هند قطعنامۀ مجلس ملّی پاکستان را شدیداً مسترد می‌سازد



نویسنده: کوشیک روی


مترجم: محمود عالم ملک

پاکستان در وضعیتی قراردارد که در آن سازمان‌های مختلف آنکشور گریبانگیر یکدیگر می‌باشند. پاکستان همچنین راجع به‌بحث و بررسی هرمسئلۀ داخلیِ هند خوی نازیبا دارد. طوریکه پارلمان هند لایحۀ ترمیم شهروندی را بتصویب رسانده که اکنون در هند یک قانون ترمیم شهروندی گردیده است، مجلس ملّی پاکستان این مسئله را مورد بحث و بررسی قرارداد. اسلام‌آباد و یا کشور دیگری دارای هیچ موقعیت مربوط این مسئله نمی‌باشد چون این امر داخلیِ هند است. قانون ترمیم شهروندی به‌هدف اعطای تابعیتِ هندی به‌اقلیت‌های آزارشده از افغانستان، پاکستان و بنگلادش می‌باشد.

شور و غوغا در پاکستان در نتیجۀ قانون ترمیم شهروندی هند درنتیجۀ این امر می‌باشد که اسلام‌آباد در سراسرِ جهان برای رفتار با اقلیت‌های خود شرمسار است. کشور در دستزنیِ جمعیت اقلیتی‌اش یک ریکارد ملالت‌انگیز دارد که در یک وضع ترس و بیم عمیق زندگی می‌کند که حتماً باید شهروندانِ خود را محفوظ نگه بدارد. جهان اکنون مشاهده کرده است که بنیادگرایان در کشور چطور با قضاوت دیوانِ عالی پاکستان واکنش را نشان دادند هنگامی‌که آن آسیه بی‌بی یک زنِ مسیحی را بنابه‌اتهامات گزارشی توهین به‌مقدّسات رها ساخت. وی، خانواده‌اش و وکیلش به‌ناچار از پاکستان فرار شده و در خارج جویای پناه می‌باشند.

اکنون پاکستان درصدد نشان دادن خود بعنوان یک مسیحای جوامع اقلیتی می‌باشد. دولتِ پاکستان باید بررسی دقیق احساسات و انگیزه‌های خود را انجام بدهد. بجز جوگیندر نات ماندل، یک عضو مسلم لیگِ پاکستان و اولین وزیر دادگستری و کار پاکستان در دهۀ پنجاه درنتیجۀ بدرفتاری کشور بوجود آمده تازه با اقلیت‌های آنکشور به‌ناچار از پاکستان فرار شد. ماندل بعداً از شهروندی پاکستان خود انکار کرد و جویای پناه در حومۀ کُلکته گردید.

یک پسر برجستۀ دیگر پاکستان دادگستر دوراب پاتیل که یک شخص پارسی بود برای ریاست دادگاهی نادیده پنداشته شد چون وی تنها قاضی مخالف برای مجازات مرگِ نخست وزیر اسبق ذوالفقار علی بوتو بود. چندین مثال‌ها وجود دارند. حتی پدرِ برنامۀ هستۀ پاکستان عبدالقدیر خان تبعیض قایل شد چون وی متعلّق به‌فرقۀ احمدیه بود.

هند قطعنامۀ مجلس ملّی پاکستان را شدیداً مسترد ساخته است که اشاراتی را به‌این امر که کاملاً امور داخلیِ هند است بعمل آورد. وزارت امورخارجۀ هند گفت این یک کوشش پس پردۀ پاکستان برای جلوبردن لفّاظی کازب آنکشور راجع به‌مسئلۀ جامو و کشمیر و لداخ می‌باشد. این جویای فراهمی توجیه برای کمکِ مداوم پاکستان به‌فعالیت‌های تروریستی فرامرزی در هند می‌باشد. دهلی‌نو مطمئن است که اینچنین کوشش‌ها مواجه با عدم موفقیت خواهد بود.

هند مضافاً گفت قطعنامه‌ای بطور غیرکافی یک تلاش پنهان منحرف ساختن توجّه از رفتار ترسناک پاکستان و زجرو آزار اقلیت‌های مذهبی خود آنکشور می‌باشد. آمارگیری‌های جغرافیای این اقلیت‌ها خواه هندو، مسیحی، سیک و عقاید دیگری باشند در پاکستان نمایانگر خودشان می‌باشد. قطعنامۀ مذکور قصداً اهداف قانون ترمیم تابعیتِ هندی ۲۰۱۹ نادرست می‌سازند. این قانون به‌شهروندان از کشورهای منتخبه به‌اقلیت‌های مذهبی آزارشده تابعیت می‌دهد. این قانون تابعیت هیچ کدام هندی قطع نظر از عقیدۀ او نمی‌گیرد.

این مضحکه‌خیز است که مجلس ملّی پاکستان که خود قانون تبعیض‌آمیز را علیه اقلیت‌های مذهبی تصویب نموده به‌دیگران انگشت نمایی می‌کند. هند از پاکستان تقاضا نموده خویشتن نگری جدّی را بجای متّهم ساختن دیگران انجام بدهد.

پاکستان با یادآوری این امر کار خوبی را انجام خواهد داد که هند بزرگترین دموکراسی جهان است که همۀ دول این کشور از راه رای‌دهی بالغان همگانی آزادانه و عادلانه منتخب شده‌اند و همۀ هندیان قطع نظر از اعتقاد برخوردار از حقوق مساوی تحت قانون اساسی می‌باشند. بیانیه‌ای از پاکستان جدّاً خواست بطور همانندی آرزوی این ایده‌آل داشته باشد.

تصادفاً مباحثۀ مجلس پاکستان راجع به‌قانون ترمیم تابعیتِ هند آنروزی صورت گرفت هنگامی که رئیس جمهور اسبق ژنرال پرویز مشرف برای خیانت عالی توسط یک دادگاه ویژه برهبری رئیس دادگاه عالی پیشاور دادگستر وقار احمد سیت محکوم به‌مجازات مرگ گردید. مشرف در حال حاضر در تبعید در دوبئی قراردارد. ارتش پاکستان بسرعت واکنش را در برابر قضاوت نشان داد و گفت که مشرف یک پاکستانی وفادار است.

بنابراین دست پیشگیری مابین طبقاتِ مختلف کشور مانند یک وضع داخلی ادامه می‌دارد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند