بازدیدِ رئیس جمهور مغولستان از هند تحکیم‌کنندۀ مناسبات

نویسنده: دکتر اختر ظفر

مترجم: شمس‌الهدی شیروانی

خالتما بتولغا رئیس جمهور مغولستان سرگرم یک بازدیدِ رسمی از هند می‌باشد. او به‌دعوتِ رامنات کووند رئیس جمهورِ هند از کشور دیدن می‌کند. آن ظاهراً اولین بازدیدِ یک رئیس جمهور مغولستان از هند در ظرفِ حدوداً یک دهه می‌باشد. رئیس جمهور مغولستان از یک هیئت سطح عالی مشتمل بر مقامات دولتی و رهبران بازرگانی همراهی می‌شود.

رئیس جمهور بتولغا بازدیدکنندۀ مذاکرات دامنه‌داری را با رئیس جمهور کووند انجام داد. یک ضیافت شامی به‌افتخار رئیس جمهور بازدیدکننده از سوی رئیس جمهور هند ترتیب داده شد. معاون رئیس جمهور ونکیاه نایدو نیز از رئیس جمهور مغولستان ملاقات نمود. نخست وزیر نارندرا مودی مذاکرات سطح هیئتی را با رئیس جمهور بتولغا انجام داد. مذاکرات میان نخست وزیر هند و رئیس جمهور مغولستان مسایل دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و جهانی را دربرگرفت. مسئلۀ همکاری دوجانبه‌ای در ظرفیت‌سازی، دفاع، امنیت، زیربنایی، انرژی، مدیریت فاجعه و مبادلاتِ فرهنگی شامل دستور کار مذاکرات بوده است. باید خاطرنشان ساخت که ملاقاتی میان رئیس جمهور و نخست وزیر مودی دومین ملاقاتی میان‌شان در ظرف دو هفته بوده است. نخست وزیر مودی در اولین هفتۀ سپتامبر ۲۰۱۹ در حواشی پنجمین جلسۀ فورم اقتصادِ شرق که در ولادی‌وستوک در شرقِ دورِ روسیه برگذار شده بود با رئیس جمهور مغولستان ملاقات کرده بود.

هند مشغولیاتی با شرق را مجدداً فعال می‌سازد و نخست وزیر مودی در سال ۲۰۱۵ یک بازدید چشمگیری از مغولستان انجام داده بود. هردو کشور یک قرارداد را در سال ۲۰۱۵ جهت دایرنمودن شراکتِ استراتژیکی امضا نمودند که اساسِ آن بر الگوهای استقلال و دموکراسی و حتی بر بنیاد قوی میراث مشترک بودایی استوار است. بازدید جاری پنج‌روزه رئیس جمهور مغولستان احتمالاً مناسبات میان دو کشور را مستحکم‌تر خواهد ساخت و شراکتِ استراتژیکی را تقویت خواهد بخشید.

هند و مغولستان روابط دیپلماتیک خود را در دسامبر ۱۹۵۵ دایرکرده بودند. مغولستان یک کشور احاطه شدۀ زمینی است و فقط دارای دو همسایه روسیه و چین می‌باشد. مغولستان از طریق سیاست جالب "همسایۀ ثالث" بسایر کشورها دسترسی می‌کند. مردم زیادی در مغولستان نیز هند را بعنوان همسایۀ روحانی وی تلقی می‌کنند و علتِ آن ارتباط عمیق بودایی و تاریخی می‌باشد. باکولا ریمپوچه سفیر سابق هند به‌مغولستان در آنکشور با علاقه‌مندی بخاطر سپرده می‌شود. او دوران ماموریت ده‌سالۀ خود در اولان باتار از سال ۱۹۹۰ الی ۲۰۰۰ سهم چشمگیری جهت تحکیم میراثِ ارتباط بودایی با هند داشته است. او به‌احیای خانقاه‌های زیادی کمک نموده است.

مغولستان با منابع وسیع طبیعی سرشار است. آن یک کشور وسیع است اما جمعیت در پایتختِ آن اولان باتار متمرکز مانده است. باوجود بالقوه‌ها، تجارت میان دو کشور به‌سطح پایینی مانده است. در سال ۲۰۱۸-۱۹ جمع کل تجارت میان دو کشور محض ۲۳.۸۳ میلیون دلار بوده است. اما در حال حاضر تجارت رشد یافته است. تبادل تجارت به‌نفع هند است. مغولستان می‌تواند در مشغول نگه داشتن هند در شرق یک نقش مهمی را ایفاء کند.

نظر به‌اینکه محور جهانی بسوی شرق منتقل می‌یابد، هند نیز در صدد رسیدن به‌شرق است. هند فعالانه از سیاست‌های "اقدام بسوی شرق" و اخیراً "اقدام به‌شرقِ دور" تعقیب می‌کند. آن دورانِ بازدیدِ نخست وزیر مودی از روسیه در اوایل ماه جاری اعلام شده بود. در مشغولیاتِ هند در قسمت شرق جهان، مغولستان می‌تواند یک نقشِ مهمی را ایفاء نماید. هند یک پروژۀ پالایشگاه نفتی را تحت خط اعتباری یک میلیارد دلار آمریکایی اجرا می‌کند که دوران بازدیدِ نخست وزیر مودی در سال ۲۰۱۵ اعلام شده بود. دهلی‌نو یک خط اعتباری یک میلیارد دلار آمریکایی را به‌روسیه دورانِ بازدیدِ مودی به‌آنکشور در سپتامبر ۲۰۱۹ فراهم نموده است.

مغولستان شریک نظریاتِ شبیه با هند برسرِ مسایل عمدۀ بین‌المللی می‌باشد. آنکشور نیز در سازمان همکاری شانگهای با یک موقعیت ناظر برخوردار است جایی‌که هند از سال ۲۰۱۷ عضویت کامل آن را بدست گرفته است.



aهند و مغولستان نیز در زمینه‌های امنیتی و دفاعی همکاری خواهند کرد. یک تمرینِ مشترک هند و مغولستان تحت رمز "فیل متحرک" بطور سالانه برگذار می‌شود. همکاری میانِ مردم و فرهنگِ هند و مغولستان از سالها روبه‌افزایش می‌باشد. توقعِ آن می‌رود که بدنبال بازدید رئیس جمهور بتولغا، شراکتِ استراتژیکی میان هند و مغولستان تعمیق بیشتری را بدست خواهد آورد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند