بازدید نخست وزیر هند از امارات متحدۀ عرب و بحرین باعث تجدید نیرو به‌مناسبت دوجانبه‌ای می‌گردد


نویسنده: دکتر محمد مدثر قمر

مترجم: شمس شیروانی

نارندرا مودی نخست وزیر هند در آخر هفتۀ گذشته فرصتی را جهت بازدید از امارات متحدۀ عرب و بحرین بدست آورد. آن سومین بازدیدش از امارات متحدۀ عرب در چهار سال و اولین نوع بازدید از بحرین از سوی یک نخست وزیر هند محسوب می‌شود. بازدیدهای مذکور بر نزدیکی روبه‌رشد هند با کشورهای خلیج عرب می‌باشد. نخست وزیر هند در امارات متحدۀ عرب با ولی‌عهد ابوظبی، محمد بن زاید آل نهیان ملاقات کرد و مسایل مهم دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه متقابله را بحث و بررسی نمود. او نیز والاترین جایزۀ غیرنظامی امارات متحده عرب بنام "جایزۀ زاید" را که به‌او در آوریل ۲۰۱۹ بپاس سهم مودی جهت تحکیم مناسبات دوجانبه‌ای میان هند و امارات متحدۀ عرب و بخاطر رهبری برجسته‌ای او اعطا شده بود دریافت کرد.

نخست وزیر هند نیز کارت اعتباری "روپَی" را در امارات متحدۀ عرب راه اندازی کرد که اولین کشوری در آسیای باختری و سومین بعد از سینگاپور و بوتان می‌باشد که وجوه از طریق کارت بومی هندی قابل پرداخت خواهد بود. یک تفاهم‌نامه جهت پذیرفتن روپَی میان شرکت پرداخت‌های ملّی هند و خدمات پرداخت‌های مرکوری امارات متحدۀ عرب، بخاطر دایر نموده یک خط اتّصالی تکنولوژیکی میان سکوهای پرداخت در دو کشور در حضور نخست وزیر مودی امضا شد. او بعداً کارتِ مذکور را با خرید ویژه‌ای از پراساد یعنی نیاز در معبد شری نات‌جی در بحرین براه انداخت.

نخست وزیر هند در بحرین مورد استقبال گرم قرارگرفته شد و با "جایزۀ رنسانس پادشاه حمد" آنکشور که والاترین جایزۀ بحرین می‌باشد مفتخر ساخته شد. نخست وزیر مودی طی سخنرانی پذیرش خود بر اهمیتِ جایزه بعنوان شناسایی از روابط نزدیک و دوستانه هزاران سال قدیمی میانِ هند و بحرین تاکید ورزید. پادشاه حمد بن عیسی الخلیفه یک ضیافتِ شامی را به‌افتخار مودی ترتیب داد. نخست وزیر مذاکرات دوجانبه‌ای را با همتای بحرینی خود، خلیفه بن سلمان الخلیفه انجام داد و مسایل دامنه‌دار دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللیِ مورد علاقه طرفین را بحث و بررسی نمود.

نخست وزیر مودی نیز با سلمان بن حمد بن عیسی الخلیفه نایب شاه و ولی‌عهد بحرین ملاقات نمود و نظریات جهت تحکیم بیشتر مناسبات دوجانبه‌ای را مبادله کرد. قبلاً نخست وزیر مودی یک گروه ۱۵ هزار نفرۀ هندی را در استادیوم ملّی بحرین خطاب نمود و از نقش‌شان در توسعۀ اقتصادی آن سلطنت‌نشینی و ترویج مناسبات دوجانبه‌ای میان هند و بحرین ستایش بعمل آورد. سلطنت‌نشینی مذکور دارای یک جمعیت پرنفوذ ۳۵۰ هزار نفرۀ هندی است که بزرگترین جامعه خارجیان را در بحرین تشکیل می‌دهد. جامعۀ هندی بخاطر کار پرمشقتش و سهمش به‌اقتصاد بحرین با احترام نگریسته می‌شود.

نخست وزیر مودی در منامه از معبد ۲۰۰ سال باستانی شری نات‌جی که قدیمی‌ترین معبدی در خلیج می‌باشد بازدید و عبادت کرد و نیز پروژۀ بازسازی معبد را اجرا نمود که قرار است با هزینۀ ۴.۲ میلیون دلار آمریکایی انجام گیرد. معبدِ مذکور الگویی از فرهنگ تعدّدگرایی و همسازی می‌باشد که از سوی نخست وزیر ستوده شد.

بازدید ۳روزۀ نخست وزیر هند از خلیج بعلت روابط روبه‌رشد با کشورهای منطقه‌ای و نیز با نظریۀ وضعیت پرتنش سیاسی در منطقه حایز اهمیت می‌باشد. نیز بازدیدِ مذکور بعلت تحوّلات اخیر در آسیای جنوبی حایز اهمیت مخصوص می‌باشد. تصمیم دهلی‌نو برای لغو امتیاز ویژۀ جامو و کشمیر و تغییر انتطامیه به‌دو قلمروی مرکزی جامو و کشمیر و لدّاخ از سوی اسلام‌آباد با وجود بودن مسئله داخلی هند مورد اعتراض قرارگرفته شده است. امّا هند از سوی شرکای مهم خلیج عرب شامل امارات متحدۀ عرب، بحرین و عربستان سعودی حمایت دامنه‌داری را دریافت کرده است.

بازدید نخست وزیر مودی جهت تحکیم بیشتر مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان هند و خلیج، بخصوص با امارات متحدۀ عرب سودمند خواهد بود چونکه وی بعنوان مقدم‌ترین شریک دهلی‌نو در آسیای باختری در ظرف ۵ سال گذشته ظهور کرده است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند