جلسۀ وزرای خارجۀ روسيه، هند و چين

نويسنده: راجورشی روی

مترجم: محمود عالم ملک

۱۷مین جلسۀ وزرای خارجۀ روسیه، هند و چین اخیراً در شکل سه‌جانبۀ روسیه، هند و چین صورت گرفت. این جلسه بریاست روسیه به‌هدف برگزاری پیروزی ۷۵ سال برسر اصول نازی در دومین جنگ جهانی گذشته استراتژیکی کردن یک واکنش عادی در برابر کووید-۱۹ بود.

رویداد مجازی برای صورت گرفتن درمیان سایۀ مرزی موجوده مابین دهلی‌نو و بیجینگ برجسته می‌باشد. بطور غیرشگفت‌آمیز وزیرخارجۀ هند دکتر اس جایشانکار بطور آشکار موقعیت ملت را بعنوان امر ناگزیر پیشگامی برای روسیه، هند و چین جهت اصول انقباض در آتیه آشکار ساخت. این شامل نیاز برای احترام‌گزاری به‌قانون بین‌المللی، شناسایی منافع مشروع شرکا، حمایت تعددگرایی و ترویج خوبی مشترک می‌باشد. این بطور بزرگ راجع به‌اهداف مهم جلسۀ روسیه، هند و چین خلاصه می‌کند که متحملاً دُچار لحظۀ راستی آن می‌باشد. معهذا حقیقت امر این است که جلسۀ برگزارشده نشانگر یک آرزوی سهم‌دارانش جهت کشف دگرگونی منافع درمیان یک جهان در حالت گداختگی می‌باشد. بطور قابل ملاحظه وزیر امورخارجۀ روسیه سرگئی لاوروف در آگاهی مطبوعاتی‌اش توافق نظر را راجع به‌توسعۀ مباحثات روسیه، هند و چین ازطریق برگزاری یک جلسۀ وزیران دفاعی در اواخر سال جاری مشخص ساخت.

اشاره به‌جلسۀ مجازی وزرای خارجۀ روسیه، هند و چین، وزیر امورخارجۀ هند دکتر اس جایشانکار گفت که خون هندی در میدان‌های جنگ جهانی از طبرق، العلمین و مانتکاسینو به‌سینگاپور، کوهیما و بورنئو ریخته است. ما در باز نگهداری خطوط فراهمی مهم به‌هردو کشور شما، از یک راهروی فارس و دیگر برفراز کوهان هیمالیایی کمک کردیم. پرسنل هندی نظم ستاره‌ای احمر داده شدند. وی اضافه نمود که ماموریت پزشکی به‌رهبری دکتر کوتنیس در چین یک افسانه بود. بنابراین هنگامیکه دستۀ نظامی هند از راه چهار گوشۀ سرخ می‌گذرد، این یک تصدیق تفاحت خواهد بود.

روسیه، هند و چین که در سال ۲۰۰۲ پنداشته شده محصول فکری وزیر امورخارجۀ اسبق روسیه یوگنی پریماکوف بود. برجستگی آن در اشتراک اهداف روسیه، هند و چین جهت ایجاد یک نظم کثیرالقطبی جهان مضمر است که آرمان‌های این اقتصادیات فزاینده را منعکس خواهد ساخت. در دو دهۀ گذشته دستۀ روسیه، هند و چین سکویی را به‌اعضای خود برای مخابرات استراتژی فراهم ساخته است. این در دوران بحران‌های استراتژیک ازجمله حملات هوایی بالاکت ماه فوریۀ ۲۰۱۹ و تنش دوکلام ۲۰۱۷ سودمند ثابت شد. ترویج شکل به‌رؤسای جلسۀ کشور در ۲۰۱۸ شناسایی نقش آن در تجدید اقدامات بین سه کشور بود.

معهذا امروز ناجوری در چشم‌انداز استراتژیکی مشترک اعضای روسیه، هند و چین در منشورهای متعدد خصومت‌های موجودۀ نیروی بزرگ منعکس گردید. این شامل هدف تحلیل برتری توسط بعضی از اعضای آمریکایی شامل می‌گردد که به‌عوض اعضای روسیه، هند و چین را بعنوان قدرت‌های تجدید نظرطلب تلقی می‌کند.

هند بطور کیفی و مقداری روابط دوجانبه را با واشینگتن بهتر ساخته است. علاوه از این، تنش فزاینده در روابط هند و چین متوازی با حسن تفاهم ظهورکننده بوده است.

معهذا امکان و اهمیت سه‌جانبه‌ای بطور مداوم در وجود سکویی برای آزای آن در پیگردی منافع استراژیکی مضمر است موقعیت را واضح می‌سازد و اختلافی را می‌فهمد.

بطور اضافی قدرت‌های اروپایی و آسیایی ظهورکننده و مقدم، نقش روسیه و چین در تسهیل دسترسی اروپایی و آسیایی هند حایز اهمیت است بخصوص نظر به‌منافع هند که محدود به‌نیروی دریایی هند بلکه همچنین مناطق متعدد توسعه می‌یابد. بطور همانندی این در منافع روسیه و چین برای تحکیم خودمختاری استراتژیکی هند مضمر است. بطور همانندی این به‌منافع هردو روسیه و هند برای جلوگیری از تسلط هند می‌باشد.

هنگامیکه وبای کووید-۱۹ در سراسر جهان گسترش یافته، تعددگرایی را به‌تحویل برده، سیستم‌های نگهداری بهداشت را غارت کرده و آن را به‌آستانۀ کساد برده اقدامات هماهنگی شده برای کنترل این وبای بی‌سابقۀ جهانی سودمند ثابت شده است. در پرتوی جهانی تروریسم ناشی از افغانستان پتانسیل دارد. عدم استواری در سراسر اروپا و آسیا وجود دارد و به‌موجب آن همۀ سه عضو روسیه، هند و چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند