ھند با کووید-19 می‌جنگد

نویسنده: کاوشیک روی

مترجم: محمد ولی الله ولی

ھند نیز دچار وبای ھمه‌گیر ویروس کُرونا شده است. از بدو آغاز شناسایی این ویروس مھلک در پایان سال ۲۰۱۹ در چین، جامعۀ علمی و پزشکی ھند، این ویروس را بادقّت مطالعه می‌نمایند.

آن ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ بوده ھنگامیکه برای اولین بار شیوع ویروس کُرونا از ایالت کرالای ھند گزارش شده. اگرچه عفونت‌زده اول ویروس کُرونا، یک شخص مراجعت‌کننده از خارج بوده. ھند از آن زمان به‌بعد، بعضی از ضوابط و شرایط را به‌اجرا درآورده که عده‌ای از کشورھای خارجی به‌تقلید آن می‌پردازند.

چنانکه گسترش ویروس کُرونا این امر را نشان داده که کشورھای پیشرفته تاھنوز دُچار سوختگی این وبای ھمه‌گیراند. این ویروس برای کشورھای فقیر بسیار چالش‌انگیز است. ھند که ایک کشور روبه‌رشد است، سیاست خودش را برای مقابله با این وبای ھمه‌گیر تدوین نموده است.

ھند از اوایل ماه مارس ۲۰۲۰ راجع به‌تخلیه نمودن شھروندان گیرافتاده‌اش از کشورھای خارجی تصمیم گرفت. آن شھروندان ھند بعد از ورودشان به‌ھند و قبل از مجاز شدن به‌حرکت به‌خانه‌ھا تحت قرنطینه ۱۴روزه‌ای گذارده شدند.

این کشور به‌تقاضای نخست وزیر نارندرا مودی در تاریخ ۲۲ مارس مقرّرات منع عبور و مرور یکروزه را رعایت نموده و مردم ھند قدردانی‌شان از جنگجویان ویروس کُرونا را نشان دادند.

قرنطینه سرتاسری کشور سه ھفته‌ای از تاریخ ۲۵ مارس در ھند برای خاتمه دادن گسترش این وبای ھمه‌گیر به‌اجرا درآمده. این بحد کافی موفقیت‌آمیز می‌بوده است. بازھم بعضی از محلات بسیار خطرناک از لحاظ عفوت ویروس کُرونا بعلت گردھمایی نامشروع مردم در یک مرکز مذھبی بوجود آمده. امّا در ھمچنین وضع ھم، اقداماتی برای پیگیری، آزمایش و به‌قرنطینه گذاری شرکای آن ھمایش بعمل آورد شده. کسانی که مبتلای کووید-۱۹ بودند، در بیمارستان‌های مختلف این کشور تحت معالجه قرار دارند.

ملّتِ ھند اقدامات رفاھی را برای کمک به‌فقیران و طبقات پسمانده‌اش بعمل آورده است. دولت این کشور یک بسته معاونتی بارزش ۱.۷ صدھزار کرور روپیه‌ای را برای فقیران و اجرت کاران روزانه اعلام داشت. ھزارھا پناھگاه برای فراھمی پناه و خوراک به‌کارگران مھاجر تاسیس نموده شده‌اند.

ھند در این ھنگام پرآشوب ھم راجع به‌فراھمی کمک به‌ھمجواران و دوستانش ازطریق ھبه نمودن ۱۰ میلیوں دلار آمریکایی به‌صندوق انجمن سارک که برای مقابله با وبای ھمه‌گیر کُرونا تاسیس یافته، تصمیم گرفت. باید تذکر داد که ھند شھروندان گیرافتاده خارجی را نیز ازطریق پروازھای ویژه تخلیه نموده و آنھا را به‌کشورھای میھنی‌شان فرستاده. دھلی‌نو نیر دربارۀ صادرات داروھا به‌ایالات متحده، بریتانیا، نپال، مالدیو و سریلانکا برای درمانی مریضان کووید-۱۹ تصمیم گرفت. این کشور تیم‌های پزشکی خود را نیز به‌مالدیو و نپال اعزام نموده بود.

ھند متعھد به‌مبارزه با وبای ھمه‌گیر ویروس کُرونا است. نخست وزیر نارندرا مودی گفته است که ممکن است این وبای ھمه‌گیر اقتصاد این کشور را تحت تاثیر بگذارد، امّا بھداشت و سالمیت ھندیان ارجحیت دولتش می‌باشد. آژانس‌های جھانی از اقدام مثالی ھند تقدیر نموده و این کشور در کشورھای دیگر مورد تقلید قرارگرفته است.

این حتمی است که ھند در جنگ علیه وبای ھمه‌گیر ویروس کُرونا به‌پیروزی دست خواھد یافت.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند