سریلانکا از اولین مدل روستای ساخته شده با کمک هند استقبال می نماید


نویسنده: : دکترگولبین سلطانه

مترجم: محمودعالم ملک

اولین مدل روستایی ساخته شده با کمک هند در بخش گامپاهای سریلانکا تحت برنامه مدل روستایی وزارت امورمسکن سازی و بناسازی و فرهنگ دولت سریلانکا در تاریخ ششم ماه ژوئیه ۲۰۱۹ استقبال گردید. مسکن‌های بتکمیل رسیده به سود برندگان دریک رویداد ویژه که بمناسبت مراسم گشایشی سازمان داده شده به تحویل داده شدند. ساجیت پریم داسا وزیر امور مسکن سازی و بناسازی و فرهنگی، رئیس جمهور اسبق چاندریکا باندرا نائیکه کومارا تونگا و کفیل کمیسرعالی هند دکتر شیلپاک آمبوله باتفاق چندین سیاست مدار دیگری و مقامات رتبه عالی بدین مناسبت تبریک گفتند. 

دولت هند شریک وزارت امور مسکن سازی وبناسازی و فرهنگی سریلانکا جهت بنای یکصد مدل روستایی مشتمل بر یک تعداد مجموع ۲۴۰۰ خانه در سراسر سریلانکا تحت کمک عطیه هند ۱۲۰۰ میلیون روپیه سریلانکا گردیده است. بعنوان قسمتی از این تعهد هند وسریلانکا دو یادداشت تفاهم را در تاریخ ۲۶ ماه اکتبر ۲۰۱۷ برای بنای ۶۰۰ خانه در استان جنوبی سریلانکا تحت پروژه مسکن سازی گرام شاکتی و ۶۰۰ خانه تحت پروژه مسکن سازی مدل روستایی در ۲۵ بخش سریلانکا با بکار گیری کمک عطیه هندی ۶۰۰ میلیون روپیه سریلانکایی را به امضا رسانده. 

این خانه‌ها با بکار گیری مدل مالکان با کمک فنی و کمک مالی دولت هند ساخته می شود. عطیه‌های پول نقد ۵۰۰ هزار روپیه سریلانکا به سودبرندگان درآمد پائین، محرومین اراضی و محرومین مسکن در پنج قسط مرتبط با مراحل ساختار این خانه ها فراهم ساخته می شود. این پروژه‌ها بعلاوه تعهد دولت هند برای بناسازی ۵۰۰ هزار خانه برای مردم جابجا شده داخلی در شمال وشرق و ۱۰۰۰۰ خانه برای سود برندگان دربخش درخت کاری، یادداشتهای تفاهم که برای آن درماه ژوئن ۲۰۱۰ و ماه مه ۲۰۱۷ بالترتیب بامضا شده می باشد. 

دوحکومت همچنین یک یادداشت تفاهم را در تاریخ چهاردهم ماه ژوئیه ۲۰۱۷ برای بناسازی ۱۵۳ خانه، یک ساختمان جامعه کثیرالمقصدی و تالار کوچک خیرات، سیستم تهیه آب داخلی، تعمیر اقامتگاه‌های راهبان و کتابخانه در دهکدۀ سوبیتا تیرو در انوراداپورا تحت کمک هندی ۳۰۰ میلیون روپیه سریلانکایی بامضا رساندند. 

بقرار کمیسار عالی هند مقیم سریلانکا تارنجیت سینگ ساندو سریلانکا دارای پروژه بزرگترین عطیه بی سابقه ای است که توسط هند در کسی کشور درخارج بعهده گرفته می باشد. 

هند بیش از ۷۰ پروژه عمرانی مردم را شامل پروژه‌های مسکن سازی جاری وهمچنین پروژه‌ها در زمینه بهداشت تعلیم وتربیت عمران مهارت زیر بنا تربیت حرفه‌ای وغیره بعهده گرفته است. سمتِ عمران رویهمرفته دولت هند در سریلانکا نزدیک به سه میلیارد دلار آمریکایی است که از جمله آن ۵۶۰ میلیون در شکل عطیه‌ها قرار دارد.

از مدت طولانی یک سوی تصور درباره پروژه‌هایی با کمک هند در سریلانکا وجود دارد که این پروژه‌ها تنها به هدف بهبودی و عمران تامیل‌ها در شمال شرق می باشد. بزودی بعد از خاتمه جنگ دولت هند برای کمک به دولت سریلانکا برای راحت، اسکان مجدد و ساختمان مجدد برنامه برای نواحی جنگ زده تعهد نمود. درنتیجه قسمت بزرگ پروژه‌های عمرانی هند در استان شمال وشرقی سریلانکا متمرکز گردید اما به هیچ وجه محدود به تنها این دو استان نمی باشد. هند کمک عمرانی خود برطبق نیازمندی و تقاضای هیئت سریلانکا حمایت می کند. دراین پرتو سرویسهای آمبولانس اضطراری مجانی ۱۹۹۰ عریض جزیره تحت کمک هندی نیازمند تذکر ویژه ای می باشد. این سرویس درآغاز دراستانهای جنوبی وغربی اجراشده بود. بدنبال موفقیت دامنه دار آن دولت سریلانکا از هند خواست سرویس دامنه دار کشور را توسعه نماید که بطور سریعانه توسط دولت هند پذیرفته شد. هند برای خط اعتبار حدوداً یک ممیز سه میلیارد دلار آمریکایی برای توسعه و گسترش بخش راه آهن درسریلانکا تعهد نموده است. 

پروژه‌های هند بارها برای این که سروقت تهیه نمی گردد مورد تقبیح قرار می گیرد. برای رفع این نگرانی پروژه‌هایی با کمک هند با یک یادداشت تفاهم امضا شده با دولت سریلانکا جهت اجرایی پروژه‌های عمرانی کوچک قادر ساخته می شوند. از راه این چهارچوب جریانات اجرایی روی همرفته محکم تر ساخته می شود. یک تعداد بزرگ پروژه‌های که با کمک دولت هند بعهده گرفته شده اکنون مطابق با برنامه و بعضی ازآن قبل از برنامه تهیه می شود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند