شراکت استراتژیکی هند واتحادیه اروپایی حایزاهمیت است


نویسنده: پادام سینگ

مترجم: محمد ولی الله

دکتراس جایشانکر وزیرامورخارجه هند برای بعمل آوردن مذاکراتی با شورای امورخارجه اتحادیه اروپایی از بروکسل بازدید نمود. این بازدیدش به دعوت آقای جوزپ بورل فنتلس نماینده عالی و معاون رئیس امورخارجه و سیاست امنیتی اتحادیه اروپایی بعمل آمده. این بازدید اول دکترجایشانکر از اتحادیه اروپایی بعد از بعهده گرفتن مسئولیت دفتر کمیسیون جدید در دسامبر ۲۰۱۹‌‌‌‌ بوده.

شورای امورخارجه توسط نمایندۀ عالی اتحادیه اورپایی و ۲۷ وزیر امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی تشکیل یافته است. این مسئول اقدام خارجی اتحادیه اروپایی درباره سیاست خارجی، دفاع، امنیت، تجارت، توسعه همکاری و کمک بشردوستانه می باشد. دکترجایشانکر شورای امورخارجه اتحادیه اروپایی را از ارجحیت‌های سیاست خارجه و منطقه‌ای و دورنمای جهانی هند آگاه ساخت. تمرکز توجه این تبادل متمرکز به ارزش‌های مشترک هند واتحادیه اروپایی بوده که از دو بزرگترین دموکراسی جهان نمایندگی می نمایند و دارای تعهد مشترک به دموکراسی، چندجانبه گرایی، نظم جهانی وتجارت جهانی مبنی بر قوانین با سازمان تجارت جهانی درمرکز آن و عمران پایدار می باشند.

آقای جوزپ بورل فنتلس نماینده عالی اتحادیه اروپایی برای امورخارجه و سیاست امنیتی اخیراً از هند بازدید نموده. او در مذاکره رایسینای ۲۰۲۰ درخلال این بازدیدش ازهند شرکت نموده بود. آقای فنتلس با تحت فشارگذاشتن مشترکاتی مابین هند واتحادیه اروپایی اظهار داشته بود که دراین هنگام سدِّ راه که درصورت نهایی دادن مکانیسم تصفیه تنازعه قرار دارد، مایه نگرانی برای اروپا، هند و بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرق قرار می گیرد، هردوطرف نیازمند دفاع نمودن از یک نظم جهانی چند جانبه‌ایِ مبنی برقوانین می باشند. این نماینده عالی آن همایش مذاکره را مطلع ساخته بود که اتحادیه اروپایی، پیشنهاداتی را برای ازبین بردن این بن بست به میان گذارده است. او گفته بود که به حل وفصل رساندن مسئله وبجلو آمدن با پیشنهادات عملی حل مسئله، بنفع زیادی هردوطرف است.

تحکیم امنیت دریایی موجبِ نگرانی بیشتری شده است هنگامیکه جامعه جهانی بعلت عده‌ای از چالشها مانند دزدی وتحفظ ونگهداری از منابع دریایی بمعرض خطر قرار دارد. این طور می بینیم که کار کردن باهمی برای نگهداری از ثبات و امنیت دریایی ضروری‌ است. "عملیات اتلانتا" یک مثال خوبِ همکاری با هند برای مقابله با دزدی دور ازساحل دریایی شاخ آفریقا ودر قسمت غربی اقیانوس هند بوده.

این نماینده عالی اتحادیه اروپایی، احتیاج تدوین یک طرح عمل جدید برای مشارکت استراتژیکی هند و اتحادیه اروپایی در افق فکری ۲۰۲۵ شاملِ همکاری در زمینه‌ها از امنیت به دیجیتال سازی یا تغییر آب وهوا را تحت فشار گذاشته بود.

انتظار می رود که هردوطرف سرگرمی شان بخصوص نسبت به ارجحیت‌های مشترک مانندِ جلوگیری از تغییر آب وهوا، نگهداری ازچندجانبه گرایی، همکاری دردفاع، امنیت واز بین بردنِ خطرِ تروریسم را توسعه و تحکیم نمایند. دراین مورد، وزیر امورخارجه هند با آقای فرانس تیمرمانز، معاون رئیس اجرایی برای پیمانِ سرسبز اروپایی آقای فیل هوگان، کمیسیونر برای تجارت وخانم جوتا اورپیلائینن کمیسیونر برای شراکت بین المللی تشکیل جلسه داد.

دکترجایشانکر نیزبا آقای شارل میشل رئیس شورای سرانِ دولت ۲۷ کشورِ عضو اتحادیه اروپایی ملاقات نمود. او پریزیدنت میشل را نسبت به مذاکراتش با شورای امورخارجه اتحادیه اروپایی مطلع ساخت.

وزیرامورخارجه هند با همتای بلژیکی‌اش آقای فیلیپ گوفین ملاقات نموده و برسرِ بعهده گرفتن مسئولیت ریاست شورای امنیت سازمان ملل برای فوریه ۲۰۲۰ به او تبریک گفت. هردو وزیرامورخارجه همکاری دوجانبه‌ای درباره مسایل نفع مشترک منطقه‌ای و جهانی مابین هند و بلژیک در فورمهای چندجانبه‌ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیرامورخارجه هند درخلال این بازدید یک روزه‌اش از بروکسل با یک گروه اعضای پارلمان اروپایی به نمایندگی ازکشورهای متعدد عضو و گروه‌های سیاسی در پارلمان جدید اروپا تبادل نظر نمود. این دومین همچنین مذاکره وزیرامورخارجه هند با اعضای پارلمان اروپایی بوده.

تحلیل و تجزیه گران عقیده برآن دارند که کنفرانس قریب الوقوع هند و اتحادیه اروپا در ماه مارس ۲۰۲۰ یک منادی برای بردنِ پیوندهای هند واروپا به یک ارتفاع عالی خواهد بود. مذاکراتی برای مشارکت استراتژیکی هند واتحادیه اروپای سالِ ۲۰۲۵ ازقبل درحال جریان است و انتظار می رود که پیمانی آماده باشد تا در کنفرانس سران آینده هند واروپا به تصویب رسانده شود. انتظار می رود که نخست وزیر هند نارندرا مودی برای شرکت در کنفرانس مذکور از بروکسل بازدید نماید. پیوندهای هند با اتحادیه اروپاییِ ۲۷ عضوی دراتحادیه اروپا مابعد برگزیت حایز اهمیت قرار می گیرد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند