هند درجلوگیری ازهیبت ویروس نوول کرونا سبقت می برد


نویسنده: مانیش آنند

مترجم: محمد ولی الله ولی

سازمان بهداشت جهانی شیوع ویروس نوول کرونا را بعنوان یک هیبت همه گیر جهانی توصیف نموده است. هند بدنبال بیش از ۷۵۰۰ مرگ درسراسر جهان وکشورهای مقفل، باردیگر رهبری‌اش را در مدیریت این بحران نشان داده است. کارآگاهی سریعانه، عکس العمل هند به کاهش دادن شیوع ویروس مهلک کرونا که درچین بوجود آمده را مشخص نموده است. 

تخلیه سریعانه اتباع هندی از کشورهای تحت تاثیر شدیدِ مرض ویروس کووید-۱۹ و قرنطینه سازی آنها در محلات تسهیلات انزوایی عکس العمل را ازپیش آماده ساخته است. هند با خدمت گذاری به آرمان بشریت نیز عده‌ای ازشهروندان کشورهای دیگر را از ملل تحت تاثیر شدید ویروس کرونا تخلیه نموده. دکترهارش واردان وزیربهداشت دولت هند گفت که هند بسرعت جت برای جلوگیری از شیوع این ویروس کار می کند بعلت این که هند یک همجوار نزدیکی چین و یک کشور جمعیت ۱.۳ میلیارد نفر می باشد، درحالیکه محض ۱۲۰ مریض این ویروس دراین کشور گزارش شده که نشانگر عکس العمل محکم هند به جلوگیری از شیوع این ویروس است. 

نخست وزیرهند نارندرا مودی براستی این امر را به اطلاع رهبران انجمن سارک رسانیده که هند شروع به اقدام بسطح جنگی برای جلوگیری از شیوع این ویروس در وسط ماه ژانویه آغاز نموده بود. نخست وزیر هند صریحاً اظهار داشت که آسیای جنوبی که مسکن یک پنجم جمعیت جهان است، حتماً باید درجلوگیری از این ویروس مهلک همدستی نماید. سهم اعانه ابتدایی ده میلیون دلار آمریکایی از سوی هند بخاطر مبارزه مشترک با امراضی که محدود نگهداشتن آنها درمرزها امکان ناپذیر است، یک گام مهم دراین جهت می باشد. 

مراقبت جامعه نسبت به مظنونین بطور حتمی اسبابی را به هند برای پیگیری هر کدام حامل ویروس کرونا فراهم نموده است. مدیریت عقبی حاملین بالقوه،عکس العمل مثالیِ پرسنل مراقبت بهداشتی را در سراسر این کشور نشان داده است. نخست وزیر مودی با مخابره‌ای که کلید جلوگیری از شیوع همچنین مرض واگیر است از راهبری مخابره با مردم رهبری نموده. نتیجه این اقدام درسراسر جهان مورد تمجید وستایش قرار می گیرد ومردم این کشور در وحشت قرار ندارند و به شایعاتی گوش نمی دهند. 

سازمان بهداشت جهانی نیز خاطر نشان ساخته است که هند تلاشهای حد اکثر را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بعمل می آورد. این بویژه تحت فشار گذاشته شده که نخست وزیر معاون کل وزارتها و هیئت کامل حکومتهای ایالتی ومرکزی برای مقابله با وضعیت ایجاد شده از شیوع ویروس کرونا بسیج نموده شده اند. 

درحقیقت، سریعانه همۀ روادیدها به استثنای روادیدهای دیپلماتیکی، رسمی، سازمان ملل و پروژه اشتغالی را از سیزدهم مارس به تعلیق انداخته است. علاوه براین، قرنطینه گذاری چهارده روزه‌ای همه بشمول اتباع هندی که از چین، ایتالیا، ایران، کره جنوبی، فرانسه، اسپانیا و آلمان، انگلستان، ترکیه و کشورهای خلیج بعد از چهاردهم فوریه به هند می رسند، اجباری ساخت. هند عملیات پروازها با چین را بدنبال شیوع ویروس مهلک کرونا قطع نموده بود که بهرحال یک تصمیم جسورانه می باشد. 

پویشگری عمومی مردم درفرودگاهها و نقاط پاسگاه مرزی با نپال وبوتان نیز عکس ‌العمل موثرانه درجلوگیری از ویروس کرونا به اثبات رسیده است. نخست وزیر نارندرا مودی این حقیقت امر را نیز به اطلاع رهبران سارک رسانیده که پورتال منسجم مراقبت مرز در سراغ رسانی حاملین بالقوه ویروس، و رابطه ممکنه آنها و زنجیرۀ دیگر مهم گردیده است. نخست وزیر مودی برای فراهمی یک نرم افزار به کشورهای انجمن سارک بخاطر مبارزه مشترک با شیوع ویروس نول کرونا پیشنهاد نمود. 

آمادگی نه که وحشت گرایی کلید رهنمای هند درجنگش علیه کووید-۱۹ می باشد. تشکیل سریعانه تسهیلات قرنطینه گذاری، لابراتوارهای آزمایش خون، تربیت پرسنل بهداشتی وتامین عکس العمل یگانه برای هند در مبارزه‌اش علیه کووید-۱۹ موثر به اثبات رسیده. چنانکه مراقبت بهداشت، یک موضوع ایالتی‌است، بازهم هیچ مانعی را در راه بعمل آوری اقدام یکسره برای جلوگیری از شیوع مرض کووید-۱۹ ایجاد نمی کند. 

اگرچه جهان هیچ پاسخی راجع به سطح شیوع مرض کووید-۱۹ ندارد، هند این واقعیت را بخوبی اعتراف نموده است. هند با خط ساحلی گسترده و هندیان ساکن در کشورهای مختلف جهان، شانسی را راه نداده تا این ویروس مهلک بآسانی وارد این کشور بشود. کشتی‌ها تاهنگام پویش آنها دردریا نگهداشته شده اند.



هند با این روش برخورد شکل میسیونی ممکن است دراین جنگ علیه کووید-۱۹ به پیروزی دست بیابد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند