فوروم استراتژیک هند وایالات متحده رویای اقتصادی را تصدیق می کند

نویسنده: مانیش آنند

مترجم: شمس شیروانی

دومین جلسه فوروم استراتژیک هند وایالات متحده مناسبات دوجانبه‌ای را عمیق تر ساخته است. نارندرا مودی نخست وزیر هند طی بازدید اخیر خود از ایالات متحده عزم قاطع خود برای مبدل ساختن هند بیک اقتصاد پنج تریلیون دلار آمریکایی در پنج سال آتی را واضح ساخت. هیئت استراتژیک هند وایالات متحده اعتماد خود در عزم راسخ هند جهت دو برابر ساختن حجم اقتصادی‌اش را تصدیق نمودند. 

فوروم مذکور که مشتمل بر روسای ارشد اجرایی شرکتها و دیپلماتها می باشد موافق برآن بود که هند حتماً ۲۵ سال آتی جهان را تعیین خواهد کرد. هیئت فوروم حین ملاقاتی با نخست وزیر هند از رویای نخست وزیر مودی بطور شایسته تصدیق نمود. ریاست فوروم مذکور بعهده جان چامبرز می باشد. این هیئت مشتمل بر دیپلمات افسانه‌ای زمان جنگ سرد آمریکایی مانند هنری کیسنجر، کندولیزارائیس وزیر اسبق امورخارجه آمریکا و بیش از ۳۰۰ تن از روسای اجرایی از شرکتهای رده بالایی می باشد. 

هند وایالات متحده تحولات کیفی روابط خود را درچند دهه اخیر مشاهده کرده اند. آن توسط پیوش گویل وزیر بازرگانی و صنایع هند تصدیق شده است. او گفت که مناسبات دوجانبه‌ای با بهترین وضعیت سلامتی جاری برخوردار است. هم ردیف با ارتعاش نمایان کارشناسان تجارت دوجانبه‌ای را برشد ۲۳۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ پیش بینی می کنند. درعین حال هند بخوبی آگاه است که مسایل تجارتی در معماری دیپلماتیک آمریکایی مرکزیتی از خود بدست آورده است. هند نیز گامهایی جهت متحد ساختن منافع ملی بخاطر دستیابی به توافق متقابله را اتخاذ نموده است. گویل در قبال وجود معامله تجارتی جدید با ایالات متحده فوروم را مطلع نمود. 

مودی فوروم را درقبال گامهای اتخاذ شده توسط هند جهت بهبود بیشتری در سهولت انجام تجارت آشنا ساخته است. هند در زمان مناسب، مالیات بر شرکت داری بخاطر فراهمی مشوق سرمایه گذاران خصوصی بخاطر افزودن رشد اقتصادی کاهش داده است. علاوه برآن، نخست وزیر با تفصیل راجع به یک محیط مساعد اکوسیستم برای کارآفرینان سخن رانده است. دراصل هند درچند سال اخیر تلاشهای متعدد جدی را جهت نهادی سازی اختراع از طریق سرهم بندی آزمایشگاههای آتال در مدارس بعمل آورده است. نخست وزیر نارندرا مودی نیز فوروم را مطلع ساخت که توانای هند در ۳ نقطه مهم دموکراسی، جمعیت شناسی و هوش نهفته است. ایالات متحده بمقایسه دیگران بخوبی از قدرت هوش هندیان با خبر است. درۀ سیلیکون یک شهادت زنده از مهارت هندی است که اقتصاد آمریکایی را به ارتفاعات جدیدتری می برد. 

روابط بازرگانی هند وایالات متحده در چندین دهه اخیر به چندین ارتفاعات رشد یافته است. هند بطور مناسب کشور را برای تولیدات قراردادی با صد درصد سرمایه گذاری مستقیم خارجی آزاد گذاشته است. شکی نیست که هول پیکرهای تولیداتی وسیع آمریکایی در جستجوی متناوبها به اساسهای چینی خود می باشند. برخی ازکشورهای آسیای شرق درصدد استفاده از این مزیت می باشند. اما تسلط هند بر زبان انگلیسی و نیروی انسانی ماهر روبرشد با حساسیت سهولت درانجام تجارت اصلاح یافته، کشور را با یک موقعیت مقصد جذاب سرمایه گذاری برخوردار نموده است. 

دکتر جایشانکر وزیر امورخارجه هند با شایستگی فوروم را مطلع ساخت که تجارت از آن ببعد اساس روابط دوجانبه‌ای خواهد بود. جایشانکر بطور مناسب خاطر نشان ساخت که فشارآتی دولت هند بر انتقال کیفی منابع انسانی یک مورد با ارزشی در مناسبات هند وایالات متحده خواهد بود. 

نخست وزیر نارندرا مودی طی بازدید خود از ایالات متحده با روسای اجرایی شرکتهای ارشد انرژی در هوستون ملاقات نموده بود. بدنبال آن دارمندرا پرادان وزیر نفت و گاز طبیعی هند بُعد انرژی در مناسبات دوجانبه ‌ای را بجلو برد. پرادان به اطلاع فوروم رساند که تجارت انرژی هند با ایالات متحده می تواند در سال جاری از ۱۰ میلیارد دلار تجاوز کند. از اینکه هند در صدد بی خطر سازی واردات نفتی خود از بلاتکلیفی‌های آینده در ژیوپولیتیکس آسیایی می باشد بدون شک یک امر اولویت دولت هند می باشد. هند قبلاً از منابع گاز سنگ نفت زای ایالات متحده بهره برداری کرده است. 

فعل انفعال فوروم با رهبری ارشد سیاسی هند جلوتر از بازدید برنامه ریزی شده اعضای ارشد انتظامیه ترامپ از هند بعمل‌ آمده است. 

یک پیمان تجارتی با نفع متقابله هند وایالات متحده بدون شک مزایای اضافی برای مناسبات دوجانبه‌ای رونق یافته محسوب می شود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند