بازدید وزیر امورخارجۀ هند از چین برای تحکیم مناسبات

نویسنده: دکتر روپا ناراین داس

مترجم: محمود عالم ملک

در یک دسترسی دیپلماتیک مهمّ به‌چین، اس جای‌شانکار وزیر امورخارجۀ هند برای شرکت در جلسۀ میکانیسم سطح عالی مربوط به‌تبادلات فرهنگی و مردم به‌مردم از پکن یک بازدید رسمی را بعمل آورد. هدف این بازدید اصلاً برای تهیّۀ زمینه‌ای برای بازدید آیندۀ رئیس جمهور چین شی جین پینگ از هند در اواخر سال جاری برای دورۀ دوّم جلسۀ غیررسمی نوع "ووهان" با نخست وزیر نارندرا مودی بود. طرفین همچنین ۷۰مین سالروز روابط دیپلماتیک را برگزار می‌نمایند. تصویب قانونی در پارلمان هند مربوط به‌جامو و کشمیر نیز در مباحثات مابین دو وزیر خارجه مطرح گردید.

جای‌شانکار با وانگ چی‌شان نایب رئیس جمهور چین مذاکراتی را انجام داد. طرفین راجع به‌وضع جهانی روبه‌ظهور و توازن مجدّد بزرگتری که فراز هند و چین را بعنوان قدرت‌های بزرگ منطقه و جهانی در تعادل رو به‌ظهور منعکس گردید.

اگرچه این اوّلین بازدیدِ وزیر امورخارجۀ هند از چین بوده که قبلاً او یک سفیر اسبق در چین بود، چین یک کشور مانوس برای جای‌شانکار می‌باشد.

وی مباحثات مفصّل و سازنده‌ای را با همپایۀ چینی‌اش وانگ یی انجام داد. در دوران مباحثات وزیر خارجۀ چین راجع به‌تحوّلات مربوط به‌قانونگذاری که توسّطِ پارلمان هند راجع به‌جامو و کشمیر تصویب شده تذکّر داد. وزیر هند بطور آشکار بیان داشت که این یک امر داخلی برای هند است و این مسئله مربوط به‌تغییرات در یک قانون موقّتی قانون اساسی هند می‌باشد که تنها امتیاز مخصوص کشور می‌باشد. این بیشتراً ابلاغ گردید که اقدامات قانونی به‌هدف ترویج حکمرانی بهتر و عمران اجتماعی و اقتصادی در جامو و کشمیر بود و اینکه هیچ مفهوم برای مردهای خارجی هند و یا خطِّ کنترل واقعی در مرز هند و چین وجود نداشت.

این همچنین تذکّر داده شد که هند هیچ ادّعاهای قلمرو اضافی را بوجود نمی‌آورد و اینکه نگهرانی‌های چین در این مورد گمراه‌کننده‌ای بود. هند ابلاغ نمود تا جایی‌که مسئلۀ مرزی هند و چین مربوط است طرفین برای یک تصفیه قابل قبول متقابل و معقول و عادلانه مسئلۀ مرزی براساس اصول هدایت‌کننده و پارامترهای سیاسی ۲۰۰۵ توافق نموده بودند. در واکنش به‌اظهارات وزیر امورخارجۀ چین در رابطه با تشنج گفته شده مابین هند و پاکستان اس جای‌شانکار تاکید وارد آورد که این بر پاکستان هیچ تاثیری نمی‌گذارد چون یک امر داخلی هند است.

در دوران مباحثات طرفین تکرار نمودند که نگهداری صلح و آرامش در نواحی مرزی هند و چین برای توسعه و گسترش مناسبات دوجانبه لازم قرار دارد. در مورد پیوندهای اقتصادی و تجارتی دوجانبه اگرچه مناسبات اقتصادی بهبود یافته بود افزایش در کسر تجاری علیه هند یک امر نگرانی هند بوده. این تکرار شد که چین باید اقداماتی را برای حلّ و فصل نمودن این مسئله با قادر ساختن دسترسی بزرگتری برای داروسازی هند و فرارودهای تکنولوژی اطلاعات و خدمات در بازارهای داخلی هند اتخاذ نماید.

وزیر امورخارجۀ هند ابراز داشت که آتیه روابط هند و چین مبنی بر حساسیت متقابل نسبت به‌نگرانی‌های مهم یکدیگر خواهد بود و این یک امر طبعیی است. طوری‌که هردو کشور همجوار اقتصاد روبه‌توسعۀ بزرگ می‌باشند در مناسبات مابین دو کشور مسایلی حایل خواهند شد. امّا اختلافات نباید شکل تنازع‌هایی را اختیار کند طوری‌که رهبران دو کشور توافق نمودند. این یک انعکاسِ بردباری فزاینده مابین دو کشور می‌باشد.

در دوران بازدید همچنین ۵ یادداشتِ تفاهم مابین دو کشور امضا گردید. این یادداشت‌های تفاهم مربوط به‌همکاری در مناسبات دوجانبه برای سال ۲۰۲۰، همکاری در زمینۀ ورزش‌ها، تبادلاتِ فرهنگی مابین موزۀ ملّی هند و همپایۀ چینی‌اش، همکاری مابین دو کشور در زمینۀ داروی مرسومی و همکاری مابین موزۀ ملّی هند و موزۀ استانی هوبئی چین می‌باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند