او مضافاً گفت که چند صد قضیه نسبت به طلاق ثلاثه گذارش شده. او این امر را توضیح داد که این لایحه برخلاف هیچ کدام جامعه یا مذهب نیست. آقای پراساد گفت که فراهمی عدالت، مساوات و وقار به زنان مسلمان هدف این لایحه می باشد. او اظهار داشت که طلاق ثلاثه درکشورهای مختلف ممنوع است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند