آزمایشات موشکی کره شمالی تشنجات را بار دیگر تشدید نمود



نویسنده: دکترراهول میشرا

مترجم: دکتراحمدعلی

کره شمالی بار دیگر با تکان دادن به امکانات صلح پایدار در شبه جزیره کره دو موشک بالیستیکی را در هفتۀ گذشته مورد آزمایش قرار داد. این آزمایشات درطول یک ماه بعد از جلسه رهبر کره شمالی کیم جونگ اون و رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دونالد ترامپ در ناحیه عدم نظامی بعمل آمده. هردو رهبر در جلسه شان متعهد به کار کردن بخاطر یک حل جامع و پایدار مسایل معوقه شده بودند. 

این دو موشک از ونسان واقع در ساحل شرقی کره شمالی پرتاب نموده شد. آژانس‌های هردو کره شمالی و کره جنوبی تصدیق نموده اند که این موشک دارای ماهیت تاکتیکی مختلف بوده که نشانگر آن است که آنها سیارتر و دارای صلاحیت حمل و پنهان گذاری و دشوار در پیگیری می باشند. این آزمایشات موشک بجای ایالات متحده امنیت شبه جزیره کره را تحت تاثیر خواهد گذاشت. آقای کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در بیانیه‌ای که بعد از آزمایش مذکور صادر شده گفت که خنثی سازی هرگونه خطر امنیتی مستقیمی و قوی به امنیت کره شمالی هدف آزمایش موشک مذکور بود. او نیز کره جنوبی را برای اقدام برانگیزنده‌اش مسئول آن قرار داده. کره جنوبی رزمایش نظامی مشترک سالانه را با ایالات متحده آمریکا درماه آینده انجام خواهد داد. هردو کره جنوبی و ایالات متحده برسرِ انجام آزمایش مشترک نظامی پابرجا اند که از طول چند سال گذشته ادامه می داشته است. این جالب توجه است که کیم جونگ اون از رئیس جمهور ایالات متحده هیچ تذکری نداده و این طور نشان داد که رژیم کره شمالی خواهان افزایش اختلافاتی با ایالات متحده نمی باشد اما درعین حال، آن کشور برنامه موشک هسته‌ای اش را از دست نخواهد داد. 

درحالیکه تحریک طویل مدتی بخاطر تحکیم صلاحیت‌‌های هسته‌ای کره شمالی موجب احیای رژیم می باشد. این آزمایش اخیر با رزمایش نظامی مشترک سالانه قریب الوقوع ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی تعلق داشته. علاوه براین حصول جت‌های از نوع 40F -35A توسط کره جنوبی این چنین به نظر می رسد که از کره شمالی برای آزمایش موشک بالیستیکی مذکور برانگیخته باشد. 

رئیس جمهور کره جنوبی مون جای این آزمایشات مذکور کره شمالی را بباد انتقاد گرفته و کره شمالی را بخاطر تخلف ورزی از قطعنامه‌های سازمان ملل متهم ساخته که پیونگ یونگ را از تولید و آزمایش تکنولوژی‌های موشک بالیستیکی باز می دارد. درحالیکه سئول با بباد انتقاد گرفتن اقدام پیونگ یانگ ابراز نموده که این تاثیرات جدی بر امنیت کره جنوبی نخواهد گذاشت. 

تا آنجا که پاسخ آمریکا نسبت به این آزمایش موشکی می باشد، این معتدل بوده است. یک رسیدگی دقیق بیانات صادره از طرف دولت آمریکا افشا می نماید که واکنش آمریکا نسبت به آزمایشات موشک کوتاه برد معتدل بوده و آن رژیم کره شمالی را شدیداً مورد انتقاد قرار داده هنگامیکه آزمایشات موشک دوربرد یا آزمایشات هسته‌ای انجام داده شده. این نشان می دهد که آمریکا اقدامات کره شمالی را با امنیت داخلی‌اش مرتبط می سازد. 

پاسخ آمریکا و کره جنوبی نسبت به آزمایشات انجام داده شده در ماه مه نیز معتدل بوده. درحالیکه این به نظر می رسد که آمریکا پرتاب موشک را بعنوان یک تاکتیک مذاکره بنوبۀ کره شمالی از قبیل یک اقدام لامقطوع فرض می کند. 



باوجود مذاکرات ناموفق مابین ترامپ و کیم در هانویی در ماه فوریه ۲۰۱۹ هردو رهبر در ماه ژوئن تشکیل جلسه داده. بهرحال این مذاکرات موفقیت آمیز نبوده. مذاکرات سطح عامل مابین کره شمالی و آمریکا از زمان کنفرانس هانویی به تعلیق افتاده است. ناقدین استدلال می نمایند که روش برخورد ترامپ راجع به کره شمالی به ثمر نرسیده و نتایج مثبت را ببار نیاورده، و کره شمالی هنوز استعدادهای نظامی‌اش را بطور فعالانه مستحکم تر می سازد. ملاحظه مهم دیگری نزدیکی کره شمالی با چین می باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند