ششمین جلسۀ کمیسیون مشترک مابین هند و مالدیو

نویسنده: دکتر ام ساماتا

مترجم: محمود محمود ملک

ششمین جلسۀ کمیسیون مشترک مابین هند و مالدیو در دهلی‌نو صورت گرفت. وزیرامورخارجۀ مالدیو عبدالله شاهد با وزیر امورخارجۀ هند دکتر اس جایشانکار ریاست مشترک جلسه را بعهده داشتند. جلسۀ کمیسیون مشترک برای بررسی سراسر حد همکاری دوجانبه مابین هند و مالدیو را فراهم ساخت.

دگرگونی دموکراتیک مثبت در مالدیو در یکسال گذشته پس از تشکیل دولت صالح راهی را برای افزایش همکاری دوجانبه با دربرگرفتن سلسلۀ دامنه‌دار بخش‌ها را هموار ساخت. گذشته از عمران بخش اجتماعی در مالدیو از راه کمک عمرانی هردو کشور در صدد توسعۀ دریایی، امنیت با همکاری دفاعی می‌باشد. هند پس از انتخابات ریاست جمهوری در مالدیو یک کمکِ دست جمعی اقتصادی ۱.۴ میلیارد دلار آمریکایی اعلام کرد. گذشته از این هند همچنین خطّ اعتبار ۸۰۰ میلیون دلار آمریکایی را برای پروژه‌های زیربنای مهم و کمکِ عطیۀ ۵.۶ میلیون دلار آمریکایی برای پروژه‌های عمرانی جامع تاثیر عالی اعلام کرد. پروژه‌های کمکی برای پُرساختن شکاف عمرانی مابین جزایر متعدّد آنکشور به‌مالدیو کمک خواهد کرد. بقرار گزارش عمران انسانی سازمان ملل ۲۰۱۹ نابرابری در مالدیو بطور مداوم به‌سطح عالی می‌ماند.

همکاری امنیتی بعنوان یک ناحیۀ ارجحیتی در نتیجۀ تهدیدات فضایندۀ غیرمرسومی در منطقه ظهور کرده است. هند کشتی گارد ساحلی موسوم به‌کامیاب برای تقویت به‌امنیت دریایی بهدیه داد. همکاری دفاعی هند و مالدیو شامل بناسازی زیربنا و اعطای تربیت برای نیروی دفاعی ملی مالدیو و تاسیس سیستم رادار مراقبتی ساحلی می‌باشد. در جلسۀ کمیسیون مشترک هردو کشور برای تعیین یک تاریخ زودی برای جلسۀ گروه عامل مشترک مربوط ضدِّ تروریسم، مقابله با افرادگرایی خشونت بار و عدم رادیکال سازی تصمیم گرفتند.

مالدیو برای جنگ علیه تروریسم ابتکارات متعدد را اتخاذ نموده است. جلوگیری قانون تروریسم اصلاح گردید که سوریه را بعنوان یک منطقۀ جنگی اعلام کرد و مسافرت به‌سوریه یک تقصیر قابل مجازات بدون اختیار دولت می‌باشد. کمیسیون ریاست جمهور مالدیو جویای اتهامات علیه شهروندان مالدیو مربوط به‌داعش و القاعده گردید. محمد امین اولین شهروند مالدیو بود که بعنوان یک رهبر تروریستی توسطِ آمریکا نامزد گردید. کمیسیون ریاست جمهوری مربوط به‌غیاب‌ها و مرگ همچنین محمد ماجد و محسن محمد را رهبران گزارشی سازمان القاعده برای نقش‌شان در قتل ووبلاگرهای و ژورنال‌های برجسته در کشور جزیره از قبیل احمد ریلوان یامین رشید نامزد کرد. از ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۸۸ قضیۀ افرادگرایی مذهبی در کشور گزارش شد.

افزایش اتصال دیجیتالی و تماس‌های مردم به‌مردم یک ارجحیت به‌سطح دوجانبه بوده است و جلسۀ کمیسیون مشترک از این امر تصدیق کرد که اتخاذ مکانیسم روپَی و توسعۀ شبکۀ دانش ملی به‌مالدیو به‌همۀ اتصال دربرگرفته شده‌ای تقویت خواهد بخشید.

جلسۀ کمیسیون مشترک همچنین پیشرفتی را در عمران استادیوم کریکت در هولهومیل با کمکِ مالی هند بررسی نمود. ششمین جلسۀ کمیسیون مشترک منجر به‌امضای دو یادداشت تفاهم مابین کمیسیون انتخاباتِ هند و همپایۀ مالدیوش گردید. جلسۀ مذکور همچنین منتج به‌تصویب پیمان مربوط به‌کمکِ قانونی متقابل در امور جنایی گردید. وزیر خارجۀ مالدیو با نخست وزیر هند ملاقات و گفتگو کرد. نخست وزیر مودی اظهار اعتماد کرد که جلسۀ کمیسیون مشترک به‌طرفین قادر خواهد ساخت پیشرفتی را بررسی نمایند و نقشه‌ای را برای حتی یک راه جاه طلبانه‌تر به‌تحکیم بیشتری و عمیق سازی همکاری سودمندانه متقابل مابین دو کشور کشید.

سال گذشته ازلحاظ دوجانبه برای هردو کشور پُرحاصل بوده است. چند جلسۀ سطح عالی صورت گرفته است. مالدیو آمادگی را برای مشغولیت با هند در هرزمینۀ امکان‌پذیر برای تشدید اعتماد و اجرای سریعانه پروژه‌ها ابراز داشت. استواری سیاسی داخلی در مالدیو همچنین در افزایش همکاری کمک می‌نماید.

ششمین جلسۀ کمیسیون مشترک پس از یک وقفۀ چهار سال صورت گرفت. معهذا این یک تحرک آنی را به‌همکاری دوجانبۀ هند و مالدیو فراهم نمود. چالش برای هردو کشور همجواز نشان دادن تغییر آشکار با تامین اجرای سریعانه پروژه‌های موافقت شده می‌باشد. مالدیو توقع دارد که همکاری منطقه‌ای تحت انجمن آسیای جنوبی از بین رفته برای همکاری منطقه‌ای باید نتایج برباشد و منافع قابل لمس برای مردم را بوجود بیاورد. بنابراین هردو کشور نیازمند کار و کوشش در پشت سرهم جهت تحکیم همکاری به‌هردو سطح دوجانبه و منطقه‌ای می‌باشند. هفتمین جلسۀ کمیسیون مشترک در ۲۰۲۱ در مالدیو برگزار خواهد شد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند