هند از جایگاهش میان ده عالی‌ترین کشور در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نگهداری می‌کند


نویسنده: دکتر لِکها اس چاکرابُرتی

مترجم: دکتر احمد علی

هند نفع ۱۶ درصد را ازلحاظ جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، از ۴۲ میلیارد دلار به‌۴۹ میلیارد دلار برده، از جایگاهش میان ۱۰ عالی‌ترین کشور سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نگهداری می‌نماید. طوریکه کنفرانس سازمان ملل دربارۀ تجارت و عُمران مخففاً موسوم به‌اونکتاد در گزارش اخیر تحت عنوان "ناظر روند سرمایه‌گذاری" مطلب مذکور را نشان داد. این گزارش حاکی است که این بهبودی در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند وجود دارد هنگامیکه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهانی در سال ۲۰۱۹ به۱.۳۹ تریلیون دلار قرارداشته که کاهش ۱ درصد از ۱.۴۱ تریلیون دلار بوده. هند در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی سرفهرست قراردارد هنگامیکه هردو ایالات متحده و چین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یکنواخت با رشد صفر در جریان سرمایه را مشاهده نموده.

منطقۀ آسیای جنوبی یک افزایش ۱۰ درصد را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به‌ثبت رسانیده، به‌۶۰ میلیارد دلار آمریکایی قراردارد. در اینجا این نیز قابل تذکر است که هند دارای بیش از ۸۰ درصد آن می‌باشد. حداکثر آن بنابه صنایع خدماتی بشمول فنّاوری اطلاعاتی بعمل آمده. کشورهای همجوار هند، بنگلادش و پاکستان بترتیب دُچار کاهش در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ۶ درصد و ۲۰ درصد گردیده و به‌۳.۴ میلیارد دلار و ۱.۹ میلیارد دلار قراردارند.

بحران سیاسی در سراسر جهان بطور وضوح جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را تحت تاثیر گذاشته. انگلستان بدنبال آشکار شدن پیمان خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپایی نیز دُچار کاهش ۱۵ درصد به۳۰۵ میلیارد دلار می‌باشد. درحالیکه برزیل منفعت ۲۶ درصد را در آغاز برنامۀ خصوصی‌سازی بدست آورده. اقتصاد سیاسی یک تعین‌کنندۀ مهم برای جریانات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌باشد و این حتمی‌الوقوع است که رویدادهای سیاسی می‌توانند به‌عنوان اختلالی برای سرمایه‌گذاری خارجی کار کنند.

انتقال جریاناتی از سرمایه‌گذاری دارایی به‌‌سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بهتر است درصورتی که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بسیار ثبات‌پذیر باشد. سرمایه‌گذاری دارایی دارای پول متحرک می‌باشد که موجب عکس‌العمل نرخ بهره می‌گردد و می‌تواند تبخیرپذیر باشد. نشاندهی این امر تشویق‌آمیز است که ذخایر ارز خارجی هند نیز باندازۀ کافی افزایش یافته که در آغاز سال جاری افزایش ۶۵.۱۲۹۴ میلیارد دلار را بعد از ۴م ژانويه ۲۰۱۹ مشاهده نموده. این مجموعاً معادل ذخایر ارز خارجی استرالیا، فنلند و اسلند می‌باشد. ارز خارجی مشتمل بر ۴ جز ترکیبی یعنی دارایی‌های اسکناس پول خارجی، طلا، حقوق ترسیمی ویژه و اوضاع ذخیره در صندوق پول بین‌المللی است. اقتصادهای روبه‌توسعه بطور مداوم بیش از نصف جریانات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهانی و نصف عالی‌ترین گیرندگان باسامی چین، سینگاپور، برزیل، هانگ کانگ و هند را جذب می‌نمایند که تخمیناً ۶۹۵ میلیارد دلار آمریکایی است. ایالات متحدۀ آمریکا به‌جایگاه عالی‌اش با کاهش ۱ درصد قراردارد که ۲۵۱ میلیارد دلار می‌باشد.

اقتصادهای آفریقا، آمریکای لاتین و کشورهای کارائیب با رسیدگی تغییرات منطقه‌ای سودبرندگان خالص می‌باشند. آنها بترتیب یک افزایش ۳ و ۱۶ درصد را مشاهده نموده، آمریکای شمالی بحالت یکنواخت با رشد صفر در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرارداشت. آنچه که مربوط به‌آسیا و اروپا است، آنها بسطح مجموعی در زمرۀ خسارت‌دیدگان با یک کاهش بترتیب ۶ و ۴ درصد قراردارند. با نظر به‌دورنمای عُمرانی، اقتصادهای روبه‌تغییر منفعت ۶۵ درصد را بدست آورده درحالیکه اقتصادهای روبه‌توسعه یکنواخت مانده و اقتصادهای پیشرفته مواجه با یک کاهش ۶ درصد شده.

گزارش سازمان ملل این امر را تحت فشار می‌گذارد که ادغام و اکتساب فرامرزی تا ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته به‌۴۹۰ میلیارد دلار آمریکایی رسیده که پایین‌ترین سطح بعد از سال ۲۰۱۴ می‌باشد. این کاهش در فروش‌های ادغام و اکتساب فرامرزی جهانی در بخش خدماتی ریشه داشته که یک کاهش ۵۶ درصد را دیده و به ۲۰۷ میلیارد دلاری آمریکایی رسیده.

این گزارش سازمان ملل نیز بر نظارت مثبت تاکید وارد می‌آورد با اظهار اینکه انتظار می‌رود که جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی روبه‌رشد میانگین در سال ۲۰۲۰ نهد چون اندازه‌گیری فعلی نشان می‌دهد که اقتصاد جهانی به‌بهبود بگراید.



این خبر مثبت راجع به‌سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند فرارسیده هنگامی که گیتا گوپی نات اقتصاددان کلّ صندوق پول بین‌المللی راجع به‌کندی اقتصادی هند اظهار نگرانی نموده. تاثیر این افزایش در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی یک سوال تجربی است و لزومی دارد که این در مدّت طویل مورد تحلیل و تجزیه قرار بگیرد. اصلاحات ساختاری جاری دولت هند در بخش مالی و پولی برای رشد اقتصادی و ثبات‌پذیری اقتصادی مهمی است.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند