مذاکرات مسیر ۱.۵ هند و پاسفیک



نویسنده: دکتر تیتلی باسو

مترجم: محمود عالم ملک

چون چیزی که با فعالیتِ فکری جغرافیایی و سیاسی دربارۀ تدبیر بخاطر هند و پاسفیک آزاد بوجود می‌آید، کششی را بدست می‌آورد، دهلی‌نو از مذاکرات مسیر ۱.۵ میزبانی کرد که شامل ششمین مذاکرات اقیانوس هند و مذاکرات یازدهم دهلی باشد. هدفِ مذاکرات این بود که بحث راجع به‌تصوّر استراتژیک آزاد، باز مشمول و هند و پاسفیک مبنی بر قوانین بدنبال اعلامیه چشم‌انداز مربوط به‌هند و پاسفیک در ماه ژوئن ۲۰۱۹ و طرز دیدگاه هند برای هند و پاسفیک در مذاکرات شانگری‌لا در ماه ژوئن ۲۰۱۸ بعمل آید. این اولین مثال می‌باشد هنگامی که از این دو مذاکرات مسیر ۱.۵ پی در پی میزبانی بعمل آمد.

وزیر امورخارجۀ هند دکتر اس جایشانکار بیان داشت که دیدگاه هند برای هند و پاسفیک شامل عرض جغرافیای سیاسی با دربرگرفتن اقیانوس غربی بشمول ملل خلیج و آفریقایی و همچنین اقیانوس هند شرق می‌باشد. مذاکرات در اطراف مشخّص‌سازی جزهای محسوس برای ابتکار همکارانه‌ای علی‌رقم واگیری‌های اختلافِ مختصری در تعبیر هریک سهم‌داران تصوّر هند و پاسفیک برگرداند. هند ابتکار اقیانوس‌های هند و پاسفیک در نوامبر سال ۲۰۱۹ را براه انداخته است. هدفِ آن بوجود آوری سکوی همکارانه برای کار و کوشش باهمی راجع به‌حدّ فاصل متعدّد امنیتِ دریایی بشمول مدیریت محیط دریایی، کاهش خطر فاجعه و استعمال دوام‌پذیر منابع دریایی می‌باشد.

بعلاوه بوجود آوری زیربنای دوام‌پذیر و اتصال منطقه‌ای با حمایت کمکِ مالی کیفیت عالی در تعهد با طرح عمل عمده برای اتصال آسه‌آن، فرصت‌هایی را برای همکاری بین سهم‌داران باز می‌کند. بیشتر از آن پروژه‌های تجدید شراکت شامل تسهیم تکنولوژی برای ترویج تسهیلات کم هزینه‌ای و آبگیری نمک از آبِ دریای کفایتی انرژی و یا طرح چالش‌های بزرگ برای انجمن حاشیۀ اوقیانوسِ هند و یا یک طرح کمک هزینۀ تحصیلی برای مطالعات مابعد دکترایی می‌تواند به‌جزء محسوس همکاری فراتر از مباحثۀ تصوّری ترویج کند. مباحثات در مذاکرات بر موضوعات مهم گوناگون شامل معماری ظهورکننده و بناسازی پُل‌ها در هند و پاسفیک و انقلاب صنعتی ۴.۰ متمرکز گردید.

مدیر کلّ انجمن حاشیۀ اقیانوس هند دکتر نموویو نکوی بحق پیگردی همکاری‌های بقوّه مابین چارچوب منطقه‌ای از قبیل انجمن حاشیۀ اقیانوس هند، آسه‌آن و ابتکار خلیج بنگال برای همکاری اقتصادی و فنّی کثیرالبخشی استدلال نمود.

وزیر امورخارجۀ اندونیزی خانم ریتنو ال‌پی مرسودی محیط مرئی مثبت دیدگاه آسه‌آن مربوط به‌هند و پاسفیک هنگامی که این ابر منطقه دریایی توام‌با روش‌های برخورد فضایندۀ مخاصمت‌ها بین قدرت‌های بزرگ و حمایت‌گرایی به‌مصنوعات داخلی، اعتماد روبه‌کاهش چندجانبه‌گرایی را مشخص ساخت. سیستم بازرگانی چندجانبه باز، آزاد و عادلانه یک راه بجلو است. نظر به‌اهمیتِ استراتژیکی خطوط دریای مهم در هند و پاسفیک وی گفت که هند و پاسفیک حتماً باید با مشمولیت، شفافیت و گشودگی مشخص نمود. اقیانوس آتیۀ مشترک و موفقیت را تعیین می‌کند چون بیش از ۴۰ درصد ارزش تجارتی از راه اقیانوس بگذرد، ۶۱ درصد تولید نفت خام جهانی از راه اقیانوس توزیع می‌شود و منابع دریای جهانی بارزش ۲۴ تریلیون آمریکایی می‌باشد. بنابراین دریا باید متحد شود و یک منبع همکاری و تنازع باشد.

مباحثات منعکس ساخت که ترویج همکاری دریای هند و آسه‌آن در هند و پاسفیک برای مدیریت چالش‌های امنیتی مرسومی و غیرمرسومی ضروری است. گذشته از این همکاری اقتصادی دریای هند و آسه‌آن فرصت‌هایی را برای همکاری بشمول زیربنای دریایی و پروژه‌های اتصالی فراهم می‌کند. اندونیزی برای شرکت در زیربنای هند و پاسفیک و فورم اتصالی در ۲۰۲۰ از هند دعوت کرد. درحین گفتگو دربارۀ نگرانی‌ها ناشی از پروژه‌های اتصالی روی هم افتاده در هند و پاسفیک این حایز اهمیت است همکاری مابین ابتکارات مختلف بوجود آید.

چالش بازسازی جامعۀ هند و پاسفیک فراتر از اتصال‌های فرهنگی و تاریخی مضمر است و یک امر استراتژیکی بزرگ را مستلزم می‌سازد. مباحثات در این مذاکرات مسیر ۱.۵ با انجمن حاشیۀ اقیانوس هند و شرکای آسه‌آن به‌تصوّرسازی هند و پاسفیک تحت پی‌ریزی عناصر گشودگی، آزادی، شمولیت، معماری مبنی بر قوانین و برابری همۀ ملل جلو می‌برد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند