اجلاس وزیران گروه-۲۰ در ژاپن



نویسنده: رانجیت کومار


مترجم: دکتر احمد علی

گروه-۲۰ یک فورم ۲۰ برجسته‌ترین اقتصادهای پیشرفته و در حال توسعۀ مشتمل بر ۱۹ کشور عضو باضافۀ اتحادیۀ اروپایی می‌باشد. پس از چهاردهمین کنفرانس عالی‌اش که در اواخر ماه ژوئن سال جاری در اوساکا صورت گرفته، ژاپن میزبان اجلاس بعدی وزیران امورخارجه در شهر ناگوا بوده. وزیر امورخارجۀ هند دکتر اس جایشانکار در این کنفرانس از هند نمایندگی نموده. اجلاس وزیران امورخارجه در جلسات محرمانه صورت گرفت که در آن وزیران وضعیت بین‌المللی کنونی و رجحانات رکود در اقتصاد جهانی را مورد بحث و بررسی قراردادند.

پس از این جلسه وزیر امورخارجۀ ژاپن توشه مستو موتیگی، که رئیس اجلاس وزیران امورخارجۀ گروه-۲۰ نیز بوده، مطلع ساخته که وزیران امورخارجه گروه-۲۰ راجع به‌احتیاجات فوری سازمان تجارت جهانی موافقت نموده تا این بتواند مسایل کنونی متعدد را حل و فصل نماید. کشورهای عضو نیز از این سازمان می‌خواستند که مکانیسم تصفیۀ تنازعات خود را بهبود بخشد که آن نیز در دوران کنفرانس سران و دول در اوساکا مورد بحث و بررسی قرارگرفت. آقای موتیگی افشا نمود که تصمیمی برای پیشبرد مذاکرات راجع به‌قرارداد پیشنهادی تجاری آزاد آسیا و پاسفیک برای به‌مرحلۀ نهایی رساندن آن و تکمیل آن توسط ۱۶ کشور عضو اصلی بشمول هند گرفته شد. وزیران امورخارجه در دوران این اجلاس راجع به‌موضع رسمی‌شان در قبال موضوعات مربوطه توضیح مختصری داده، جویای هیچگونه توافق نظر راجع به‌هیچگونه موضوع مهم خصوصی نشدند.

این خیلی حایز اهمیت است که، چون به‌هند افتخار میزبانی کنفرانس سران گروه-۲۰ برای ۳ سال از اکنون در سال ۲۲-۲۰۲۰ داده شده، نقش هند در تشکیل دستور کار گروه-۲۰ برای گذاشتن اقتصاد جهانی به‌مسیر رشد توسط موسسات اقتصادی برجستۀ جهانی بدقّت مورد مراقبت قرار خواهد گرفت.

گروه-۲۰ که در سال ۱۹۹۹ تشکیل یافته از یک فورم وزیران دارایی و رؤسای بانک مرکزی تا سران دول کشور در سال ۲۰۰۸ میلادی برای پاسخ موثر به‌بحران‌های مالی جهانی ۲۰۰۸ میلادی ترفیع یافت. از آن زمان بعد این بعنوان یک فورم جهانی برای همکاری اقتصادی بین‌المللی ظهور نموده. اعضای گروه-۲۰ از تقریباً ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی، بیشتر از ۷۵ درصد تجارت جهانی و دو سوم جمعیت جهانی نمایندگی می‌کنند. هند در همۀ کنفرانس‌های سران گروه-۲۰ که تاکنون صورت گرفته، شرکت نموده و خواهان میزبانی ۱۷مین کنفرانس سران گروه-۲۰ در هند می‌باشد.

اجلاس وزیران امورخارجه که در پس‌منظر جنگ تعرفۀ آمریکا و چین در ناگویا صورت گرفته که اقدامات بعدی را بمنظور اجرا نمودن تصمیمات گرفته شده در دوران کنفرانس سران اوساکا که در ماه ژوئن صورت گرفته، تشکیل یافت. موضوعات مهم برای هند عبارتند از امنیتِ انرژی، ثبات مالی، زیربنای مقاوم فاجعه، چندجانبه‌گرایی اصلاح شده، اصلاحات سازمان تجارت جهانی، مبارزه با تروریسم، برگشت افراد مفرور اقتصادی، تامین امنیت خواربار، دموکرات‌سازی تکنولوژی‌ها و طرح‌های امنیت اجتماعی قابل انتقال. در عدم حضور وزیر امورخارجۀ آمریکا، بعضی از کشورهای عضو بنابه گزارشی موضوع سیاست حمایتی روبه‌افزایش و تحریمات یکجانبه را مورد بحث و بررسی قراردادند.

این اجلاس تاثیرات تنش‌های جغرافیایی سیاسی و تجاری و پیشرفت عمران پایدار ازجمله موضوعات دیگری را نیز مورد بحث و بررسی قرارداده. این اجلاس یک فرصت خوبی را برای اشتراک جهت بحث و بررسی پیشنهادات اصلاحات جنجال برانگیز مطرح شده توسط سازمان تجارت جهانی فراهم نموده.

در حاشیۀ اجلاس وزیران امورخارجۀ گروه-۲۰، وزیر امورخارجۀ هند مذاکرات مهم را با وزیران امورخارجۀ چین، آسترالیا، شیلی و فرانسه انجام داد. اینطور اجلاس گروه-۲۰ فرصتی را برای هند فراهم نموده تا راجع به‌موضوعات مایۀ نگرانی ملّی و بین‌المللی اظهار نظر نماید.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند