هفتۀ گذشته در پارلمان

نویسنده: وی موهان راو 

مترجم: دکتر نعیم‌الدین

اجلاسیۀ پارلمانِ هند در روز دوشنبه با مراسم ۲۵۰ جلسۀ راجیا سبا یعنی مجلس سینا آغاز شد. این مشخص‌ترین جنبۀ اجلاسیه سه هفتۀ طولانی می‌باشد. نخست وزیر آقای نارندرا مودی طی خطاب بدین مناسبت از وکلای مجلس خواست که توازن میان چشم‌انداز ملّی و علاقه‌مندی ناحیوی را برقرار نگهدارند. نامبرده گفت که آنها باید در حال مشخّص ساختن مسایلِ مردم بجای بندسازی جریانات مجلس برسرِ دیالوگ و مذاکرات توجّه بکنند. نامبرده گفت که در دموکراسی، وجود مجلس سینا، برای حفظ توازن و کنترل بین چشم‌انداز ملّی و منافع منطقه‌ای ضروری می‌باشد. در همان زمان نامبرده برحذر داشت که میان حفظ توازن و کنترل تشخیص وجود داشته باشد. آقای مودی به‌وکلای مجلس یاد داد که اتحادِ هند در تنوع، در مجلس سینا بخوبی واضح می‌شود.

راجع به‌نقشِ مجلس در سیاست هند و نیاز برای اصلاحات، نخست وزیر مودی گفت که بنیانگذارانِ قانونِ اساسی کشور، برای یک چارچوب قانونی پیش‌بینی کرده بودند و آن چشم‌انداز، دموکراسی کشور را غنی ساخته است. وی گفت که راجیا سبا، فرصتی را به‌آنها فراهم می‌سازد که از سیاست‌های انتخاباتی دور بمانند و آنها باید برای ملت و پیشرفت آن سهم‌گذاری نمایند. وی گفت شورای ایالات، به‌پارلمان شناسان قادر می‌سازد که روحیۀ فدرالیسم تعاونی را توسعه و گسترش بدهند. در این زمینه نابرده گفت که مجلس سینا، باید، یک مرکز حامی توسعه و عمران کشور باشد. رئیس مجلس ام ونکیا نایدو گفت که راجیا سبا، نقش مهم را در توسعه و عمران اجتماعی و اقتصادی کشور بازی نموده است.

مشاور وزیر امور کشوری کِشن ریدی گفت که حکومت جامو و کشمیر اطلاع داده است که بطور کلّی ۳.۵ میلیون نفر سیاحان ازجمله ۱۳۰۰۰ تبع خارجی در دوران شش ماه گذشته از جامو و کشمیر بازدید نمودند. نامبرده طی پاسخ کتبی در مجلس گفت که حکومت ایالتی در دوران این مدّت رقم ۲۵۰ میلیون روپیه را به وسیلۀ سیاحت بدست آورده است.

به‌پارلمان اطلاع داده شد که پس از الغای مادۀ ۳۷۰ در جامو و کشمیر، واقعات سنگباری خیلی کاهش یافته است. طی پاسخ کتبی در مجلس شورای ملّی لوک سبا، مشاور وزیر کشوری کِشن ریدی گفت که از پنجم ماه اوت تا ۱۵مین ماه نوامبر سال جاری ۱۹۰ موارد سنگباری گزارش شده است.

امیت شاه وزیر کشوری ادعا نمود که وضع در جامو و کشمیر اکنون عادّی شده است و همۀ قیودات بر حمل و نقل مردم ازبین رفته است. وی گفت تصمیم برسرِ استقرار خدمات انترنت به‌مطابق سفارشات مامورین ایالت اتخاذ خواهد شد. وزیر مذکور افزود که پس از الغای مادۀ ۳۷۰ در جامو و کشمیر هیچ کس در نتیجۀ تیراندازی پلیس کشته نشده است.

دولتِ هند هر پیشنهاد را برای اتخاذ نمودن برخورد “یک ملّت یک زبان” مسترد ساخته است. نامبرده اعلام نمود که قانونِ اساسی ما اهمیت مساوی را به‌همۀ زبان‌ها می‌دهد. مشاور وزیر امورخارجه ام مورلی‌درن طی پاسخ به‌سوال، در مجلس گفت که موقعیت دولت هند نسبت به‌برنامۀ “یک نوار و یک جادّه” خیلی واضع می‌باشد. وی گفت که نگرانی دولت از این حقیقت بروز می‌کند که شمولیت به‌اصطلاح باریکۀ اقتصادی چین و پاکستان که از خاکِ هندی جامو و کشمیر و لدّاخ عبور می‌کند که تحت اشغال غیرقانونی پاکستان می‌باشد، مستقیماً حق استقلال را نقض می‌کند و برای حق استقلال زمینی، زیان‌آور می‌باشد. وی گفت که هند اعتقاد کامل دارد که ابتکارات ارتباطی باید براساس اصول و ضوابط بین‌المللی استوار باشد.

مجلس شورای ملی لوک سبا راجع به‌مسئلۀ مهم آلودگی فضا در پایتخت دهلی بررسی نمود. اعضای مجلس علیرقم خطوط حزب‌شان گفتند که این یک مسئلۀ جدّی می‌باشد و باید بدون هیچ ملاحظات سیاسی حل و فصل بگردد. اعضای مجلس برای حل کردن این مسئله چندین پیشنهاد را مطرح نمودند. مسایل دیگری مانند با اختیارسازی اقتصادی کشاورزان و سهم گذاری ۲۰۰ میلیون روپیه ازطرف هر عضو مجلس بمنظور اهداث نمودن برج‌های پاکسازی فضا هم در مجلس بررسی شدند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند