ایالات متحدۀ آمریکا پاکستان را در فهرستِ تبعیض مذهبی نگه می‌دارد


نویسنده: پادام سینگ

مترجم: دکتر احمد علی

آمریکا پاکستان را درمیان کشورهایی نگهداشته که تبعیض مذهبی را تحمل می‌نمایند. این تعیین آمریکا شامل میانمار، چین، اریتریا، ایران، کرۀ شمالی، پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکمانستان درمیان کشورهایی می‌باشد که بعنوان کشورهای مایۀ نگرانی خصوصی نامزد شده‌اند.

وزارت امورخارجۀ آمریکا این درجه‌بندی را تحتِ قانون آزادی مذهبی ۱۹۹۸ انجام داده و کشورهای موجود در فهرست کشورهای مایۀ نگرانی خصوصی بعنوان تخلف‌ورزی‌های منظم آزادی مذهبی مشخّص شده‌اند. کشورهای شامل این زمره می‌توانند مواجه با اقدامات بیشتری بشمول تحریمات اقتصادی توسط واشنگتن باشند.

بهرحال وزارتِ امورخارجۀ پاکستان گفت که این نامزدگی پاکستان مظهر مورد هدف قراردادن برگزیده می‌باشد و اینطور به‌منظور پیشبرد آزادی مذهبی مفید نخواهد بود.

وزارت امورخارجۀ پاکستان گفت که پاکستان یک کشور کثیرالمذاهب می‌باشد که در آنجا مردم همۀ ادیان با آزادی مذهبی تحت تحفظات قانون اساسی برخوردار می‌باشند. وزارت امورخارجۀ پاکستان افزود که همۀ شاخه‌های دولت، یعنی هیئت اجرایی، قانونگذاری و قضایی تلاش‌های جدّی را انجام داده تا این امر را تضمین نمایند که همۀ شهروندانِ پاکستان بتوانند با آزادی مذهبی برخوردار باشند. هیئت قضایی عالی آنکشور قضاوت‌های برجسته را انجام داده برای تضمین تقدس و امنیت پرستشگاه‌های اقلیت‌ها دستور داده‌اند.

برطبق وزارت امورخارجۀ پاکستان، کشور همچنین با جامعۀ بین‌المللی بشمول آمریکا برای تفاهم بهتر موضوعات آزادی مذهبی در تماس می‌باشد. در اوایل سال جاری سفیر آمریکا برای آزادی مذهبی بین‌المللی، سناتور، ساموایل براؤن بیک برای مذاکرات برای پیشبرد اهداف متقابل آزادی مذهبی به‌سطح جهانی از پاکستان دیدار نموده بود. پاکستان گفت که این تاسف‌آور است که این اشتغال مثبت نادیده گرفته شده است.

اسلام‌آباد افزود که تبعیض در این جریان با حذف نمودن هند از آن نمایان است که پاکستان آن را بزرگترین تخلف‌ورزی‌کنندۀ آزادی مذهبی قلمداد نموده. پاکستان گفت که کنگرۀ آمریکا برسرِ رفتار هند با کشمیری‌ها و سرکوبی طولانی حقوق بنیادی‌شان در جامو و کشمیر اظهار نگرانی علنی نموده. حقیقت این است که پس از برچیدگی مادّۀ ۳۷۰ و تشکیل جامو و کشمیر بعنوان یک قلمرو تحت حکومت مرکزی وضعیت به‌حالت عادی برمی‌گردد. حتی نزدیکترین همپیمانان پاکستان اسلام‌آباد را برسرِ اقدام هند راجع به‌مادّۀ ۳۷۰ قانون اساسی‌اش بباد انتقاد گرفته‌اند.

اسلام‌آباد باردیگر امور داخلی هند را برای انتقاد از واشنگتن مطرح نموده. اسلام‌آباد باردیگر گفت که در هند مردم متعلق به‌جوامع اقلیت با مصونیت مورد اذیت قرار می‌گیرند و هیچ چیز نمی‌تواند فراتر از حقیقت باشد.

پاکستان همچنین بطور غیرضروری از دفتر ثبت‌نام ملّی شهروندان پیشنهادی هند و قانون ترمیمی تابعیت اخیر هند تذکر نموده و آن را بعنوان آخرین مثال‌های اقدامات دولت هند برای تبعیض بر علیه مردم و هموارسازی راه برای پاکسازی جامعه بر اساس مذهبی قمداد نموده.

نخست وزیر و وزیر کشور هند بطور واضح اظهار داشته که قانون ترمیمی تابعیت فقط برای دادن تابعیت هندی به اقلیت‌های مذهبی از افغانستان، بنگلادش و پاکستان می‌باشد. دفتر ثبت‌نام ملّی شهروندان هنوز مورد بحث و بررسی قرار نگرفته.

باید به‌این امر تاکید بشود که تمام جهان دربارۀ وضعیت اقلیت‌های مذهبی در پاکستان می‌داند. در حال حاضر تعداد آنها کمتر از ۵ درصد جمعیت آنکشور می‌باشند. آنها نه تنها دُچار تبعیض از طرف دولت بلکه جامعۀ مدنی نیز می‌باشند و اکثر بعنوان خائنین و جاسوسان قلمداد می‌شوند. هیچ آزادی مذهبی برای اقلیت‌های مذهبی در پاکستان وجود ندارد. از پرستشگاه‌های مختلف اقلیت‌ها از قبیل سیک‌ها، هندوان و مسیحیان در طول چندین سال بی‌حرمتی شده است.

نخست وزیر پاکستان عمران خان برای یک پاکستان نوین قول داده بود امّا این پس از ۱۸ ماه از روی کارآیی‌اش هنوز بتحقّق نرسیده است. اخیراً اعضای خانوادۀ آسیه بی‌بی، یک زنِ مسیحی که متهم به‌اهانت مذبی شده و سپس از اتهام آن تبرئه شده، گفتند که آنها همیشه بیم و ترس انتقام جویی را دارند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند