پیروزی اشرف غنی در انتخابات ریاستِ جمهوری افغانستان


نویسنده: دکتر سمروتی اس پتّانایک

مترجم: محمود عالم ملک

در تاریخ ۱۸م ماه فوریه، پس از یک تاخیر ۵ ماه طولانی، نتیجۀ با تلخی انجام داده شدۀ انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در تاریخ ۲۸م ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ برگذارشده اعلام گردید. اشرف غنی رئیس جمهور وارد آینده بعنوان برنده اعلام گردید. معهذا رقیب عمده‌اش عبدالله عبدالله از پذیرفتن نتایج انتخابات انکارکرد. وی کمیسیون انتخابات را فریب متهم ساخت و اعلام کرد که او دولت آینده را تشکیل خواهد داد. برگشتِ رای‌دهندگان پایین بود و وقتی که شمارش ابتدایی سبقت غنی را نشان داد، رقیبان راجع به‌درصد رای‌دهی جدال کردند و در نتیجه ۱۵ درصد آرا مورد رسیدگی قرارگرفت. پریزیدنت با بدست آوردن ۵۰.۶۴ درصد آرا با یک حاشیۀ خیلی باریک انتخابات را نصیبِ خود ساخت.

هند به‌پریزیدنت اشرف غنی به‌مناسبت انتخاب مجدّد او به‌دنبال اعلامیه نتایج نهایی تبریک گفت. هند حمایت خود را از ارمانهای دموکراتیک مردم افغانستان تکرار نمود و متعهد به‌ادامۀ کار و کوششی با دولت جدید و نظمِ دموکراتیک در تحکیم شراکت استراتژیکی دوجانبۀ ما در جنگ با تازیانۀ تروریسم تحت سرپستی خارجی و برای یک آشتی صلح و صلح ملّی مشمول که تحت سرپرستی و کنترل افغانستان است می‌ماند.

این اولین بار نیست نتیجۀ انتخابات ریاست جمهور افغانستان مورد اعتراض قرار می‌گیرد. تا یک اندازه این تکرار انتخابات ریاست جمهوری است که در آن غنی و دکتر عبدالله عبدالله داوطلبان بودند. نه تنها اینکه آرا مجدّداً شمرده شده بلکه تنازعی مابین دو رقیب برسرِ نتایج انتخابات وجود داشته شده که هیچ طرف آماده به‌پذیرفتن آن نبوده. معهذا پس از آن انتخابات یک فرمول تسهیم قدرت برای تطبیق کردن دکتر عبدالله عبدالله بعنوان مجریه‌های اصلی، یک سمت که ازلحاظ قانونی اختراع شده. معهذا این نیازمند تصویب پارلمانی گردید . انتخابات پارلمان تنها می‌توانست پس از یک تاخیر ۴ سال در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ برگذار بگردد. اصلاحات انتخاباتی و تشکیل یک کمیسیون اصلاحات انتخاباتی که راجع به‌آن بعنوان قسمتی از دستور بحث دولت وحدتِ ملّی توافقی ایجاد گردید نتوانست به‌انجام برسد طوریکه دولت از داخل فلج گردید و مابین دوگروه منقسم شده.

در ۵ سال گذشته، دولتِ وحدت افغانستان بطور کامل مابین دو رهبر رقیب مانده. درنتیجه هردو رهبر بیوروکراسی را با حامیان خودشان اصلاً از گروه‌های نژادی خودشان توده کردند که منجر به‌جداسازی گروه‌های نژادی کوچکتری دیگر گردید. فضایی غیرکنترل شده‌ای که تحت اشغال حامیان طالبان و گروه‌های دیگر که دولت را به‌مبارزه طلبیده قرار گرفت.

نتایج انتخاباتِ ریاست جمهوری گذشته هنگامی بعمل آمده که افغانستان برای یک معاملۀ صلح مابین حکومت ترامپ و طالبان آماده می‌گردد. نهایی‌سازی قرارداد دارد که یک آزمایش سخت ۷روزه می‌گذرد هردو طرف مساعی را برای کاهش خشونت بعمل خواهد آورد. قرارداد صلح به‌عقب‌کشی نیروهایی آمریکایی در مراحل مختلف اجازه خواهد داد. معهذا آزمایش واقعی هنگامی بعمل خواهد آمد که طالبان تصادفاً مذاکرات را با دولت افغانستان آغاز خواهد کرد که آنکشور تا به‌حال از انجام دادنِ آن انکارکرده است. معهذا دوره‌های مختلف اشتغال‌های غیررسمی مابین طالبان و نمایندگان دولتِ افغانستان انجام داده شده گرچه طالبان این امر را آشکار ساخت که رهبران در ظرفیت شخصی‌شان در این مذاکرات شرکت می‌نمایند. پریزیدنت غنی آرزوی طالبان را برای رسیدن به‌یک پیمان صلح بعنوان یک استراتژی اسپ تروآ تلقّی نموده است. باوجود اینکه وه روی نیاز صلح تاکید وارد می‌آورد.

طالبان تا به‌حال دولتِ افغانستان را مشروع قبول نکرده. یک تنازع انتخاباتی اکنون می‌تواند مشروعیت دولت غنی را مورد اعتراض قرار بدهد. آن همچنین سراسر جریان انتخابات و دموکراسی غربی در افغانستان یک سیستم که طالبان از بدو آغاز مخالفِ آن بوده را مورد سوال قرار بدهد. هنگامی که انجام قرارداد صلح نزدیک است تنازع برسرِ نتایج انتخابات می‌تواند جریان صلح را مواجه با خطر بسازد. تا یک اندازه نتایج که مخالفِ پریزیدنت غنی با آن مخالفت کرده ممکن است یک سایۀ طولانی را بافکند و می‌تواند منجر به‌عدم استواری سیاسی بیشتری و خشونت هنگامی که طالبان برای یک قرارداد صلح تدوین شدۀ آمریکایی توافق می‌نماید بگردد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند