روابط هند و پرتغال روبه‌افزایش است

نویسنده: دکتر آش ناراین روی

مترجم: محمود عالم ملک

اولین بازدید دوجانبه آقای انتونیو کوستا نخست وزیر پرتغال از هند در اروپا بعد از انتخابش بعلل مختلف حایز اهمیت بزرگی است. آقای کوستا به‌سه مناسبت تا بحال با نخست وزیر هند نارندرا مودی ملاقات نموده است. او در ماه ژانویه ۲۰۱۷ از هند بازدید نموده بود هنگامی که هند او را با جایزۀ پراواسی بهارتیه سمّان که یک جایزۀ افتخاری هندی ساکن در خارج می‌باشد، مفتخر ساخته شد. آقای کوستا نیز به‌کنفرانس جهانی گجراتِ پویا در گاندی ناگر خطاب نموده بود.

نخست وزیر هند در اواخر همان سال مذاکراتی دربارۀ مسایل گسترده‌ای را بعمل آورده و در دوران بازدیدش از پرتغال زمینه‌های ویژۀ همکاری را مشخّص نموده. آقای مودی سهم و خدماتِ ۶۵ هزار هندی در پرتغال را با موسوم نمودن آنها به‌سفیران واقعی هند، مورد قدردانی قرارداد. معاون ریاست جمهوری هند ام ونکیاه نایدو در سال ۲۰۱۸ از پرتغال بازدید نموده بود.

ده‌ها بعد از تعاملات پیرامونی پرتغال تمرکز توجّه طراحان سیاست خارجی هند می‌باشد. هند دارای علل عملی‌اش برای توسعه و ترفیع دادن پرتغال است. چنانکه نخست وزیر کوستا گفته است که پرتغال می‌خواهد که مدخل هند به‌اروپا بشود. فی‌الواقع پرتغال در مرکز یک پارچگی اروپایی می‌بوده است. آنکشور در بدو آغازش به‌اسکناس یورو پیوست. آنکشور در شکل دادن سیاست اتحادیۀ اروپایی از چند لحاظ محرک بوده است. پیمان لیسبون و استراتژی رشد لیسبون از آنها مهمی‌اند. پرتغال ۲۰۲۰ یک پیمان مشارکتی با کمیسیون اروپایی برای به‌نزدیک همدیگر آوردن کار پنج صندوق ساختاری و سرمایه‌گذاری اروپا می‌باشد. قرار است پرتغال از رشد زرنگ، پایدار و مشمول به‌خطّ استراتژی ۲۰۲۰ اروپا باندازۀ کافی سود ببرد.

علل چشم دوختن پرتغال به‌هند بطور مساوی وادارکننده می‌باشد. قد و قامت هند در صحنۀ جهانی روبه‌بالا است. رشد اقتصادی هند نگاه جهان را بخود جلب نموده است. هند این حقیقت امر را به‌اثبات رسانیده است که دموکراسی و رشد دوش بدوش بجلو می‌روند. هردو نخست وزیر مودی و نخست وزیر کوستا تعهد شخصی‌شان را به‌توسعه و تحکیم پیوندها مابین این دو کشور نشان داده‌اند. نخست وزیر کوستا به‌دعوت نخست وزیر هند برای شرکت در دومین جلسۀ کمیتۀ ناظم بخاطر جشن گرفتن ۱۵۰مین سالروز تولد مهاتما گاندی در دهلی‌نو حضور داشت. نخست وزیر پرتغال بوجود آوردن جایزۀ شهروندی تحصیلاتی گاندی را اعلام نمود. هرسال این جایزه از افکار و اقوال گاندی‌جی الهام خواهد گرفت. اولین جایزۀ تحصیلاتی گاندی به‌رفاه حیوانان مختص نموده خواهد شد.

هردو نخست وزیر تحکیم روابط هند و پرتغال در زمینه‌های خصوصی مانند دفاع، علوم و تکنولوژی و تجارت را تحت فشار گذاشتند. این هردو کشور نیز علاقه‌مند به‌متنوع سازی زمینه‌های همکاری می‌باشند. آموزش و پرورش و فرهنگ مورد توجّۀ بیشتر قرار می‌گیرند. تعاملات و مشغولیات محکم‌تر با پرتغال روابط و تجاری سرمایه‌گذاری هند با کشورهای پرتغالی زبان را توسعه و تحکیم خواهد داد. هند راجع به‌قرارداد تجارت آزاد با اتحادیۀ اروپایی مذاکره می‌نموده است. طرفین برای نیاز صورت نهایی دادن قرارداد تجارت و سرمایه‌گذاری دوجانبه را تحت فشار گذاشته‌اند.

هند "فستیوال هند" را در پرتغال برگزار نموده که سرشاری فرهنگی و گوناگونی کثیرالجهتی هند بشمول موسیقی، رقص، انواع غذا و یوگا را به‌نمایش گذاشت. خوشبختانه تجارت مابین این دو کشور گرایش بهبودی را نشان می‌دهد، امّا این بسیار پایین‌تر از پتانسیل‌شان است. آمادگی شرکت‌های هند و پرتغال بخصوص کشورهای پرتغالی زبان برای کارکردن باهمی در آفریقا بسیار قابل توجّه است. این هردو کشور نیز تشریک مساعی را در کشور سوم اکتشاف می‌نمایند.

هند دارای روابط بسیار قدیمی با پرتغال می‌باشد، آن یک سیاح پرتغالی واسکو داگاما بود که مسیر دریایی از اروپا به‌هند را کشف نموده بود. او در ماه مه ۱۴۹۸ وارد کوه کوزیکود شده بود. از زمان به‌بعد تجارت ادویه مابین هند و پرتغال آغاز گردیده.

دپلماسی نوین نیازمند تبادلات سیاسی پایۀ عالی است. هند و پرتغال از طریق تعاملات مرتب در زمینه‌های جدیدتر همکاری مانند فضا، کشتی‌رانی، تبادل نوجوانان و فرهنگ قوّۀ حرکت آنی تازه به‌روابط دوجانبه داده‌اند. احتیاط برای سیاست خارجی خوبی ضروری است امّا این نیز نیازمند تخیل و چیرگی است. نزدیکیی روزافزون هند و تعاملات چند جهتی با پرتغال درنتیجۀ همچنین تخیل و چیرگی بوجود آمده است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند