نپال قوانین را برای هیئت‌های اعزامی کوۀ اورست مستحکم می‌سازد


نویسنده: راتن سالدی

مترجم: محمود عالم ملک

نپال مسکن بلندترین قلۀ جهانی، کوۀ اورست ۸۸۴۸ متر بلند یک مبلغ زیادی درآمد را هرسال از کوه نوردی بدست می‌آورد. معهذا آنکشور برسرِ دومین عالی‌ترین تعداد مرگ ۱۱ نفر در ماه مه سال جاری در دوران کوششِ قلۀ بلند نگران بوده است. ۲۲ نفر در سال ۲۰۱۵ به‌مرگ رسیدند هنگامیکه یک زمین لرزه در تاریخ ۲۵ ماه آوریل سراسر منطقۀ هیمالیایی را تکان داده و بهمن‌هایی را بوجود آورد که در آن یک تعداد بزرگ کوه نوردان گیر افتاده. بیش از ۸۰۰ کوه نورد کوشش نمودند در سالِ جاری به‌قلۀ بلند برسند که در آن یک تعداد بزرگ برای چندین ساعت‌ها در یک صف انتظار کشیده که بعنوان یک منطقۀ مرگ بالای ۸ هزارمتر معروف است. هرکس در دوران پنجرۀ هوایی مساعد کوتاه مدّتی بیش‌بینی شده خواهان رسیدن به‌قلۀ بلند بودند. این منجر به‌مرگ‌ها درنتیجۀ خستگی و عارضۀ کسالتِ بلندی عالی گردید. بقرار دولتِ نپال ۲۲۳ کوه نورد در تنها یک روز در تاریخ ۲۲ ماه مه سال جاری به‌قلۀ بلند رسیدند و سابقۀ قبلی ۲۰۴ کوه نورد موفقیت‌آمیز در سال ۲۰۱۶ را ازبین برد.

دولتِ نپال برسرِ ازدحام مردم مهلک در دوران فصل کوه نوردی هرسال نگران می‌باشد و درنظر داشته است خطوط رهنمایی سرسخت را برای امنیت تعداد فزایندۀ هواخواهان در سراشیب‌ها برای رسیدن به‌بلندترین قله تحمیل نماید. زیادترین تعداد بی‌سابقه، ۳۸۱ پروانه در سال جاری صادر شد که منجر به‌ازدحام بزرگِ مردم به‌کوۀ اورست گردید.

منبی بر گزارش هیئت کارشناسان یک دستۀ قوانین و مقرّراتِ جدید تدوین گردیده است که دولتِ نپال درنظر دارد از فصل کوه نوردی ۲۰۲۰ آن را معرّفی سازد. آنکشور حاکی است همۀ کوه نوردان یک ثبوت دارای پرداخت شهریۀ مطلوبۀ ۱۱ هزار دلار تقدیم کرده باشند، صعود دستِ کم یک قلۀ ۶۵۰۰ متر بلند در نپال یک سندِ رسمی دارای بهداشت خوب داشته باشند. دولتِ نپال همچنین درنظر دارد رسیدگی بهداشتی اجباری در مرکز اساسی اورست وجود داشته باشد. همۀ کوه نوردان نیازمند بیمۀ اجباری خواهند بود که گذشته از بیمۀ زندگی باید بیمۀ جستجو، نجات و معالجه را دربر گیرند در صورت کسی کوه نورد در بلندی عالی گیرافتد. هادی‌ها برای هیئت اعزامی باید همچنین دارای یک تجربۀ 3 سال در رهنمای کوه نوردی بلندی عالی باشد.

قوانین موجوده برای کوه نوردان اورست بیش‌بینی می‌کند که آنها باید یک رونوشتِ گذرنامه‌شان و آمار بیوگرافیکی محدود و یک سندِ بهداشت را تقدیم نمایند. هیئت مذکور همچنین بقرار گزارش پیشنهاد کرد که شرکت‌های برگزاری مسافرت باید یک شهریۀ ۳۵ هزار دلار را برای هیئتِ نظامی به‌کوۀ اورست و ۲۰ هزار برای قله‌های کوهستانی دیگری بلندتر از ۸ هزار متر تقدیم نمایند. دولتِ نپال همچنین درنظر دارد تعداد پروانه‌هایی را برای صعود به‌کوۀ اورست جهت جلوگیری از ازدحام در قله محدود سازد امّا آن درنظر دارد که یک ضرر درآمد در این کار وارد می‌آید.

از زمانِ اولین کوه نوردی عالی موفقیت‌آمیز به‌کوۀ اورست در سال ۱۹۵۳ توسط ادمند هیلری با تنزینگ نارگه تعداد کوه نوردان به‌کوۀ اورست بخصوص پس از دهۀ نود روبه‌افزایش بوده است. آنها سراشیب‌های اورست پُر از زاییده ازجمله ضایعات انسانی، ضایعات خواربار، خیمه‌های پاره شده، طناب‌ها، استوانهای گاز آکسیجن استعمال شده، پلّه‌گان، بطری‌های لاستیکی، قوطی‌ها باقی‌گذاشته‌اند. یک هیئت اعزامی دولتِ نپال به‌کوۀ اورست ۱۱ تن فضولات و چهار جسد در سال جاری را ازبین برده است.

جامعۀ بین‌المللی همچنین دربارۀ گرمایش جهانی منجر به‌تغییر آب و هوای رویهمرفته با یخبندها که به‌نرخ عالی آب می‌شود و بهمن‌ها، ریزش‌های زمینی و سیل‌ها در قسمت‌های مختلف جهان را بوجود می‌آورد نگران بوده است. در یک مطالعه علوم‌دانان هشدار داده‌اند که دست کم یک سوم یخبندهای هیمالیایی در منطقه از افغانستان به‌میانمار ازجمله هند، نپال و بنگلادش تا پایان قرن تحت اوضاع موجوده آب خواهد شد.

هند از اقدامِ نپال برای محدودسازی تعداد افرادی که درصدد رسیدن به‌قلۀ بلند کوۀ اورست می‌باشند حسن استقبال نموده است. دهلی‌نو بطور طبیعی راجع این تحوّلات نگران است و خود متعهد به‌جلوگیری از تنزل بومشناسی هیمالیایی گردیده است. آنکشور یک طرح عملی ملّی مربوط به‌تغییر آب و هوا و ماموریت ملّی برای نگهداری زیست‌شناسی هیمالیایی که با شدّت اجرا می‌گردد را بکار گذاشته است. ۱۲ ایالت کوهستانی ازجمله سیکّم، میگالیا، ناگالند و اتراکند سال گذشته در تقریباً ۱۵۰۰ شهر برنامۀ پاکسازی هیمالیایی را براه انداخته بود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند