هند و عمّان روابط استراتژیک را تحکیم می‌نمایند


نویسنده: دکتر محمد مدثر قمر

مترجم: دکتراحمدعلی

عمّان در مقابل همسایگان بزرگتر و ثروتمندتر خود مورد توجّه کمتر قراردارد؛ امّا این یکی از مهمترین کشورها در همجوار توسعۀ یافته هند بعلت محل وقوع استراتژیکی‌اش در دهانۀ خلیج فارس می‌باشد. آنکشور که از دیرباز در دستخوش اغتشاشات داخلی و فقدان عمران اقتصادی قرارداشته تحت رهبری سلطان قابوس به‌پیشرفت مهمی دست یافته است. سلطان قابوس از سال ۱۹۷۰ زمام امور آنکشور را بعهده دارد. پیشرفت اقتصادی ناشی از ثروت نفت برای بهبودی مردم باعث سعادت شده است. عمّان تحت حکمرانی سلطان قابوس روابط متوازن را با همسایگانش نگهداشته که به‌آن کشور اجازه داده که در منطقۀ خلیج بی‌ثبات یک نقش منطقه‌ای مهم را ایفا نماید. نقش عمّان در تشنج زدایی منطقه‌ای و فراهمی دیپلماسی غیرمستقیم برای حل و فصل نمودن مسایل جنجال برانگیز خیلی حایز اهمیت می‌باشد.

هند اهمیت عمّان را درک می‌نماید و در چند دهۀ گذشته با آنکشور روابط دوجانبه‌ای محکم را برقرار نموده است. روابط دوجانبۀ استراتژیکی، سیاسی، دیپلماتیک و بازرگانی را دربر می‌دارد درحالیکه عمّان بعنوان یکی از کشورهای ترجیحی در زمینۀ سیاسی و اقتصادی هند در خلیج تحت نخست وزیر نارندرا مودی ظهور نموده است. در سال ۲۰۱۴، وزیر امورخارجۀ عمّان یوسف بن علوی اوّلین شخصیت برجستۀ خارجی بوده که با نخست وزیر هند پس از روی کارآیی‌اش دیدار و گفتگو نموده. وزیر امورخارجۀ آنوقتِ هند شسما سوراج در ماه فوریۀ ۲۰۱۵ از عمّان دیدار نموده و بدنبالِ آن نخست وزیر دفاع آنوقتِ هند مانوهر پریکار در ماه مه ۲۰۱۶ از مسقط بازدید نموده.

نخست وزیر نارندرا مودی در ماه فوریۀ ۲۰۱۸ برای توسعۀ روابط دوجانبه از عمّان دیدار نموده. او با سلطان قابوس دیدار و گفتگو نموده. هردو رهبر موضوعات مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقۀ متقابل را مورد بحث و بررسی قرارداده. بهبودی روابط بازرگانی ازطریق تجارت و سرمایه‌گذاری و تحکیم روابط امنیتی برای مقابله با تهدیدات متقابل ناشی از تروریسم و افراط گرایی در دوران این جلسه بعنوان مهمترین موضوعات ظهور نموده. هند و عمّان نیز برای همکاری در زمینۀ امنیت دریایی نیز موافقت نموده و طرفین برای امضا نمودن یک یادداشت تفاهم دوجانبه برای مجاز نمودن هند برای کاربرد بندرِ مهم استراتژیکی برای نگهداری گشت کشتی‌های دریایی هند در اقیانوس هند نیز موافقت نمودند. وزیر امورخارجۀ دکتر اس جایشانکار در اوایل این هفته درمیان روابط استراتژیکی فزاینده‌ای مابین دو کشور از عمّان بازدید نموده. او در دوران این بازدید به‌علاوه رهبران دیگر با همتای عمّانی‌اش یوسف بن علوی نیز ملاقات نموده و موضوعات مهم مورد علاقۀ متقابل را مورد بحث و بررسی قرارداد. طرفین قراردادی را نیز برای همکاری در زمینۀ ترابری دریایی بامضا رساندند. وزیر امورخارجه در مسقط با جامعۀ هندی نیز ملاقات نموده.

تقریباً ۷۸۰ هزار نفر از هندیان یکی از بزرگترین جوامع مهاجر را در آنکشور تشکیل می‌دهند و در عمران اقتصادی عمّان یک نقش مهمی را ایفا نموده‌اند.

هند یک شریک بازرگانی مهم عمّان می‌باشد. هند یکی از واردکنندگان مهم انرژی و کودها از عمّان می‌باشد.

هند عمّان را بعنوان یک شریک استراتژیکی مهم در خلیج می‌بیند و برطبق وزارت امورخارجۀ هند، این بازدید دکتر جایشانکار از آنکشور فرصتی را به‌هند فراهم نموده تا با رهبری، سیاسی عمّان راجع به‌موارد گسترده‌ای دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی مذاکرات مفصّل را انجام بدهد و در پیشبرد تعامل فزایندۀ هند با عمّان در منطقه کمک نماید. این بازدید سطح عالی رابطۀ دیپلماتیکی و سیاسی هند با عمّان را بیشتر توسعه می‌دهد.

بازدید وزیر امورخارجۀ هند به‌اهمیتی که هند به‌تحکیم روابط با عمّان و روابط سیاسی و دیپلماتیکی رو به‌توسعه با عمّان می‌دهد، تاکید می‌نماید.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند