هند و نپال روابط دوجانبه‌شان را به‌اوج اعتلای نوین می‌برند

نویسنده: رتّان سالدی

مترجم: دکتر احمد علی

آخرین پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک هند و نپال در کاتماندو، تمام جنبه‌های روابط دوجانبه را با تمرکز توجۀ ویژه‌ای به‌ارتباط، مشارکت اقتصادی، تجارت، ترانزیت، نیروی برق، منابع آب و فرهنگ و تعلیم و تربیت مورد رسیدگی قرار داده است. این اجلاس به‌ریاست مشترک وزیران امورخارجۀ دو کشور صورت گرفته. وزیر امورخارجۀ هند دکتر سبرامنیم جایشانکار از داکا پس از مذاکرات سودمند با رهبران بنگلادش راجع به‌موارد مورد علاقۀ دوجانبه‌ای و موضوعات منطقه‌ای، عازم کاتماندو شد.

دکتر جایشانکار جلوتر از اجلاس این کمیسیون مشترک با نخست وزیر نپال کِ پی شرما اولی ملاقات نمود. این اوّلین بازدید به‌سطح عالی یک وزیرِ هند از نپال پس از روی کارآیی مجدّد نخست وزیر نارندرا مودی در سال جاری بود. یک بیانیۀ صادره از طرف وزارت امورجارجۀ نپال حاکی است که این کمیسیون مشترک برسرِ تحرّک بوجود آمدۀ تمام جنبه‌های روابط نپال و هند بدنبال تبادل دید و بازدیدهای به‌سطح عالی در دو سال گذشته بود. نخست وزیری اولی در آوریل سال گذشته بدنبال دو بازدید متوالی نخست وزیر مودی از نپال در ماه مه و اوت سال ۲۰۱۸ میلادی از هند بازدیده نموده بود.

این کمیسیون مشترک از این بابت خرسند بوده که خط لولۀ فراورده‌های نفتی موتیهاری و املک گنجِ مورد حمایت هند و بازسازی مابعد زمین لرزۀ مسکن خصوصی در بخش‌های نوواکت و گورکها به‌تکمیل رسیده است. هند یک چک بارزش ۲.۴۵ میلیارد روپیۀ نپالی را برای بازپرداخت پروژه‌های مسکن به‌حضور این دو وزیر به‌نپال تحویل داد. چک دیگری بارزش ۸۰.۷۱ کرور روپیه هندی بعنوان قسمتی از تعهد پنجهزار میلیون روپیه برای تحکیم جاده‌ای در منطقۀ ترایی نپال توسط دولت هند تحویل داده شد. چهار بخش جاده‌های هُلاکی در منطقۀ ترایی برای افتتاح آماده می‌باشند.

یک یادداشت تفاهم راجع به‌امنیتِ خواربار و استانداردها مابین ادارۀ تکنولوژی خواربار و کنترل کیفی نپال و ادارۀ امنیتِ خواربار و استانداردهای هند نیز به‌امضا رسیده و به‌حضور این دو وزیر مبادله شد.

هردو دکتر جایشانکار و وزیر امورخارجۀ نپال پرادیپ گیاوالی که ریاست مشترک این اجلاس را بعهده داشته برسرِ پیشرفت بعمل آمده در جیاناگر و جنکپور و بخش‌های جوگبنی و بیلات ناگر پروژه‌های راه آهن فرامرزی و پاسگاه منسجم در بیلات ناگر ابراز رضایت نمودند. آنها همچنین پیشرفت بعمل آمده در سه زمینۀ جدید متفقه در دوران بازدید نخست وزیر اولی از هند مانند خطّ راه آهن الکتریکی مابین رَکسول و کاتماندو، آبراه‌‌های داخلی و مشارکت در کشاورزی را نیز مورد رسیدگی قرار دادند. مطالعۀ ماقبل امکان سنجی توسط تیم‌های مشترک هند و نپال برای خط راه آهن رکسول و کاتماندو بتکمیل رسید و مطالعات مشترک برای پروژۀ آبراۀ داخلی برای کشتی‌رانی در رودهای ناراینی و کوسی در نپال تسریع می‌شود.

هردو وزیر راجع به‌پیمان صلح و دوستی هند و نپال مصوبه سال ۱۹۵۰ و دربارۀ ارایۀ گزارش گروه افراد معروف راجع به‌روابط هند و نپال به‌نخست وزیران هردو کشور نیز تبادل نظر نمودند. طرفین راجع به‌یک تکمیل بزودی بررسی قراردادهای تجارت و ترانزیت و برای ادامۀ تجدید و نگهداری تسهیلات زیربنایی و لوجستیکی به‌نقاط فرامرزی عمده نیز موافقت نمودند.

این کمیسیون مشترک برسرِ جریان سیل پیاپی در امتداد مرز نپال و هند اظهار نگرانی شدید نموده و برای بعمل آوری اقدامات به‌توصیه‌های یک تیم مشترک مقامات که بطور مداوم وضعیت را تحت نظارت قرار می‌دهند، نیز موافقت نموده.

اجلاس کمیسیون مشترک هند و نپال پس از یک وقفۀ سه سال صورت گرفته و آخرین اجلاس آن در ماه اکتبر ۲۰۱۶ میلادی در دهلی‌نو صورت گرفته بود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند