هند تعهداتش با نیجر و تونس را تحکیم می‌نماید

نویسنده: وینیت واهی

مترجم: شمس شیروانی

وزیر امورخارجۀ هند دکتر اس جایشانکار در کوششی برای تمرکز توجّۀ بیشتری به‌کشورهایی آفریقایی و توسعۀ روابط نزدیکتر دیپلماتیکی و اقتصادی با آنها در اوایل این هفتۀ جاری از نیجر و تونس بازدید نمود. دهلی‌نو این کشورهای آفریقایی را بعد از حمایت آنها از هند بعنوان اعضای غیردایمی شورای امنیت سازمان ملل حایز اهمیت می‌پندارد. این مسافرتِ اولش به‌آفریقا بعد از بعهدی‌گیری مسئولیت وزارتِ امورخارجۀ هند بوده.

دکتر اس جایشانکار وزیر امورخارجۀ هند در خلال بازدیدش از نیامی پایتخت نیجر با آقای محمدو ایسوفو رئیس جمهور نیجر تشکیل جلسه داد. هردو رهبر مرکز کنوانسیون بین‌الملی مهاتما گاندی را مشترکاً افتتاح نمودند. این مرکزِ اول در آفریقا است که توسط هند در احترام‌گذاری از یادبود مهاتما گاندی که ۱۵۰مین سالروز تولدش فعلاً برگذار می‌شود، تاسیس شده. تاسیس مرکز مذکور برای دوستی هند و نیجر حایز اهمیتی است، چنانکه این نیز یک سمبول محکم تعهدِ هند به‌آفریقا می‌باشد. این مرکز بطور وسیع و مدرن طراحی شده که دارای تسهیلات سازگار با محیط زیست بشمول یک تالار ظرفیت ۲۰۰۰ سرنشین بخاطر مشارکت سطح عالی از کشورهای عضو اتحادیۀ آفریقا و کنوانسیوان‌های دیگر پایۀ عالی می‌باشد.

وزیر امورخارجۀ هند در دوران اقامتش در نیامی نیز با آقای بریگی رافینی نخست وزیر نیجر تشکیل جلسه داد. او مذاکراتی راجع به‌قضیه‌های گستردۀ دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی با همتای‌اش کالا انککوراو را بعمل آورد. طرفین قراردادها را نیز برای تحکیم چارچوب دوستی دوجانبه بعلاوه چالش‌های مشترک عُمرانی و امنیتی بشمول احتیاج مبارزه با تروریسم به‌امضا رساندند.

پیوندهای دوجانبه مابین این دو کشور در سال‌های اخیر بطور چشمگیر توسعه یافته‌اند. هند خطوطِ وام را برای پروژه‌ها در ترابری، برق‌رسانی، انرژی خورشیدی و آب آشامیدنی به‌نیجر فراهم نموده است. صدها مامور از نیجر از برنامه‌های تربیتی صلاحیت‌سازی تحت برنامۀ همکاری فنّی و اقتصادی هند استفاده نموده‌اند. هند نیز در برگذاری همه کنفرانس‌ها که در ماه ژوئیه گذشته در نیامی برگذار شده، به‌نیجر کمک نموده است.

نیجر از هند برای کاندیداتوری‌اش برای لیست های متعددی در مجامعه بین‌المللی حمایت کرده است. وی کاندیداتوری هند برای پست مدیر، موافقت، تسهیل‌سازی در سازمانِ گمرگات جهانی به‌مقام ممیز سازمان بهداشت جهانی برای دورۀ ۲۳-‌۲۰۲۰ و شورای سازمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی برای دورۀ ۲۲-‌۲۰۱۹ حمایت کرده است. تجارتِ هند با نیجر که در سال ۱۷-‌۲۰۱۶ به‌۸۱.۲۶ میلیون دلار آمریکایی بود در سال ۱۸-‌۲۰۱۷ به‌۱۴۰.۴۵ میلیون دلار آمریکایی رسید. صادراتِ هند به‌نیجر در سال ۲۰-‌۲۰۱۹ (آوریل الی اکتبر) ۵۱.۷۶ میلیون دلار آمریکایی و صادراتِ نیجر به‌هند به‌ ۰.۳۴ میلیون دلار آمریکایی بوده است.

دوران بازدیدِ دکتر جایشانکار از تونس، هردو کشور پیمانی را جهت تأسیس یک مرکز نوآوری تکنولوژی اطلاعات و مراسلاتی در آنجا امضا کردند. وزیر امورخارجۀ هند با قیس سعید رئیس جمهور تونس ملاقات نمود و نیز با همتای تونسی خود صابر باچتوبجی دیدن کرده مذاکرات دامنه‌داری را بعمل آورد، که برگستردن مناسبات اقتصادی دوجانبه‌ای مرکوز بوده و آنها برای همکاری نزدیکی در فروم‌های کثیرالجانبه‌ای موافقت نمودند. تونس یک منبع معتبر فسفات برای هند بوده است. هند حدوداً ۵۰ درصد کل صادرات اسید فسفوریک جهانی تونس می‌باشد. هند ۱۰۰ کرسی در برنامۀ فنّی و اقتصادی هند، ۱۰ بورس تحصیلی در شورای روابط فرهنگی هند برای تحصیلات عالی دانشجویان تونس پیشکش کرده است.

بازدید مذکور در پرتوی تصمیمات و توصیه‌های کمیتۀ مشترک تونس و هند که در سال ۲۰۱۷ در دهلی‌نو برگذار شده بود حایز اهیمت می‌باشد و از اتخاذ یک نقشۀ عملی، توقع آن می‌رود که یک بعد جدیدی را بتشریک مساعی هند و تونس در بخش‌های زیاد کلیدی و زمینه های علاقه‌مندی مشترک فراهم می‌کند. علاوه از آن، این فقط دومین بازدید رسمی یک وزیر امورخارجۀ هند از بدو سال ۱۹۵۸ به‌آنکشور آفریقای شمالی بوده است.

هردو نیجر و تونس حایز اهمیت بخصوصی برای هند نظر به‌‌اعضای غیردایمی شورای امنیت سازمان ملل بودنشان می‌باشند و دهلی‌نو کراراً حمایت را از این کشورهای دوست آفریقایی دریافت کرده است. بنابراین رسایی دیپلماتیکِ هند نیز به‌شکل ابراز ستایش و قدردانی از حمایت‌شان می‌باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند