سریلانکا برای انتخابات ریاست جمهوری آمادگی می نماید

نویسنده: ام کِ تیکو

مترجم: دکتراحمدعلی

مانند آب وهوا در سریلانکا دراین فصل، منظرۀ سیاسی‌اش نیز نمایانگر دگرگونی‌های مشابهی است. آن کشور برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در تاریخ 16 نوامبر آمادگی می نماید. مبارزات انتخاباتی کامل در سریلانکا تابحال خیلی سست می باشد. انتخابات بسیار مقتدر ترین سمت تحت قانون اساسی آن کشور خیلی غیرطبیعی است اما تعجب انگیز نیست. یکی از علل فقدان علاقه عمومی باندازه کافی مردم درآن کشور هنوز ناشی از حملات تروریستی ناجوانمردانه بمناسبت عید مسیحی در روز یکشنبه می باشد. بسیاری از مردم سریلانکا احساس می کنند که دوحزب سیاسی عمده هیچ چیز نوین را پیشنهاد ننموده اند.

معاون وزارت دفاع سابق گوتابایا راجاپاکسا که برادرخورد رئیس جمهور سابق ماهنداراجاپاکسا نیز می باشد علاقه ویژه ای را برای مسابقه جویی درانتخابات ازخود نشان داده است. او دراوایل سال جاری طرح‌هایش را برای ترک گفتن تابعیت آمریکائی‌اش و ازسرگیری تابعیت سریلانکا برای مسابقه جویی در انتخابات برای این سمت عالی اعلام نموده. او از آن زمان ببعد تابعیت خود را تغییر داده اما مشروعیت روند تحت قوانین مربوط به تابعیت سریلانکا و موضوعات دیگر زیر سوال قرار دارند. بعضی از سوالات که مطرح شده نیازمند توضیح می باشند و هنوز زیرسماعت دادگاه‌ها قرار دارند.

گوتابایا راجاپاکسا در دوران جنگ برعلیه ال تی تی ای یک نقش کلیدی را ایفا نموده. تحلیل و تجزیه گران احساس می کنند که او سیاست برادر بزرگش را دنبال خواهد نمود. آقای گوتابایا گفته است که او راه ِ غیر جانبداری رادنبال خواهد نمود و برای عمران کشور کاری را انجام خواهد داد. او بهرحال متکی به پشتیبانی جامعه سینهالی بخصوص درقسمت جنوبی آن کشور می باشد.

از سوی دیگر نخست وزیر رانیل ویکرماسینگه ممکن است بعنوان یک کاندید منتخب برای حزب حاکمۀ ملی متحده راست گرا ظهور نماید. او همچنین ممکن است یک با تجربه ترین کاندید باشد. او که پنج بار سمت نخست وزیری را بعهده داشته از چهار دهه وکیل مجلس و از بیست وپنج سال رهبر حزبش بوده است. هنوز اغلب مردم بشمول بسیاری از آنها درحزبش در انتخابات او برای سمت ریاست جمهوری علاقه زیادی را ندارند. آنها احساس می کنند که او اتوبوس را از دست داده و بجای او یک شخص جوانسال و پویاتر را ترجیح می دهند. ساجیت پریما داسا، که فعلاً یک وزیر در دولت سریسنا و فرزند رئیس جمهور سابق راناسیگه پریم داسا می باشد ظاهراً شایسته این سمت بنظر می رسد. اما با بودن آقای ویکرما سینگه درصحنۀ انتخابات این حزب قادر به یک تصمیم گیری محکم نیست.

آقای ساجیت پریما داسا انتظار می رود داوطلبی اش را بزودی اعلام نماید. فقط درآن صورت دو کاندید محکم ومعتبر درصحنۀ انتخابات حضور خواهند داشت و سپس احتمال می رود مبارزات انتخاباتی بتحرک آنی دست یابد. درمقابل سیمای ویکرما سینگه بعنوان نماینده حزب حاکمه کلمبو آقای ساجیت پریما داسا در جنوب سینهالیها سبقت دارد.

رویهمرفته انتظار می رود که اهمیت این انتخابات ریاست جمهوری غیرمعمولی باشد. علتش این است که قرار است در اوایل سال آینده انتخابات پارلمانی جدید آن کشور برگزار بشود. مانند گذشته نتیجۀ انتخابات رئیس جمهور اجرایی در ماه نوامبر حتماً انتخابات پارلمانی را نیز تحت تاثیر خواهد گذاشت. بدنبال آن انتخابات شورای ایالتی صورت خواهد گرفت.

هند بعنوان یک همسایه نیزدیک و دوست صمیمی سریلانکا مایل است شاهد یک انتخابات آزادانه و منصفانه باشد. دهلی نو با کلمبو در مابعد حملات تروریستی بمناسبت عید مسیحی اظهار همبستگی نموده بود. یک سریلانکایی دموکراتیک ممکن است یک منبع صلح وعمران در آسیای جنوبی نیز باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند