مناسبات هند با موزامبیک تحکیم می‌یابد


نویسنده: وینیت واهی

مترجم: محمود عالم ملک

هند و موزامبیک برای تحکیم پیوندهای استراتژیکی و همکاری دوجانبه با موزامبیک در جاییکه هند دارای سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی بزرگ می‌باشد، اقدام مهمی را از طریق بامضا رساندن دو قرارداد یادداشت تفاهم دربارۀ تسهیم اطلاعات و همکاری حمل و نقل سفید در زمینه هیدروگرافی در دوران بازدید سه‌روزه‌ای به‌پایان رسیده اخیر آقای راجنات سینگ وزیر دفاع هند از آن ملّتِ آفریقایی بعمل آوردند.

آقای سینگ با تشکیل جلسه دوجانبه با آقای اتانسیو متوموکه همتای موزامبیکی‌اش ابراز نموده که هند موزامبیک را میان مهمترین دوستان و شرکای در آفریقا محسوب می‌نماید. طوریکه اطلاعات و آمار نشان می‌دهند، سرمایه‌گذاری‌های هند در موزامبیک بمیزان هفت میلیارد دلار آمریکایی، اغلب آنها در انرژی، زغال سنگ می‌باشند که تقریباً ۲۵ درصد سرمایه‌گذاری‌های هند در آفریقا را تشکیل می‌دهند. هند ۲۰۱۷ بزرگترین مقصد برای صادرات موزامبیکی بوده که حدوداً ۳۵ درصد کل مالیات صادراتی‌اش را تشکیل می‌دهد.

این تعجّب ناچیزی که در خلال بازدید اوّل خارجی‌اش بعنوان وزیر دفاع که نیز بازدید اوّل دوجانبه توسط وزیر دفاع هند آقای راجنات سینگ از موزامبیک بوده، گفت که احتمال می‌رود این بازدید قوۀ حرکت آنی مجدّداً به‌پیوندهای دوجانبه فراهم نماید و همکاری دفاعی جاری هند و موزامبیک و پتانسیل همدستی بخاطر توسعه و تشدید امنیت در منطقۀ اقیانوس را تحکیم نماید.

وزیر نامبردۀ هند کمک تجهیزات مخابره‌ای را نیز اعلام نموده و اهمیت کارکردن باهمی بخاطر جلوگیری از خطرات غیر مرسومی مانند قاچاقی، تروریسم، دزدی، شکار غیرقانونی و روی همرفته همکاری در منطقۀ دریایی را بطور مشخّص نشان داد. در حقیقت، دو قایق رهگیر ساختِ هند و ۴۴ اس یو وی طی مراسمی در ماپوتو به‌موزامبیک تحویل داده شدند. یک تیم ۴ عضوی پاسدار ساحل هند نیز در تربیت دادن برای نگهداری و عملیات این قایق‌ها کمک می‌نماید.

وزیر دفاع موزامبیک قبلاً وزیردفاعِ هند آقای سینگ را از وضعیت امنیتی داخلی و خلع سلاح، جریان بسیج و ادغام مجدّد آگاه ساخت. آقای سینگ همۀ حدود روابط دوجانبه را در جلسه‌هایش با رهبران موزامبیک مورد بحث و بررسی قرارداده و پیوندهای دولت و به‌دولت، تبادلات بازرگانی محکم، شراکت عمرانی و ارتباط دیرینۀ مردم به‌مردم مابین این دو کشور را نشان داد.

وی همچنین با نخست وزیر موزامبیک کارلو اگوستینهو دو روساریو در ماپوتو ملاقات کرد و طور و طرقی را برای افزایش همکاری دفاعی و امنیتی مابین دو کشور مورد پیگردی قرارداد. کشور آفریقایی جویای همکاری از هند در مقابله با تهدید فزایندۀ تروریسم و رادیکال‌سازی گردید. طرفین همچنین طور و طرقی را برای همکاری در افزایش امنیت در منطقۀ اقیانوس هند پیگردی نمود.

گذشته از سرمایه‌گذاری تجارت دوجانبه مابین دوکشور نیز در سال‌های اخیر رو به‌افزایش فزاینده گردیده است. ارزش تجارت مابین دوکشور درمیان سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ برای رسیدن به‌یک اوج ۴.‌۲ میلیارد دلار آمریکایی در سال ۱۵-۲۰۱۴ پنج برابر افزایش یافت. مهم‌ترین کالاهای صادراتی از هند فراوردهای نفت تصفیه شده و داروها می‌باشند جاییکه زغال و کاشو از موزامبیک کالاهای برجسته بوده است.

طوریکه وزارت دفاع هند ملاحظه نموده هند در مناسبات نزدیک گرم و دوستانه با موزامبیک شریک و سهیم است که با شراکت عمرانی بزرگ و یک حضور بزرگ هندیان غیرساکن مستحکم شده است. بازدید وزیر مذکور احتمال می‌رود مناسبات را با موزامبیک مستحکم‌تر سازد.



باید یادآوری شود که روابط دوجانبه مابین دوکشور پس از دیدار نخست وزیر هند نارندرا مودی از ملّت آفریقایی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ رو به‌افزایش است. درواقع این تنها موزامبیک نیست بلکه هند دسترسی خود را به‌آفریقا تشدید نموده است. نخست وزیر مودی در سال ۲۰۱۴ اوّلین بار سمت نخست وزیری را به‌عهده داشت. بازدیدهای سطح عالی از آفریقای سرشار از منابع بخصوص از زمان سومین کنفرانس سران هند و آفریقایی در سال ۲۰۱۵ یک افزایش وجود داشته است. از آن زمان به‌بعد ۲۹ بازدید از هند به‌آفریقا به‌سطح رئیس جمهور، نایب رئیس جمهور و نخست وزیر گذشته از وزیران ارشد بعمل آمده است. حتی در حال حاضر رئیس جمهور رامنات گوویند مشغول یک بازدید سه ملّتی از کشورهای آفریقای غربی می‌باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند