سیاست یک بام و دوهوایی پاکستان طشت از بام گردید

نویسنده: کاوشیک روی

مترجم: محمودعالم ملک

پاکستان در نتیجه لجاجت خود برسرِ ایالت جامو وکشمیر ازیک مرحلۀ پرآشوب می گذرد. کشور مذکور توسط تقریباً هر کشور جهانی مورد نکوهش قرار گرفته است که الغای مادۀ ۳۷۰ قانون اساسی هند را بعنوان یک امر داخلی هند تلقی نمودند. پاکستان درحال حاضر برای کسب حمایت به همه کشورها رجوع می کند. معهذا آن کمک امکان پذیر بنظر نمی آید. 

دریک مصاحبۀ اخیر با یک کانال تلویزیون خصوصی نخست وزیر پاکستان عمران خان اعتراف نمود که اسلام آباد نمی تواند درجنگ مرسومی علیه هند دست به پیروزی یابد. وی تهدید هسته‌ای را تکرار نمود و خواستار توجه جهانی برکشمیر گردید. وی همچنین به جهان هشدار داد وگفت که آن برای فاجعه اخیر مسئول خواهد بود اگر آن کشور نمی تواند توجه را به زراد خانه هستۀ هند بدهد. وی اضافه نمود که او به جهان مطلع ساخته است که پاکستان خواهان جنگ نیست اما درعین حال پاکستان نمی تواند به چالشها به امنیت و تمامیت آن کشور بی توجه بماند. 

وی همچنین اعتراف نمود که اسلام آباد ماه آینده دچار سختی خواهد بود هنگامیکه سازمان کمک مالی تروریستی بین المللی، نیروی ضربتی عامل مالی این معامله را مطرح سازد آیا پاکستان برسرِ مسئله فراهمی کمک مالی تروریستی به فهرست سیاه گذارده شود یا خیر. طی یک مصاحبه نخست وزیر پاکستان گفت که جهان مشغول توطئه چینی برای ضعیف ساختن اقتصاد پاکستان می باشد. وی همچنین دربارۀ مساعی خود برای آغاز مذاکرات با این تذکر داد. 

این بعید از راستی است. هند بطور پیهم از زمانیکه حمله پایگاه هوایی پتانکُت در ماه ژانویه ۲۰۱۶ برقرار داشته که تروریسم و مذاکرات نمی تواند باهم جریان داشته باشد. در واقع دهلی نو برچندین موقع پشنهاد صلح را به پاکستان مطرح ساخته است. دست دوستی هند همیشه دچار موانعی ازطرف پاکستان گردید. اکنون لفاظی خالی اسلام آباد درآنجا وجود دارد. 

اسلام آباد برسرِ مسئله کشمیر درنتیجۀ مکانیسم‌های خود آن کشور مجزا گردیده است. آن کشور به گروه‌های تروریستی مختلف از تقریباً سه ده گذشته جهت انجام دادن یک جنگ غیاب درایالت جامو وکشمیر هند کمک وتشویق کرده و پول و تربیت را فراهم ساخت. هزاران تنِ هندیان بیگناه درنتیجه تروریسم فرامرزی پاکستان زندگانی شان را از دست داده اند.

بزودی نخست وزیر پاکستان مصاحبه را به پایان رسانده وقتیکه دچار سوالات جامعه مسلمانِ اویغوراستانِ سین کیانگ چین گردید. کنگره اویغور وجهانی نخست وزیر پاکستان را برای سیاست دورویی‌اش و توجه ندادن به مسئله مربوط به شکنجۀ مسلمانان اویغور درچین بباد انتقاد شدید گرفته و گفت این یک امر شرم آوری است که اسلام آباد خاموش بود و از سیاست بیجینگ مربوط به جامع حمایت می کرد.

چندین ماه پیش ژورنالیست‌های بین المللی دربارۀ مسئله اویغور از آقای خان پرسیده بود اما او گفت که او نمی داند و ازاین حقیقت امر آگاه نیست. رئیس سازمان دولکون عیسی در ژنو گفت که نخست وزیر پاکستان بخوبی می داند که دولت چین به مسلمانان اویغور آزار می رساند اما او نمی خواهد راجع به آن مذاکره نماید. 

عیسی مضافاً گفت که پاکستان یکی از بزگترین تخلف ورزی کنندگان حقوق انسانی است و چین ازلحاظ بین المللی حقیقت را پنهان می دارد. 

درواکنش به ادعاهای چین که او مراکز توقیف اویغور اصلاً مراکز اعطای تربیت حرفه‌ای بودند عضو فعال اویغور گفت که این یک دروغ است طوریکعه چین چیزهایی را پنهان می دارد. عیسی همچنین اضافه نمود که نخست وزیر پاکستان همه وقت مسئله کشمیر را مطرح می سازد اما وقتیکه این دربارۀ اویغور‌های می باشد او چشمانِ خود را بسته می سازد و از سیاست چین حمایت می کند. این یک سیاست دو رویی و یک امر شرم آور است. 



این بنظر می رسد که پریشانی‌های پاکستان ادامه می یابد چون آن کشور در نتیجه سیاست دورویی خود مقصودهای خود را بحساب می آورد. 

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند