انتخابات ناگهانی در بریتانیا: یک بررسی اجمالی



نویسنده: دکتر سانگامیترا سارما

مترجم: محمود عالم ملک

طی کوششی برای جویای یک اکثریت پارلمانی جهت بصورت قانونی درآوردن طرح برکسیتش، نخست وزیر انگلیس آقای بوریس جانسون انتخابات زودی را در تاریخ ۱۲ ماه دسامبر اعلام کرده است، این انتخابات چهارمین بار در ظرف ۵ سال برگذار می‌گردد. او بیان داشته است که این انتخابات یک راه حلّ بن‌بستِ سیاسی بود که انگلستان از هنگام همۀ پرسی برکسیت دُچار آن بوده است. انتخابات ناگهانی گذشته که نخست وزیر آن زمان تریسامه در سال ۲۰۱۷ تقاضای آن را بعمل آورده منجر به‌یک فقدان اکثریتی برای حزب محافظه‌کار در پارلمان انگلیس گردید که در آن زمان حمایت حزب اتحادیه‌گرایی دموکراتیک برای برقرار ماندن در حکومت را بدست آورد.

طوریکه تبلیغات انتخابات عمومی وارد هفتۀ سوّم آن می‌گردد، نظرسنجی نشان می‌دهد که محافظه‌کاران یک سبقت ۱۹ نقطه‌ای را بر حزب کار می‌گیرند. سهم محافظه‌کار آرا در حال حاضر بمیزان ۴۷ درصد، با حزب کار بمیزان ۲۸ درصد، دموکرات‌های لیبرال ۱۲ درصد و حزب برکسیت بمیزان ۳ درصد قراردارد. یک مشاهدۀ کوچک برنامه‌های انتخاباتی احزاب بزرگ راجع به‌موقعیت‌شان مربوط به‌مهم‌ترین مسئلۀ وقت که بدون شک برکسیت اینجا آشکار است. محافظه‌کاران سلسلۀ تبلیغات انتخاباتی‌شان را بر یک تعهد متمرکز ساخته‌اند که راجع به‌آن این خواهان انجام دادن آن تا پایان ماه ژانویه و ایجاد یک بریتانیای جدید می‌باشد. حزب مذکور حاکی است که آن خواهان انجام برکسیت می‌باشد تا اینکه ما در خدمات بهداشتی ملّی، آموزشگاه‌ها و پلیس سرمایه‌گذاری کنیم.

در برنامۀ انتخاباتی که اخیراً منتشر شده رهبر حزب‌کار جرمی کُربین گفت که حزب متبوعش با امر نهایی دادن به‌مردم برکسیت را حل و فصل خواهد کرد. معاملۀ جدیدش شامل یک اتحادیۀ رسوم‌های انگلیس دامنه‌دار و دایمی و تعهد دقیق با بازار تک شامل خواهد بود. معهذا به‌موقعۀ دیگری کُربین گفت که وی برای تعطیل و باقیماندن تبلیغ نخواهد کرد اگر حزبش دست به‌پیروزی می‌یابد. این موقعیت بی‌طرفانه می‌تواند برای او پس زند چون توده‌های مردم انگلیس خواهان یک رهبر می‌باشند که می‌تواند بُن‌بستِ سیاسی فلج‌شدۀ کشور و تامین امر مسلّم در زندگانی اقتصادی و اجتماعی‌شان را ازبین ببرد. دموکرات‌های لیبرال ازطرف دیگر برای لغو مادّۀ ۵۰ و تامین برقراری انگلیس در اتّحادیۀ اروپایی تعهد نموده‌اند اگر آنها همیشه در راس یک حکومت اکثریتی بودند. حزب برکسیت بطور زیاد بر یک برکسیت پاک مبنی بر تقاضایی از توری‌ها برای ترتیب دادن یک پیمان متمرکز بوده است.

درعین حال راجع به‌یک یادداشت مختلف کامل هند بطور غیرضروری در انتخابات انگلیس توسط حزب کار کشیده است. این باید اینجا تذکّر داده شود که اعضای حزب کار پیشنهادی را در کنفرانس حزب در ماه سپتامبر تصویب کرد و گفت که یک بحران انسانی در کشمیر وجود داشته و اینکه مردمِ کشمیر باید حق تعیین سرنوشت‌شان داده شوند. این خیلی دور از راستی و تمسخرانگیز است. بعنوان یک ملّت خودمختار هند حق دارد تغییرات داخلی را بعمل بیاورد. الغای ۳۷۰ در داخل و خارج از هند دارای تصویب گسترده‌ای بود.

مسئله‌ای مانند کشمیر بعنوان یک عامل تعیین‌کننده‌ای برای رایگیری در بریتانیا می‌تواند منجر به‌تشنج‌های غیرضروری بگردد که قبل از انتخابات آتش می‌گیرد.

آتیۀ انگلیس خیلی دور از امر مسلّم خواهد بود اگر انتخابات در حلّ و فصل نمودن بُن‌بست برسرِ اخراج آنکشور از اتحادیۀ اروپایی بپایان نمی‌رسد. این وقت مناسب است که خستگی برکسیت در سال آینده در یک وضع غیرحتمی خاتمه می‌یابد تنها احتمال می‌رود از رُشد و عمران جلوگیری نمایند. نخست وزیر جانسون با برگذاری انتخابات ناگهانی با اعلامیۀ وزیر دارایی رِشی سوناک که ترتبیات برای یک عدم معاملۀ برکسیت ادامه خواهد داشت اگر پیروزی انتخاباتی محافظه‌کاران به‌او مواجه با یک وضع دشوار می‌سازد مخاطره‌ای را گرفته است. علاوه از این، تصمیم وزیر دارایی انگلیس برای خارج از امکان دادن هرگونه تمدید مذاکرات پس از تاریخ ۳۱م ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ می‌تواند اتلاق شود که او وادار به‌پذیرفتنِ هرگونه شرایط اتحادیۀ اروپایی خواهد بود و یا بدون یک توافق از انگلیس اخراج شود. این باید دیده شود آیا مانع عمده موجوده، فقدان یک اکثریت برای هرگونه نتیجۀ برکسیت در پارلمان انگلیس می‌تواند قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم واقعی فایق آید.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند