اولین بازدید وزیر امورخارجۀ هند از بنگلادش


نویسنده: دیپانکار چاکرابورتی

مترجم: شمس شیروانی

اولین بازدید دکتر جایشانکار وزیر امورخارجۀ هند از بنگلادش بیشتر به‌عنوان ملاقات حسن نیستی جهت تقدیم دعوتنامه نخست وزیر مودی به‌خانم شیخ حسینه همتای بنگلادشی‌اش برای بازدید رسمی به‌هند در اولین هفته ماه اکتبر بوده است، آن در یک مقطع مناسبات روبه‌بهبودِ دوجانبه‌ای بین دو کشور همسایه بعمل آمد.

ملاقات وزیر امورخارجۀ هند با نخست وزیر بنگلادش سودمند بوده است. آن به‌منظور آماده‌سازی زمینه‌ای برای ملاقات اکتبر میان شیخ حسینه و نخست وزیر هند صورت گرفته است.

دکتر شانکار دعوتنامه را از سوی نخست وزیر مودی به‌شیخ حسینه دوران ملاقاتی در "گانو بابان" که اقامتگاه رسمی او می‌باشد تحویل نمود. خانم حسینه برای دعوتنامه از مودی ابراز تشکّر و قدردانی نمود.

وزیر هندی گفت که دهلی‌نو منتظر بازدید او در ماه اکتبر برمی‌باشد. وزارت خارجۀ هند حاکی است که هردو دکتر جایشانکار و شیخ حسینه مذاکرات سودمندی را برگذار نمودند که طیِ آن منافع متقابله بحث و بررسی شدند.

جایشانکار که یک دیپلماتیک سابق بوده قبلاً بعنوان معاون وزیرخارجۀ هند از بنگلادش دیدن کرده بود. طی اولین بازدیدِ خود بعنوان وزیر امورخارجۀ هند، او بازدیدِ خود را از ملاقاتی با همکار خود ابوالکلام عبدالمومن آغاز کرد.

ملاقات میان دو وزیرخارجه طی یک محیط مساعد برگذار گردید. هردو طرف مسایل دوجانبه‌ای، امنیتی و منافع استراتژیکی را بحث و بررسی کردند. هردو کشور جهت رساندن روابط صمیمی قبلی خود به‌ارتفاعات جدید و افزودن اعتماد متقابله میان رهبری ارشد هردو کشور مشتاق می‌باشند. آن از بسهم گذاشتن نگرانی‌های متقابل بسیار واضح بوده است.

روابط میان هند و بنگلادش بیش از تشریک استراتژیکی می‌باشند. دکتر جایشانکار گفت که آن برایش یک امتیازی بوده که اینک بعنوان وزیر امورخارجه روابط حسنه قبلی که دوران معاون خارجه از آن پیروی می‌کرد برخوردار می‌باشد.

دکتر جایشانکار نقل قول شده که هنگامی موضوع مربوط به‌امنیت باشد تشریک بهبود یافته علیه جرائم، تروریسم و افراط‌ گرایی و گروه‌های تروریسمی به‌نفع مستقیم مردم هردو کشور می‌انجامد. وزیر امورخارجۀ هند حین ذکری از تعاملات جاری میان دو کشور در حلّ و فصل بحران پیچیده روهنگیا بر روابط عالی دو کشور تاکید ورزید.

وزیر امورخارجۀ بنگلادش ابوالکلام عبدالمومن قبلاً خاطر نشان ساخته بود که او نیاز حلّ فوری بحران روهینگیا را که ممکن است بر ثبات منطقه‌ای سوء تاثیر بگذارد از میان چیزهای دیگر با همتای هندی‌اش مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

دکتر جایشانکار وزیر امورخارجۀ هند در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که او با عبدالمومن وزیر امورخارجۀ بنگلادش تعامل ثمربخش نموده. وزیر امورخارجۀ هند راجع به‌مسئلۀ روهینگیا گفت که هند و بنگلادش برسرِ برگشت محفوظ، سریع و دوام پذیرشان به‌میانمار به‌توافق رسیده‌اند.

بیش از هفتصد هزار نفر از روهنگیاها در پرتو تهاجم نظامی بر آنها از میانمار مهاجرت نمودند. تعداد وافر آنها در بنگلادش بسر می‌برند. هردو هند و بنگلادش تلاشها را برای برگشت فوری آنها به‌میانمار بعمل می‌آورند.

دکتر جایشانکار وزیر امورخارجۀ هند روابط هند و بنگلادش را بعنوان یک مُدل تقلیدی برای کشورهای دیگر آسیای جنوبی توصیف نمود. این روابط از طریق عده‌ای از ابتکارات نخست وزیر نارندرا مودی بعد از به‌اقتدار آمدنش در سال ۲۰۱۴ مجدّداً تحکیم یافته است. هند و بنگلادش در یک تحوّل تاریخی برای به‌اجرا درآوردن قرارداد مرز زمینی در دوران بازدید اوّل آقای مودی در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ از داکا بخاطر به‌حل و فصل رساندن مسئلۀ مرزی ۴۱ ساله مابین این دو کشور موافقت نموده بودند.

در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ هنگامی که نخست وزیر بنگلادش شیخ حسینه از دهلی‌نو بازدید نموده، ۲۲ قرارداد در زمینه‌های دفاع، انرژی هسته‌ای، امنیت سائبر و رسانه‌ها مابین این دو کشور به‌امضا رسانده شدند. هند از آن زمان به‌بعد دو خطّ وام بارزش ۳ میلیارد دلار آمریکایی در ۲۰۱۵ و ۴.۵ میلیارد دلار آمریکایی در ۲۰۱۷ را نیز برای توسعۀ ۱۷ پروژه و عمران بنادر در بنگلادش تمدید نموده است.

هنگامی که نخست وزیر شیخ حسینه امسال از دهلی‌نو بازدید خواهد کرد، این نیز مناسبتی برای بیادآوردن شیخ مجیب‌الرحمان پدرِ ملّتِ بنگلادش خواهد بود که یکصدمین سالگرد تولّدش در ۲۰۲۰ جشن گرفته خواهد شد. نقش نیروهای هند در مبارزۀ آزادی بنگلادش فراموش نشدنی است. پیوندها مابین این دو کشور اکنون به‌بهترین مرحله قراردارد. هند خواهان بنگلادش محکم و موفق برای صلح و ثبات پایدار در منطقۀ آسیای جنوبی است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

بازدید نخست وزیر هند از قرقیزستان