ذخايرِ عمدۀ خواربار هند در وسط کووید-۱۹: يک راحت بزرگ

نويسنده: سرينيواسان

مترجم: محمّد ولی الله ولی

در وسطِ قرنطینه در سراسرِ هند و فعالیتِ پایین اقتصادی درنتیجۀ شیوع وبای همه‌گیر کووید-۱۹، ذخایر خواربار بی‌سابقه‌ای در انبارگاه‌های ملّی یک جنبۀ سلامت‌بخش اقتصاد این کشور است. این امیدها را افزوده است که مردمِ فقیر بدون وسایل می‌توانند نفس راحتی بکشند. دولت مصمّم است که از این وفور نعمت باندازۀ کافی استفاده ببرد.

۷۳.۸۵ میلیون تن خواربار در آغاز سال جاری در تاریخ یکم آوریل ۲۰۲۰ در ذخایر مرکزی هند وجود داشته که بزرگترین انبارِ خواربار تابحال و سه و نیم برابر ذخیرۀ ضروری حداقل اجرایی و استراتژیکی ۲۱.۰۴ میلیون تن می‌باشد. از مذاکراتی با سروزیرانِ ایالت‌ها در مرحلۀ جاری قرنطینه به‌بعد نخست وزیر نارندرا مودی در چهارمین گفتگو دیجیتالی نیاز فوری اصلاحاتی را نشان داده که زندگانی عمومِ مردم را در سراسر این کشور تحتِ تاثیر بگذارد. این اظهارات اطمینان‌بخش مجدّد از سوی نخست وزیر هند نارندرا مودی بسیار زود بعمل نیامده حتّیٰ اینکه مباحثه‌ای راجع به زندگی در مقابل معیشت در جهان مجازی عدم مذاکراتی عمومی بعلّت این همه‌گیر ویروس کُرونا وجود دارد.

بقرار گزارشی ۴۹.۱۵ میلیون تن برنج که ۳.۶ برابر حداقل ذخیره در یکم آوریل در ذخایر شرکت خواربار هند مخففاً موسوم به‌اف سی آی وجود داشته. همانطور ۲۴.۷ میلیون تن گندم که ۳.۳ برابر حجم ضروری ۷.۴۶ در ذخایر اف سی آی در تاریخ یکم آوریل وجود داشت.

در اینجا باید تذکّر داد که این حجمِ ذخایر مذکور خواربار در هند وجود دارد. هنگامی که فصل خریداری خواربار جدید نیز آغاز شده است.

این باید نشان داد که سیاست خریداری دولت هند باز و فراگیر است. برنج و گندم فراهم شده از کشاورزان در مدّت معینه برای انبارگیری در ذخایر مرکزی در قیمت حداقل حمایتی توسط شرکت اف سی آی و حکومت‌های مرکزی خریداری شده تا کشاورزان نسبت به‌فروش محصولات‌شان دُچار نگرانی نشوند و قیمت مناسب را بدست بیاورند.

هند بنابه انقلاب سبز، تدارکات گستردۀ متعدد و اقدامات قاطعی برای کاهش دادن سوء تاثیر مانسون بر کشاوزران، محصولاتِ کشاورزی خوب را هرسال بدست می‌آورده است. این شگفت‌انگیز نیست که محصولات خواربار هند با فراهمی کمک توسطِ دولت به‌بخش‌های زراعتی ازطریق برنامه‌های مخصوص، محصولاتِ کشاورزی در سال ۲۰‌-۲۰۱۹ به ۲۹۲ میلیون تن رسیده. اینها ازمیان دیگران شامل صندوق نخست وزیر برای تکریم کشاورزان می‌باشد که یک کوشش فراهمی کمکِ مالی مستقیمی شش‌هزار روپیه سالانه می‌باشد که در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ براه انداخته شده بود. برنامه‌مان دهن نخست وزیر برای کشاورزان نفع بیمه را به‌کشاورزان سنِ فراتر از ۶۰ سال فراهم می‌نماید.

کشاورزانِ هند با همچنین سیاست‌های معاونتی، صلاحیت ارتجاعی خود را برای تامین اختیاجات خواربار ملّت نشان داده‌اند.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند