اجلاس وزیران امورخارجه بریکس

آش ناراین روی

مترجم: دکتراحمدعلی

صفحات تکتونیکی تاریخ جهان به یک مد پویا حرکت می کنند. قدرت از غرب به شرق و از شمال به جنوب منتقل می شود. انتقال الگو بیشتر از هیچ نوع دیگر تشکیلات می باشد. این یک دگرگونی تاریخی است. این برای اولین بار در دورۀ نوین است که ثروت و جمعیت جهان متمرکز به یک جا می باشند. این تغییر است که باعث ظهور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی شده است. جهان مانند بازیکنانش به سرعت تغییر می شود. توجه جهان به بریکس جلب می شود.

این گروه برخلاف گروه بندی‌های دیگر می باشد. این مشتمل بر ابرقدرت سابق، ابرقدرت درحال ظهور و قدرتهای بزرگ در داستان مسابقه‌ای می باشد. این مهمتر از همه به نقش قدرتهای بزرگ روبه ظهور پرتو افکنده است که برای ثبات و سعادت اقتصاد جهانی بسیار حایز اهمیت می باشند. بریکس یک صورت فلکی جدید در روابط بین المللی است. این نماینده تراز گروه هفت می باشد. بریکس شروع به دومین مسافرت یک دهه خود نموده است.

اجلاس وزیران امورخارجه بریکس در هفته گذشته در ریو دو ژانیرو، آن رویا را باتوافق نظر خود و پشتیبانی خستگی ناپذیر برای چند جانبه گرایی و نقش مرکزی سازمان ملل در روابط بین المللی نشان داده است. بریکس بجای موسسات مدیریت جهانی روبه زوال که در چندین محافل غربی مد روز شده، خواهان اصلاحات در موسساتی مانند سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول می باشد. مذاکرات قابل ملاحظه‌ای درمیان کشورهای عضو راجع به طور وطرق تحکیم سازمان تجارت جهانی انجام داده شده. وزیران مذکور به اهمیت تلاشهای جدی برای موثرتر و کارآمد تر نمودن سازمان ملل در اجرای دستورهایش تاکید نموده.

اجلاس وزیران امورخارجه خواستار تلاشهای جدی برای مبارزه با تروریسم تحت سرپرستی سازمان ملل بر اساس قانون بین المللی سرسخت شده. هند اغلب درمطرح نمودن تهدیدات ناشی از تروریسم جهانی و منطقه‌ای خیلی پیش گام و جدی می باشد. اغلب هیچ کشور دیگر قربانی تروریسم تحت سرپرستی دولتی مانند هند نبوده است. دهلی نو یک استراتژی جهانی پنج نکته‌ای را برای مبارزه با این بلا، مبادله بهنگام و قابل اجرای اطلاعات، جلوگیری از سوی استفاده از مخابرات مدرن از طریق همکاری با بخش خصوصی، استحکام ظرفیت‌های برای کنترل‌های مرزی بهبود یافته، مبادله اطلاعات مربوط به آمد ورفت مسافرین، مطرح سازی نقطه‌های عطفی ضد تروریسم برای مبارزه با تروریسم جهانی مطرح نموده است.

وزیران مذکور حملات تروریستی را محکوم و همۀ انواع و مظاهر تروریسم را مورد نکوهش قرار داده. آنها همچنین پیشرفت را که درهمکاری بریکس در مبارزه با تروریسم از طریق گروه عامل بریکس راجع به ضد تروریسم بعمل آمده برسمیت شناخته .

ژنرال وی کِ سینگ مشاور وزیر جاده‌ها، ترابری و بزرگراه‌ها که در اجلاس ریو از هند نمایندگی نموده دستور کار ۹ نکته‌ای نخست وزیر نارندرا مودی برای اقدامات برعلیه متخلفین اقتصادی مفرور و بازیافت دارایی را تذکر داده.

وزیران امورخارجه بریکس راجع به نبردهای کنونی در خاورمیانه و آفریقای شمالی اظهار نگرانی نموده که اوضاع منطقه‌ای و بین المللی را تحت تاثیر می گذارد. موضع دهلی نو تصدیق شده چون وزیران به حصول یک روندِ صلح و آشتی تحت رهبری افغانستان تاکید نموده که یک کشور مسالمت آمیز محفوظ متحد، استوار و جامع تاکید نموده که در هماهنگی با همسایگانش وجود داشته باشد.

بهرحال مذاکره راجع به ونزوئلا باعث اختلافات نظر درمیان کشورهای عضو بریکس بوده. درحالیکه روسیه مخالفت خود از مداخله‌های خارجی را تکرار نموده، برزیل از بریکس خواستار شده که به آه وزاری مردم ونزوئلا توجه بدهد. بهرحال دراین مورد یک توافق نظر وجود داشته که بن بست سیاسی در ونزوئلا حتماً باید از طریق مسالمت آمیز حل و فصل بشود.

وزیران امورخارجه بریکس اجلاس آینده شان را درحاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر در نیویورک تشکیل خواهند داد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند