تفاهم نامه واردات گاز مایع‌ای هند وبنگلادش

نویسنده: دیپانکرچاکرابُرتی

مترجم: شمس شیروانی

امضای یک تفاهم نامه میان نارندرا مودی نخست وزیرهند و خانم شیخ حسینه همتای بنگلادشی وی اخیراً جهت واردات حجم گاز پترولیوم مایع‌ای موسوم به ال پی جی از بنگلادش نشانگر یک سنگ میل مهم در تحکیم بیشتر مناسبات متقابله میان دو کشور همسایه می باشد.

اقدام دولت هند برای بدست آوردن تفاهمی با بنگلادش بخاطر رفع چالش یگان تامین تدارک بلامانع گاز مایع به ایالت شمال شرق تریپورا حاکی از افزایش در صمیمیت وتفاهم نسبت به ادراک مشکلات یک دیگر و کشف راهها برای رفع موثر آنها می باشد.

دراین قبال، واردات به حجم زیادی از گازمایع‌ ازبنگلادش به ایالت مرزی هند نفقط گاز رسانی سالانه ال پی جی را تضمین خواهد کرد بلکه نیز منجربه کاهش قابل توجهی در هزینه و زمان حمل ونقل آن خواهد گردید.

درحال حاضر تریپورا تدارکات ال پی جی را از گواهاتی از طریق ایالت مگالایا یا سیلچار (۲۸۷ ک.م) بدست می آورد. برای تانکرهای گاز مایع که مسیر ۴۰۰ ک.م خود را ازگواهاتی آغاز می کنند با یک مسافرت طولانی ازطریق نواحی کوهستانی و جاده‌های پر از رانش زمین مواجه می شوند. و با فرا رسیدن فصل باران تدارکات اشیای ضروری مانند گاز مایع برای چندین روز معطل می گردد. هنگامیکه هند واردات گاز مایع ال پی جی ازبنگلادش را از طریق تهیه کنندگان خصوصی بوسیله کامیونها از بنگلادش آغاز کند، فاصله مسافرت از نزدیکترین بندرمنگلای بنگلادش به کارخانه ال پی جی شرکت نفت هند واقع در غرب تریپور فقط به ۱۲۰ ک.م کاهش خواهد یافت. هردو مودی و حسینه براهمیت روابط دوجانبه‌ای سودمند متقابله علی رغم چالشهای گاه بگاه تاکید نموده اند.

تهیه گاز مایع‌ای از طریق صادرات توسط دو شرکت گاز مایع بنگلادش و شرکت دولتی نفت هند که آن را آماده و بفروش می رساند تامین خواهد شد. تفاهم نامه واردات گاز پترولیوم مایع‌ای به حجم کلان از بنگلادش نیز بخاطر برنامه‌های دراز مدتی تحویل انرژی برای مناطق واقع در ساحل شرقی آن، حایز اهمیت خاصی می باشد. درحال حاضر هند دارای یک زیربنای محکم برای واردات نفت وگاز به ساحل غربی خود می باشد.

صادرات گاز مایع نیز احتمالاً منجر به ایجاد شغل و مولد درآمدات برای بنگلادش بعلاوه تضمین آسانی در زندگانی درهرکشورخواهد گشت وآن نکاتی است که نارندرا مودی نخست وزیر طی خطاب مختصری خود درحضور خانم شیخ حسینه برآن تاکید ورزیده بود.

با ادامه به روحیه همکاری دوجانبه ای، رابطه راه آهن میان بنگلادش و شمال شرق هند ازطریق اخاورا مجدداً تاسیس خواهد شد. جاده‌ها بدنبال تکمیل کار ساخت پل بر رودخانه فِنی باز خواهند شد که امکانات جدید رشد و خوشحالی متقابله را بیشتر فراهم می آورد.

شیخ حسینه نخست وزیر بنگلادش همکاری در واردات ال پی جی بحجم وسیع را یک "الگوی حسن همجواری" قلمداد نموده است. هند بناب خود از طریق شرکت نفت هند خود کارشناسی جهت تاسیس زیر بنای نفت در بنگلادش پیشکش کرده است.

مطابق زمین شناسان، حوزه اختصاصی اقتصادی دریایی بنگلادش با یکی از وسیع ترین ذخایر گازی در منطقه آسیا پاسیفیک برخوردار است. هند می تواند بعنوان یک شریک عمده جهت فراهمی کار شناسی تکنولوژی استطاعت پذیر جهت کمک به بنگلادش برای ظهور بعنوان یک تولید کننده عمده هیدروکربن جهانی همکاری نماید.

امروز روابط هند با بنگلادش مملو از بشریت، میراث، شراکت پویا و مبادله، به والاترین سطح می باشد. تجارت دوجانبه‌ای دو کشور از ۹ میلیارد دلار آمریکایی به ۱۰.۴۶ میلیارد دلار آمریکایی در سال ۲۰۱۸-۱۹ افزایش یافته است. هند نیز جهت تاسیس یک شبکه گاز با بنگلادش مشغول کار می باشد.

هدف وارد نمودن گاز مایع طبیعی از بنگلادش از طریق لوله کشی‌ها به شمال شرق هند می باشد. هند اخیراً سریع ترین نرخ مصرف انرژی خود برای بیش از یک دهه را تجربه کرده است که احتمالاً تا سال ۲۰۴۰ به دو برابر برسد. تحولات مذکور یک فال نیکی برای هردو کشور محسوب می شود، که مشتاق به بهترین بهره برداری از امیدها و آرمانهای متقابله شان می باشند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند