بازدید نخست وزیرهند از بوتان با دستورکار توسعه روابط دوجانبه ای

نویسنده: دکترنیهار آر نایک

مترجم: شمس شیروانی

نارندرا مودی نخست وزیرهند بدعوت دکتر لوتی تشرینگ نخست وزیر بوتان یک بازدید رسمی دوروزه ای را از تیمپو بعمل آورد. یک هیئت سطح عالی با او همراهی نمود. آن اولین بازدید رسمی مودی از بوتان بعد از بعهده گرفتن زمام امور برای دور دومی و دومین بازدید از آن کشور در ظرف پنج سال گذشته بوده است. بعد از بدست گرفتن زمام امور برای دومین بار متواتر، نخست وزیر هند از جزایر مالدیو و سریلانکا بازدید کرده است. این سه بازدید از کشورهای همجوار نشان دهنده آن است که هند توجه تجدیدی را به سیاست "مقدم همسایه" خود می دهد. 

بازدید از بوتان هنگامی بعمل آمد که هند درسطح بین المللی بخاطر خنثی ساختن تلاش پاکستان جهت بین المللی سازی مسئله جامو وکشمیر دچار سرگرمی های شدید بوده است. قبلاً بوتان تصمیم هند برای لغو امتیاز ویژه به جامو وکشمیر را ستوده آن را یک گام شجاع، جسور و آینده نگر خواند. وی شناسایی نمود که آن بطورکامل یک مورد داخلی هند بوده است. 

بوتان، بانظر به روابط ویژه با هند اولویت بالایی را به بازدید مذکور قایل شده است. مودی توسط همتای خود دکتر تشرینگ در فرودگاه مورد استقبال قرار گرفته شده بود. نخست وزیر مودی با پادشاه و ملکه بوتان ملاقات نمود. مودی روابط را بعنوان ستون مرکزی سیاست "مقدم همسایه" هند توصیف کرد. 

نخست وزیر هند مذاکرات سطح هیئتی را با نخست وزیر بوتان انجام داد. گامها جهت توسعه بیشتر تشریک مساعی در بخشهای متعددی میان هندو بوتان بحث و بررسی شدند. مودی با سایر سیاستمداران ارشد بوتان شامل دکتر پماگیامتشو رهبر مخالف نیز ملاقات نمود. نخست وزیر خطابی را به دانشجویان در دانشگاه سلطنتی بوتان ایراد نمود. 

آن منعکس کننده یک تحرک نوینی در مبادلات سطح عالی میان هند وبوتان می باشد. قبلاً تشرینگ نخست وزیر بوتان اولین بازدید خارجی خود را در دسامبر ۲۰۱۸ از هند بعهده گرفت. فوری بعد از تشکیل دولت جدید در دهلی نو در ماه مه ۲۰۱۹، دکتر جایشانکار وزیرامورخارجه بازدید رسمی خود را از بوتان انجام داد. 

از بدو تاسیس روابط دیپلماتیک درسال ۱۹۶۸ میان بوتان وهند، آن بعنوان یکی از موفق ترین داستانهای همسایه ای در آسیای جنوب ظهور کرده است. آن دارای ماهیت اعتماد متقابله، تفاهم و بلوغ می باشد. دوستی هند وبوتان و پیمان همکاری امضاء شده درسال ۱۹۴۹م ( که در فوریه سال ۲۰۰۷ به روز وتجدید یافته است) بعنوان ستون روابط استوار مانده. آن به تدارکات ویژه مانند مرز باز، همکاری امنیت و تعمیق روابط میان مردم دوملت تسهیل بخشیده است. باوجود عدم تقارن های زیادی، هردو کشور متکی بر یک دیگر اند و تساعی شان نسبت به رشد اقتصادی، تحکیم دموکراسی و صلح منطقه را برسمیت می شمارند. 

ترتیبات متعدد نهادی دوجانبه مابین این دو کشور در زمینه ها مانند منابع آب، تجارت و ترانزیت، همکاری اقتصادی، امنیت و مدیریت مرز وجود دارند، هند بزرگترین شریک تجاری و سرمایه گزار بوتان می بوده است که بیش از ۸۲ درصد کل واردات بوتان را تشکیل میدهد. این کشور چهار پروژه نیروی آبی با تولید برق دو هزار مگاوات را توسعه داده است. 

این بازدید شاهد امضای ده یادداشت تفاهم در بخش های متعددی از جمله پژوهش فضایی، قرارداد خریداری نیروی برق و همکاری دربارۀ تحصیلات فنی گردیده، علاه براین هردو رهبر مشترکاً پروژه نیروی آبی مانگدیچهو، مرکز زمینی ماهواره آسیای جنوب و اجرای کارت روپی در بوتان را افتتاح نمودند. 

نخست وزیر نارندرا مودی نیز اعلام نمود که تهیه گاز آشپزی ال پی جی ماهانه از هند ۷۰۰ به ۱۰۰۰ متریک تُن افزایش داده میشود. تحت چارچوب مبادله اسکناس سارک، یک مبلغ اضافی ۱۰۰ میلیون دلار آمریکایی به بوتان فراهم خواهد شد. آقای مودی به همتای بوتانی اش اطمینان داد که کمک هرچه ممکنه توسط هند برای بتحقق رساندن رویای بیمارستان چند رشته ای فوق تخصصی دکتر تشرینگ در بوتان فراهم خواهد شد. 

بازدید نخست وزیر هند از بوتان دارای هدف توسعه روابط دیپلماتیک وتحکیم بیشتری مناسبات موجوده میان دو کشور بوده است. نخست وزیران هردو کشور مسایل گسترده و مکانیسم های نوین جهت جلو برد روابط دوجانبه ای را بحث و بررسی نمودند. طی ملاقات، هردو رهبر راجع به همکاری درخصوص تغییر آب و هوا، زیربنایی، امنیت و مسایل استراتژیکی، کمک فنی و اقتصادی هند به برنامه های ۵ ساله بوتان و مسایل عمده منطقه ای را بحث و بررسی نمودند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند