همگرایی بازرگانی هند با سیاستِ خارجی
نویسنده: کوشیک روی
مترجم: دکتر احمد علی
دولت ائتلاف دموکراتیک ملّی برهبری نارندرا مودی بهمشارکت بازرگانی بهبازرگانی در سیاست خارجیاش توجّه مرکوز داشته است. توسعۀ خط وام توسط هند بهکشورهای شریک با نرخهای سبک بهره، قابلِ توجّه بوده است. این وامها که تعداد آن بیشتر از یکصد میباشد، ازلحاظ پیچیدگی و پوشش در طول چند سال گذشته بطور قابل ملاحظهای روبهافزایش نهاده است. قصد آن گرفته از اجرای پروژهها در خارج از کشور بهتوسعۀ سرویسها و تدارکات فرآوردهها میباشد. وزیر امورخارجۀ هند دکتر اس جایشانکار بهروش برخورد دیپلماتیکی مانند بازرگانی هند در یک کنفرانس سران بازرگانی تاکید نموده است
رشتۀ عمومی درمیان این خطوط وام این میباشد که ۶۵ الی ۷۵ درصد هرگونه خط وام دارای محتوای هندی میباشد. هریک از آن بنوبۀ خود دسترسی بهبازار خارجی برای شرکتهای ما فراهم مینماید. چون این خطوط وام دارای ضمانت حقوقی میباشند بهشرکتهای هندی برای فعالیت در بازارها کمک مینمایند که طبعاً مجاز بهآن نبوده، چون آنها زیانآور بوده
هند تاکنون پیشنهاد ۳۰۰ وام به۶۴ کشور برای ۵۳۹ پروژه نموده است. این ابتکارات عمل ازلحاظ کیفی در سالهای اخیر، بخصوص ازلحاظ حجم خطوط وام و مشخصات پروژهها توسعه یافتهاند. طراحی و اجرای آن نیز با روش برخورد منسجم و درونبینی محکم دولت خیلی موثر بوده که همۀ افتخار آن بهنخست وزیر میرود. سرانجام در طول چند سال گذشته این پروژهها ماهی یک بار بهآهنگ دوبرابر بتکمیل رسیدهاند
قسمتهای زیادی از این خطوط وام و پروژهها با آفریقا، با توجّۀ بیشتری دولت بهمشارکت عُمرانی هند با این قاره سروکار داشته. اینها شامل ۳۲۱ پروژه مربوط به205 خطوط وام میباشند. ۱۸۱ پروژه نیز در آسیا، ۳۲ پروژه در آمریکای لاتین و کارایب و ۳ پروژه در هریک از آسیای مرکزی و اقیانوس وجود دارند. اعطای کمک گستردهتر از خطوط وام گرفته از کارایب تا اوقیانوسهای پاسفیک میباشد. دکتر جایشانکار گفت که در حال حاضر این مشارکتهای عُمرانی به نفوذ دیپلماتیکی بیشتر هند در جهان کمک مینماید. مشارکتهای عُمرانی در روابط ما با بوتان خیلی برجسته میباشد که در آنجا این کشور دارای یک سابقۀ تاریخی طولانی موفقتآمیز در بخش نیرو میباشد. پروژههای بزرگ دیگر در همجوارِ ما تحت خطوط وام، شامل پلهای راه آهن کلیدی در بنگلادش، بازسازی خطوط راه آهن در سریلانکا، پروژههای جادهای و خطوط جریانِ برق در نپال و قطار سریعالسیر مترو در مورس میباشند
وزیر امورخارجۀ هند اظهار نظر نموده که پروژههای خطوط وام مهم ما در آفریقا، بخش نیروی برق در سودان، راوندا، زمبابوه و مالاوی، آب در موزامبیک، تنزانیا و گینه، بهداشت در ساحل عاج، گینه و زامبیا، درختهای نیشکر در اتیوپی و غنا، سیمان در جبوتی و جمهوری کانگو و ساختمان دولتی در گامبیا و بروندی را دربر میدارند. درحقیقت در کشورهای متعدد آفریقایی، بعضی از کارخانههای تولیداتی که شرکتهای هندی تشکیل دادهاند بهدرستی اولین نوع اینگونه و پیشگام ازلحاظ ماهیت میباشند. آنها بطور مجموع گواه استعدادهای اقتصادی و مارک ملّی ما میباشند. آنها ازاین لحاظ بصورت بنیاد شرکتهای هندی برای عُمران بازرگانی عمده در این مناطق ویژهای درآمدهاند. این خیلی حایز اهمیت است که سرانجام، ما حتی در طول پنج سال گذشته وام یک میلیارد دلاری را بهکشورهای آفریقایی فراهم نمودهایم
دهلینو بعلاوه این خطوط وام، اعطای کمک مالی را نیز بدین مناسبت بهکشورهایی برای پروژههای تحت مدیریت هند فراهم نموده است. این تعجّبانگیز نیست که اگر مورس و سشیلس نیز شامل آن نموده بشوند، تعداد حداکثر کمکِ مالی برای این پروژهها در همجوار ما بمیزان ۲۷۲ میباشد
دکتر جایشانکار گفت که پروژههای کمکِ مالی برجسته شامل پارلمان افغانستان و سد سلمی، پروژههای مسکن برای تامیلیها در سریلانکا، پروژه ترابری کالادان در میانمار، دیوان عالی در مورس و پاسگاه منسجم بیرات ناگر با نپال میباشند. مارکِ هند دارای سیماهای متعدد برای جهان میباشد و بازرگانی هند مهمترین از آن میباشد
Comments
Post a Comment