هند روابط با کومور و سیرا لئون را مستحکم می‌سازد



نویسنده: پادام سینگ

مترجم: محمود عالم ملک

نایب رئیس جمهور هند ام ونکیاه نایدو در کوششی برای عمیق‌سازی بیشتری روابط با جزیرۀ آفریقایی از کومور و سیرا لئون دیدن کرد. بعنوان یک کشور همجوار دریایی، هند آماده به‌تسهیم تجربۀ پیشرفتِ خود با مردم کومور می‌باشد. هند آرزومند درآمدن یک شریک عمرانی برجستۀ کومور می‌باشد.

نایب رئیس جمهور مذاکراتی را با رئیس جمهور عزالی عثمانی انجام داد. دو رهبر مذکور چندین فرصت انگیزنده را بعمل آورد. آنها برای توسعۀ مشغولیت‌های اقتصادی دوجانبه در زمینۀ بهداشت، انرژی قابل تجدید، فنّاوری اطلاعات و امنیت دریایی موافقت نمودند.

یک یادداشت تفاهم مربوط همکاری دفاعی بامضا رسید. پیمان‌های مهم مربوط بهداشت و فرهنگ نیز بعمل آمد. هند و کومور تصمیم گرفتند یکدیگر را از نیازمندی روادید برای دارندگان گذرگاه رسمی و دپلماتیک برای دیدارهای کوتاه مدّتی مستثنی قرار بدهند.

هند همچنین همکاری را در شکل یک خط اعتبار ۴۱.۶ میلیون دلار آمریکایی جهت تاسیس کارخانۀ نیروی ۱۸ میگاوات در مورونی توسعه و گسترش داد و پیشنهاداتی برای اهداث مرکز اعطای تربیت حرفه‌ای تحت کمک عطیه‌ای سطح مناسبات را مابین دو کشور افزایش داده است.

هند همچنین داروهای به‌هزینۀ یک میلیون دلار آمریکایی، هزار تن متریک برنج، دو میلیون دلار آمریکایی برای قایق‌های راهگیر و یک میلیون دلار آمریکای تجهیزات ترابری را هدیه خواهد داد. هند هنچنین خط اعتبار را برای بیست میلیون دلار آمریکایی برای خریداری قایق‌های راهگیر صورت عالی اعلام کرد. هردو کشور راجع به‌آموزش تلفنی و داروی تلفنی ای وِدیا بهارتی ای آروگیا بهارتی توافق نمودند.

چندجانبه کومور و هند یک تشابه روش برخورد مربوط اغلب مسایل مهم که جامعۀ جهانی مواجه با آن است را می‌دارند و بطور پیهم از یکدیگر در فورم‌های کثیرالجانبۀ مهم حمایت کرده‌اند. هند برای کمک کومور در مبارزۀ مشترک علیه تروریسم و همچنین برای اصلاحات در شورای امنیت و کمکِ مداوم آن به‌داوطلبی هند برای یک کرسی دایمی در شورای امنیت سازمان ملل ابراز تشکّر نمود.

هند تکرار نمود این کشور برای فراهمی همه کمک برای رُشد و توسعۀ کومور در داخل محدودیت‌های ظرفیت‌های آنکشور و برطبق ارجحیت‌های دولت کومور آماده است.

ونکیاه نایدو در دومین مرحلۀ بازدید دو ملتی‌اش از سیرا لئون دیدن کرد. این بازدید اوّلین دیدار سطح عالی بی‌سابقه هند از سیرا لئون بود. هردو کشور در مناسبات دوستانه و پرحرارت مبنی بر ارزش‌های مشترک و دیدگاه مشترک شریک و سهیم‌اند. این مناسبات بر اصول اعتماد مطابق، احترام‌گذاری و تفاهم که سالهای متمادی بوجود آمده پرورش یافت.

هند راجع به‌تحکیم دموکراسی که با اجرای پنج انتخابات مسالمت‌انگیز و سه انتقال فعال قدرت آشکار بوده به‌سیرا لئون تبریک گفت. نایدو به‌پریزیدنت بیو به‌مناسبت انتخابش بعنوان رئیس جمهور سیرا لئون در سال گذشته تبریک گفت. 

هند هم‌اکنون خیلی نزدیک به‌سیرا لئون می‌باشد. دهلی‌نو یک نقش مهم را در حصول صلح و ثبات در سیرا لئون ایفا نموده بود و ازجمله اوّلین کشورهایی به‌فراهمی سربازان به‌ماموریت سازمان ملل در سیرا لئون بود.

نایب رئیس جمهور هند با پریزیدنت جولیوس مادا بیو راجع به‌همۀ جنبه‌های مهم مناسبات دوجانبه و همچنین مسایل منطقه و جهانی نفع مشترک مباحثاتی را انجام داد. هردو رهبر تعهدشان را راجع به‌تحکیم بیشتری روابط دوستانه طویل مدّتی ابراز داشتند.

هردو کشور برای افزایش همکاری در زمینه‌هایی از قبیل کشاورزی، کنسروِ خواربار، فنّاوری اطّلاعات، گسترش و توسعۀ زیربنا و تجدید ظرفیت ازجمله چیزهای دیگر توافق نمودند. دهلی‌نو همچنین به‌شرکت‌های هندی جهت توسعۀ نقشپاهای‌شان در کشور خود تشویق خواهد داد.

هند متعهد به‌یک شریک معتبر سیرا لئون در سفر عمرانی آنکشور می‌باشد. همکاری عمرانی هند با سیرا لئون از راه خطوط اعتبار تا به‌حال به‌ارزش ۲۱۷.۵ میلیون دلار آمریکایی با دربر گرفتن یک عدّۀ بخش‌ها بوده است. یک عدّۀ یادداشت‌های تفاهم/قراردادها بشمول یک خط قرارداد اعتبار برای سی میلیون دلار آمریکایی برای عمران آبیاری در توامابوم برای خود کفایت در تولید برنج امضا گردید. هند یک خط اعتبار پانزده میلیون دلار آمریکایی را برای پروژۀ آب آشامیدنی به‌فعالیت پرداخت.

یک یادداشت تفاهم برای سیرا لئون جهت شرکت در آموزش تلفنی سراسر آفریقای هند، ابتکار داروی تلفنی ای وِدیا بهارتی و ای آروگیا بهارتی امضا رسید. هند بزودی اقداماتی را برای تاسیس مرکز تفوّق در فنّاوری اطلاعات در سیرا لئون اتخاذ خواهد داشت. هند هنچنین یکهزار متریک تن برنج را به‌سیرا لئون بعنوان یک اقدام حسن نیتی در ماه‌های آینده ارسال خواهد داشت.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند