هفته درپارلمان

نویسنده: وی موهان راو

مترجم: شمس شیروانی

تصویب لایحه ترمیمی شهروندی مصوبۀ ۲۰۱۹ یک مورد برجسته اجلاسیه زمستانی پارلمان هند بوده است. هردو ایوان پارلمان لایحه را بروز چهارشنبه به تصویب رساندند. امت شاه وزیرکشور حین معرفی لایحه گفت که آن یک لزوم تاریخی جهت جبران سختی‌هایی است که اقلیت‌ها درکشورهای همجوار پاکستان، بنگلادش و افغانستان با آن مواجه اند. اوگفت که بعد از تقسیم برخطوط مذهبی، اقلیت‌ها درآنکشور‌ها دچار آزار و اذیت مداوم می شوند. آن لایحه خواهان ترمیم قانون ۱۹۵۵ شهروندی می باشد تا بتوان مهاجرین شش جامعه از افغانستان، بنگلادش و پاکستان را برای تابعیت هندی مجاز ساخت. جوامع نامبرده عبارت اند از هندوها، سیکها، بوادایی‌ها، جینی‌ها، زرتشتی‌ها و مسیحیان. 

به پاسخ ماهیت قانون اساسی آن، شاه گفت که لایحه با توضیحات معقول جهت تامین شرایط برخوردار است. او گفت که درظرف ۵ سال گذشته، هند جهت اعطای تابعیت به ۵۶۶ نفرمسلمان از آنکشور‌های مسلمان دلسوز بوده است. او گفت که لایحه مذکور نه با عجلت معرفی شده و نه حتی هیچ پرده‌ دودی جهت منحرف ساختن از مسایل، طوریکه از سوی احزاب مخالف متهم شده، حایل کرده است. او گفت که قبلاً تابعیت به افراد سریلانکا و اوگاندا اعطاء شده است. نخست وزیر طی تویت خود گفت که آن یک روز تاریخی برای هند و صفات دلسوزانۀ و اخوتی ملت می باشد. او گفت که لایحه مصایب بسیاری‌ها را که از سالها دچار آزار و اذیت شدند فرومی نشاند. 

پارلمان یک صد و بیست وششمین ترمیم لایحه قانون اساسی مصوبۀ ۲۰۱۹ را در راجیا سبا یعنی مجلس سنا حین تصویب آن بروز ۵ شنبه بتصویب رساند. آن لایحه خواهان تمدید اختصاص جا برای افراد جدول بندی شده و عشایر جدول بندی شده در لوک سبا و مجالس ایالتها برای ۱۰سال آینده تا ۲۵ ژانوایه۲۰۳۰ می باشد. به پاسخ مباحثه، راوی شانکار پراساد وزیر قانون ودادگستری گفت که دولت شیوۀ سطح فوق عالی را در تخصیص جا برای افراد عشایر جدول بندی شده ترسیم نخواهد کرد. او گفت که دولتِ ائتلافِ دموکراتیک ملی اقدامات متعددی را جهت بهبودی هردو جامعه ترسیم کرده است. او گفت که دولت از سهم جوامع انگلیسی-هندی در زمینه تحصیلات و نیروهای مسلح تصدیق و قدردانی می کند. 

نیتیانند رای وزیرمشاور در امورکشوری به اطلاع لوک سبا رساند که بیش از ۱۲۹ هزار نفر توسط دادگاه خارجی متعددی در ایالت آسام تا اکتبر ۲۰۱۹ خارجی اعلام شده اند. او گفت که ۱۱۴ هزار نفر که موقعیت خود بعنوان خارجی را بمبارزه طلبیدند نیز بعنوان شهروندان هندی اعلام شده اند. 

پرهلاد پاتل وزیرفرهنگ به اطلاع راجیا سبا رساند که حراج هدایای یادبودی دریافت شده توسط نخست وزیر نارندرا مودی طی بازدیدهای وی به داخل کشور به بیش از ۱۵۰ میلیون روپیه گردهم آورده است. 

کیشان رِدّدی وزیر مشاور درامور کشوری طی یک پاسخ کتبی به اطلاع لوک سبا رساند که از بدو فسخ ماده ۳۷۰ در ۵ اوت، ۸۵ مورد تلاشهای رخنه گری از سوی تروریستها در خط کنترل در جامو وکشمیر رخ داده است که ۵۹ از آنها موفق آمیز محسوب می شوند. وزیرنامبرده مطلع ساخت که میان سالهای ۱۹۹۰ و اکتبر۲۰۱۹، حدوداً ۲۲۵۵۷ نفر تروریست در جامو وکشمیر طی تلاشهای رخنه گری کشته برجا گذاشته شده اند. او گفت که از سال ۲۰۰۵ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ یک جمع کل ۱۰۱۱ تروریست رخنه گر کشته شدند، ۴۳ نفر دستگیر شدند و ۲۲۵۳ تن به عقب رانده شدند. 

مورالیدارن وزیر مشاور در امورخارجه به اطلاع لوک سبا رساند که ۲۹۲ نفرهندی که احتمالاً اسرای غیرنظامی و ماهیگیران هندی می باشند در بازداشت پاکستان بسر می برند. او گفت که برحسب فهرست به اشتراک گذاشته شده توسط پاکستان در تاریخ یک ژوئیه ۲۰۱۹، پاکستان بازداشت ۵۲ اسیر غیرنظامی و ۲۰۹ نفر ماهیگیر را که احتمالاً هندی می باشند تصدیق نموده است. وزیر نامبرده نیز مطلع نمود که برحسب تلاشهای مداوم دهلی نو، دولت جهت تامین رهایی و استراداد ۲۱۱۲ نفرهندی، شامل ماهیگیران از بازداشت پاکستان از سال ۲۰۱۴ موفق شده است. او گفت که آن شامل ۳۶۴ نفر هندی می باشند که تابحال درسال جاری بکشور برگشته اند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند