نپال بايد کردار خود را مجدداً مورد بررسی قرار بدهد



نويسنده: مانجيو سينگ پوری

سفير اسبق هند در نپال

مترجم: شمس شيروانی

روابط هند با مثال چند وجهی می‌باشد و شاید جنبه‌ای در زندگی روزانه‌ای وجود داشته باشد که باهم مرتبط نباشد. این نوع مناسبات درحقیقت در هیچ‌جای دیگر جهان مشاهده نمی‌شود. اما پیچیدگی‌ها و تمایلات جهت متوسل شدن به‌ملیت‌گرایی ضد هند در سیاست نپال فراوان می‌باشد. در ظرف چند هفته اخیر، آن نوع سیاست‌ها مناسبات ورزیدۀ زمان هند و نپال را ازلحاظ جغرافیایی و تاریخی سوق داده به‌چالش‌های بی‌موردی کشانیده است.

مسایل بدنبال اینکه نپال در هفتۀ گذشت قانون اساسی خود را ترمیم نمود و نشقۀ خود را با پیوستن مناطق به‌اثبات رسیده قلمروی حاکمیت هند را بنفع خود به‌روز ساخت، وضع به‌آن وخامت کشید. آنها مناطق کالاپانی، لیپولک و لیمپیادورا در ایالت اوتارکند در نزدیک مرز چین می‌باشند که بطور سنتی برای راهپیمایی مذهبی ماناساروار استفاده می‌شدند. خلاصه‌ای از بروننمای این نقشه در آرم ملی نپال وجود دارد. الحاق مذکور بطور یکطرفه انجام گرفت و یک مسئله را بروز داد که توجیه ناپذیر می‌باشد و می‌بایستی تحت تمام شرایط از آن اجتناب ورزیده می‌شد.

مسایل احتمالاً با اخبار اینکه نپال قوانین تابعیت خود را ترمیم می‌دهد بیشتر پیچیده گردد. ازلحاظ سابقۀ تحت قانون کنونی در نپال، زنان خارجی که با اتباع نپال ازدواج کنند می‌توانند جهت اتخاذ تابعیت نپالی فوری بعد از ازدواج اقدام نمایند. آن دراصل برای افرد زندگی کننده در مناطق مرزی هند سودمند خواهد بود محلی که روابط خانوادگی فرامرزی یک خصوصیت عادی بوده و این نوع ازدواج‌ها ستون فقرات روابط نان و خانواده است که مناسبات مردم هند و نپال را توصیف می‌کند.

قانون ترمیم یافته اینک یک زمان هفت‌ساله را فراهم خواهد کرد که یک زن خارجی می‌تواند روند اتخاذ تابعیت نپال را فقط بعد از گذراندن آن زمان آغازکند. نظر به‌اینکه حزب کمونیست نپال متعلق به‌نخست وزیر ک پی شارما اولی با اکثریت بلامانع‌ای برخوردار است، آن قانون ترمیمی می‌تواند در پارلمان به‌آسانی تصویب گردد.

به‌هر بُعدی که بر آن نگاه کرد، این زمان ترفیع یافته وسیع مستحکمترین مناسبات را به‌سطح خانوادگی میان مردم در هند و نپال تضعیف خواهد کرد. مردم در مادهش، قسمت جنوبی نپال، از همه بیشتر متاثر خواهند شد و احتمالاً از قانون جدید خشم‌زده می‌باشند. نیز قابل ملاحظه است که آن قانون ازلحاظ جنسی بی‌طرف نیست و برخلاف یکی از اصول اساسی قانون اساسی جدید نپال (مصوبه ۲۰۱۵) که متضمن تساوی جنسی است، خواهد بود.

دو عمل مذکور درقبال منطقه و مناسبات مردم با مردم که در روابط حایز اهمیت فوق زیادی می‌باشد، بخصوص میان دو کشور همجوار، کُتکی برصورت نپال خواهد بود که مرسوماً به‌ملت دوست معطوف می‌شود. بدهی است که این نوع کردار و عمل‌ها انعکاس خوبی ندارند و مساعد زمان محسوب نمی‌شود.

نپال با یک چالش فوق چشمگیر ناشی از کووید-۱۹ مواجه است آن نه فقط دربرگیرنده فشارهای پزشکی است بلکه واکنش‌های منفی اقتصادی را همراه خواهد داشت چونکه وجه ارسالی هنگفتی بعلت برگشت کارگران نپالی از کشورهای خارجی کاهش خواهد یافت. بهبودی بخش گردشگری نیز به‌چندین سال طول خواد کشید.

آنکشور نیز با اعتراضات جوانان متقاضی حسن حکومتداری و خواهان مسئولیت‌پذیری درقبال هزینه‌های کووید-۱۹ توسط دولت کشور شدیداً مواجه است. تمام موارد مذکور موقعیت نخست وزیر نپال را بسیار متزلزل می‌سازد و مبادرت بیک ملیت‌گرایی ضد هندی در این زمان برای نپال نه سودمند و نه کمک‌کننده خواهد بود. شکی نیست که مناسبات مخصوص میان دوکشور اتباع نپالی را برای زندگی کردن و مشغول کارشدن در هند بدون مانع‌ای مقدور می‌سازد و آن یک فرصت یگانی را به‌نپال جهت مهارکردن جغرافیا بخاطر سودهای خود و نیز استفاده بعنوان تاثیر منفعت‌بخش برایش میسر می‌سازد.

تشجیع‌کننده است که حتی دوران انسداد کووید-۱۹، تجارت میان دوکشور عموماً بی‌تاثیر ماند و هند داروهای ضروری و تجهیزات آزمایشی را به‌نپال تهیه نمود. به‌اضافه آن هردو کشور یک تفاهم‌نامه را جهت هزینه‌گذاری ساخت تاسیسات اضافی بهداشتی در مجتمعه معبد پشوپتینات امضا کردند. نیز یک تفاهم‌نامۀ دیگری مناسبات میان شرکت دولتی نیروی آبی هند و شرکت محدود سرمایه‌گذاری و توسعه نیروی آبی نپال بخاطر توسعۀ مشترک پروژه‌های نیروی آبی در نپال را تحکیم نمود.

تمام تلاش‌ها در آیندۀ نزدیک باید بر منفعت مردم بهم رفته متمرکز بماند که تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری را همراه با پروراندن مناسبات دیرینه فرهنگی تشویق خواهد کرد. مناسبات هند و نپال در سطح مردمی نیز برای هردو کشور حایز اهمیت خاصی می‌باشند و باید با محدودیت‌ها بر سیاستبازی در نپال بجلو برده شود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند