ایالات متحده آمریکا برسرِ زجر و آزار اقلیت‌ها در پاکستان اظهار نگرانی می نماید

نویسنده: کاوشیک روی

مترجم: محمودعالم ملک

اقلیت‌های مذهبی پاکستان تحت تسلط انتهای اکثریت گرایی ‌ قرار دارند. کشور همچنین دچار تعدادهای روبه کاهش اقلیت‌ها می باشد. هنگام بوجود آوری پاکستان جمعیت کامل اقلیت‌ها از جمله هندوان، سیکها، مسیحیان، پارسیها و بودائیان وغیره به میزان ۲۸ درصد قرار داشته. جمعیت هندوی پاکستان شرق آن زمان تقریباً ۲۲ درصد بود. معهذا امروز اقلیت‌های پاکستان کمتر از 4 درصد می باشند.

پدر ملت پاکستان محمد علی جناح یک پاکستان سکولار را دیده بود. اما حتی در دوران زندگی‌اش بنیادگرایان برای یک مذهب رسمی ریشه گرفتند که سرانجام به این اوج رسیده که پاکستان یک ملت مذهبی در دهه هشتاد تحت حکومت پریزیدنت ضیاءالحق گردید. 

زجر و آزارعلیه اقلیت‌ها اکنون از دهه‌ها سرگذشت پاکستان بوده است. قوانین باستانی و ترسِ اتهامات بیهوده و بی معنی اقلیت‌های مذهبی را کاملاً غیر محفوظ ساخت. 

ایالات متحده آمریکا حاکیست که آن کشور برسرِ گزارشاتِ سوی استفاده‌هایی از حقوق انسانی وامتیاز که مردم پاکستان بعلت عقیده شان دچار آن هستند عمیقاً نگران است. واشنگتن از دولت خان جداً خواسته است تامین قانون و آزادی که در قانون اساسی کشور گنجانده شده را برقرار نگه بدارد. کفیل نایب وزیر امورخارجه آمریکا برای آسیای جنوبی و مرکزی، خانم الیس جی ولز در بیانیه‌ای به کمیته فرعی مربوط به آسیا، پاسیفیک و عدم تکثیر کمیته امور وزارت امورخارجه اظهار امیدواری کرد اصلاحات پاکستان که تحت برنامه صندوق بین المللی پول موجوده آن صورت می گیرد بنیان را برای رشد و مدیریت اقتصادی بهتر منجر به یک بهبودی در سیستم دموکراتیکی و وضع حقوق انسانی خواهد نهاد. درسالهای اخیر تمایلات مزاحمت کننده‌ای در داخل پاکستان از قبیل وسعت روبه کاهش برای جامعه مدنی و آزادی رسانه‌ها بوده است. فشار روی رسانه‌ها و جامعه مدنی از جمله تهدیدات تعرض و اقدام مالی و تنظیمی در مدتِ سال گذشته افزایش یافته است. 

خانم ولز گفت که آمریکا بطور مداوم از حکومت پاکستان جداً تقاضا می نماید تامین قانون را برقرار نماید. این شامل حق گروه‌ها می باشد که رهبری و تاسیس امنیتی را محکوم می نماید. جامعه بین المللی نیز با سیاست ثبت نام گیج کننده پاکستان برای سازمانهای غیر دولتی طوریکه این در راه استعداد سازمان‌های قابل احترام برای انجام کار و کوشش مهم حایل است که به مردم پاکستان منفعت می رساند نگران می باشد. 

کفیل نایب وزیر امورخارجه آمریکا حاکیست که وزارت امورخارجه بطور مرتب با مقامات استانی و فیدرالی و همچنین با سهم‌داران تحت تاثیر دیگر ازجمله سازمان‌های جامعه مدنی، سیاست مداران، فعالین، رهبران مذهبی و ژورنالیست‌ها برای ابلاغ این پیام و کمک به آنها که برای بهبود زندگانی مردم پاکستان کار و کوشش می نمایند مشغول است. 

حکومت آمریکایی درباره گزارشاتِ سوی استفاده‌ها از حقوق انسانی و امتیاز که پاکستانی‌ها در نتیجه اعتقاد شان دچار آن هستند عمیقاً نگران است. در چند عوارض این سوی استفاده‌ها توسط عوامل غیر دولتی مرتکب می شود. وی گفت که پاکستان اقداماتی را برای کنترل سازمان‌های تروریستی زیان آور اتخاذ نموده است که یک تهدید مستقیم را به کشور ازقبیل لشکر جهانگوی و تحریک طالبان پاکستان بوجود می آورد. 

دیوان عالی پاکستان یک اقدام مهم را در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ با برقرار نگهداشتن تبرئه ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ یک زنِ متهم به توهین مقدسات که بعداً او را قادر به عزیمت سالم از کشور ساخته اتخاذ نمود. 

معهذا در برابر قضاوت عناصر سخت گرا در کشور مخالفت شدیدی وجود داشت. حکومت عمران خان برای دفاع از تصمیم دادگاه مجبور ساخته شد. نخست وزیر عمران خان بیان داشته بود که این قضاوت مطابق با قانون اساسی پاکستان داده شده است. 

وضع رویهمرفته به مایک پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا برانگیخته بود پاکستان را یک کشور نگرانی خصوصی تحت قانون آزادی مذهبی بین المللی آمریکا در ۲۰۱۸ نامزد کند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند