توسعه سیاست اقدام به شرق هند


نویسنده: دکترتیتلی باسو

مترجم: دکتراحمدعلی

پریزیدنت رامنات کوویند بازدید دو کشوری از فیلیپین و ژاپن را انجام داده هردو از آنها ستون مهم سیاست اقدام به شرق هند می باشند. پریزیدنت رامنات کوویند در دورانِ اولین مرحله این مسافرت از فیلیپین برای یادبود هفتادمین سالگرد استقرار روابط دیپلماتیک بازدید نموده. او سپس بدنبال آن برای شرکت در مراسم تخت نشینی شاه ژاپن ناروهیتو از ژاپن بازدید نموده که فیلیپین تحت تاثیر ارزشهای مشترک و کمالِ منافع استراتژیکی یک جزو مهم سیاست اقدام به شرق هند را تشکیل می دهد. هند فیلیپین با پیشبرد نظم جهانی وا بسته به قوانین شرکای طبیعی در رابطه با نگهداری قانون بین المللی و کیفیت دارای حق حاکمیت ملل می باشند. روابط هند و فیلیپین که براساس همکاری جنوب جنوب و سیاست دموکراتیک محکم استوار بوده تحت چهارچوب سیاست اقدام به شرق هند به تحرک آنی بیشتر دست یافته. به روابط هند وفیلیپین با چهار قرارداد جدید که در دوران این بازدید بامضا رسیده عمق کیفی افزوده شده که حوزه دریایی، امنیت، سیاحت، علوم وتکنولوژی و فرهنگ را دربر می دارد. علاوه براین همکاری در زمینه‌های کلیدی از قبیل تروریسم و فضا نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته. تنوع در اقتصاد امنیت سیاسی و روابط مردم به مردم نشان دهنده این مشارکت دوجانبه‌ای است. آقای کوویند همچنین از یک مجسمه ماهاتما گاندی در دانشکدۀ مریم در شهر کِزون نقاب کشایی نموده. علاوه براین مشارکت استراتژیکی فزاینده هند و آسه آن از تفاهم دوجانبه بیشتر پشتیبانی نموده. 

هردو کشور بعنوان اقتصادهای روبه توسعه سریع ترین دارای مزیت‌های جمعیتی محسوب می شوند. متمم‌های اقتصادی مابین هند وفیلیپین یک سنگ بنیاد محکم را برای روابط تجاری و سرمایه گذاری قوی می نهند. ابتکار عملِ درهند بسازید نخست وزیر مودی و ابتکار عمل استحکام، استحکام، استحکام رئیس جمهور فیلیپین رودریگو دوترته فرصتهای قابل ملاحظه‌ای را برای بازرگانان و سرمایه گذاران فراهم می نمایند چون طرفین به پیشبرد زیربنای مدرن ازجمله شهرهای مدرن، بنادر، فرودگاه‌ها و راههای دیجیتال توجه مبذول می نمایند. 

رئیس جمهور هند در کنفرانس بازرگانی هند وفیلیپین و چهارمین کنفرانس سران بازرگانی آسه آن وهند به لزوم پیگردی امکانات جدید همکاری دوجانبه در صنایع دیجیتال، نوآوری و نوپائیها، بهداشت و داروسازی و در زمینه کلیدی عمرانِ کشاورزی تاکید نموده. تجارت دوجانبه به میزان ۲.۳ میلیارد دلار آمریکایی می باشد که یک افزایش ۱۷ درصد را در دوسال گذشته نشان می دهد. درحالیکه شرکتهای هندی به بخشهایی ازجمله منسوجات، فناوری اطلاعات و داروسازی توجه مبذول می نمایند، بخشهای دیگری از قبیل عمرانِ زیربنا و مدرنیزه سازی دفاعی خیلی حایز اهمیت می باشند. پریزیدنت کوویند از فیلیپین دعوت نموده تا در ابتکارهای مهم هند از جمله درهند بسازید، هند دیجیتال، هند دارای مهارت، پروژه احیای رود گنگا، ماموریت هند تمیز، شهرهای بزرگ و ماموریت جل جیون شرکت نماید. 

رئیس جمهور هند در دومین مرحله بازدیدش از ژاپن در مراسم تاج گزاری شاه ناروهیتو همراه با ضیافت شاهنشاهی توسط شاه وملکه و همچنین ضیافت رسمی ترتیب داده شده توسط نخست وزیر شینزو آبه شرکت نموده. رئیس جمهور هند برای توسعه بیشترِ روابط تمدنی از معبد بودایی تسوکیجی هونگانجی زیارت نموده. او همچنین از زیارتگاه میجی متعلق به شاه میجی و همسرش و ملکه سوکن در توکیو نیز بازدید نموده. 

آقای کوویند در مراسم بنیانگذاری معبدِ سینو سوتو در کاکه گاوا نیز شرکت نموده. بازدید رئیس جمهور هند از ژاپن به عمق روبه افزایش وامکانات روابط هند و ژاپن تاکید می نماید. ارزشهای همگانی مشترک دموکراسی، آزادی و حکومت قانون همراه با همگرایی استراتژیکی، سیاسی و منافع اقتصادی یک بنیاد محکم مشارکت پایدار را ریخته. هند قرار است در ماه دسامبر ۲۰۱۹ از اولین مذاکرات خارجی و دفاعی بسطح وزیران جلوتر از کنفرانس سران سالانه ژاپن و هند میزبانی خواهد نمود. هند و ژاپن اخیراً دو مذاکرت بسطح معاون وزیر را انجام دادند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند