هند وروسیه در جهت زمینه‌های جدید همکاری کار می کنند


نویسنده: دکتر میناسینگ روی

مترجم: محمودعالم ملک

مصمم است که هند و روسیه روابط دوجانبه‌ای خود را درخلال دورۀ دوم نخست وزیر نارندرا مودی به ارتفاع‌های جدید تر ببرند. او دراجلاس سالیانه پنجمین فورم اقتصادی شرقی بعنوان مهمان عمده و دربیستمین کنفرانس دوجانبه سالیانه مابین این دوکشور از چهارم الی ششم ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ در ولادی وستوک شرکت خواهد جست. فرصت‌های تازه‌ای برای شمولیت‌های جدید همکاری و تقویت مجدد به مشارکت ویژه وامتیازی موجوده استراتژیکی مابین این دوکشور اکتشاف نموده شوند. 

روسیه یکی از کشورهای اول بوده که از الغای مادۀ ۳۷۰ قانون اساسی حسن استقبال کرد. مسکو این را موسوم به یک قضیۀ داخلی نموده و از موفقیت هند دریک عدۀ فورم‌های متعدد جهانی حمایت نمود. 

پیوش گویل وزیر بازرگانی هند همراه با چهار وزیر در اوایل ماه جاری برای مورد مذاکره قرار دادن پیشنهاد مشارکتی مابین ایالات هند و ایالتهای شرق دور روسیه با یوری توتنف معاون نخست وزیر جمهوریه روسیه و نمایندۀ رئیس جمهور در بخش فدرالی شرقی دور از ولادی وستوک بازدید نمود. هند خاور دور روسیه را بعنوان ارجحیتی بخاطر توسعه وتحکیم همکاری و سرمایه گذاری بحساب می آورد. دهلی نو به سوی توسعه دگرگونی عمده در مشغولیت دوجانبه دیرینه از طریق تمرکز توجه به خاور دور روسیه می نگرد. هند و روسیه فراتر از همکاری مرسومی در زمینه‌های دفاع، فضا، انرژی و هسته‌ای می نگرند که ستونهای عمده همکاری دوجانبه ای را بخاطر شمولیت زمینه‌های دیگر همکاری بین المنطقه‌ای تشکیل می دهد. حجم تجارت روز افزون دهلی نو با این منطقه تا بیش از سه درصد درسال ۲۰۱۸ به ایالات متحده ۷۹۰ میلیون دلار آمریکایی باوجود تجارت کل هند و روسیه که فراتر از ده میلیارد دلار آمریکایی رسیده افزایش یافته است. این هردو کشور می خواهند که هدف تجاری سی میلیارد دلار آمریکایی تا سال ۲۰۲۵ را بدست بیاورند. 

اجیت دووال مشاور امنیتی ملی هند همچنین از مسکو دیدن کرد و با همپایه خود نکولایی پاتروشف برای تصدیق مجدد و تشدید همکاری ضد تروریسم از مسکو دیدن کرد و برای همکاری کامل برای اصول حق حاکمیت، تمامیت ارضی و عدم دخالت کشورهای ثالث مورد تاکید قرار داد. مشاور امنیت ملی همچنین با دمیتری روگوزین مدیر سازمان فضایی فدرال روسیه برای بررسی همکاری مداوم در زمینه فضا و برنامه گگنیان ملاقات کرد. روسیه به چهار ازجمله دوازده فضانورد هند برای یک مدت پانزده ماه طولانی درمرکز اعطای تربیت فضانورد درمسکو که برای ماموریت گنگیان هند که قرار است تاسال ۲۰۲۲ پرتاب شود تهیه خواهد شد تربیت خواهد داد. 

بازدید اس جایشانکر وزیر امورخارجه هند در هفتۀ جاری صورت گرفت. این اولین بازدید او از مسکو از هنگام بعهده گیری زمام امور بود. وی با همپایه خود سرگئی لاوروف برای بررسی ترتیبات برای بازدید آینده نخست وزیر هند از ولادی وستوک ملاقات و گفتگو کرد. وی با یوری بوریسوف نایب نایب نخست وزیر روسیه ملاقات کرد. هردو آنها ریاست مشترک همکاری اقتصادی و فنی کمیسیون بین الدولتی هند و روسیه بعهده داشتند. بعلاوۀ تسهیل روند اقدامات وزیر امورخارجه هند همچنین در تعامل کلوب مباحثات والدایی راجع به موضوع دورنمای هند مربوط به هند وپاسیفیک شرکت نموده. 

این بازدیدهای اختیارات عالی هند از روسیه باید در پرتوِ تغییرات جغرافیای سیاسی واقتصادی درمنطقه دور تر از آن و تمرکز فزاینده هند بر بوجود آوری نیروی همکاری با شریک معتمد طولانی‌اش بررسی شود. این احتمال می رود که دراین آغاز جدید مشغولیت دوجانبه افزایش یافته تمرکز روی تشکیل یک راه جدید همکاری بین المنطقه‌ای در زمینه‌های کشاورزی، تراشی الماس، تاسیس واحدهای صیقلی، خریداری چوب و خمیر، ترویج به بخش جهانگردی و شیلات و کانکنی خواهد بود. درگذشته چهار زمینه همکاری متمرکز که توسط هند و روسیه مشخص ساخته شده شامل انرژی، اقتصاد دیجیتالی، نوپا و زیربنا می باشد. طوریکه هردو کشور آماده به بردن مناسبات به سطوح جدید همکاری در دوران بازدید نخست وزیرمودی به روسیه تعامل‌های دوجانبه‌ مابین دکتراس‌جایشانکر وسرگئی لاوروف بطور موفقیت آمیز زمینه های تازه همکاری را مشخص ساخته اند که برخوردار از حمایت نخست وزیر هند و پریزیدنت پوتین برای مستحکم تر ساختن این مناسبات از لحاظ اقتصادی و استراتژی خواهد بود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند