تلاش هند در مسابقه برای واکسن کوويد-19

نويسنده: ان بادران نایر

مترجم: محمد ولی الله ولی

شیوع ناگهانی ویروس کرونا از شهر ووهان چین، جهان را اولاً به‌مبارزه با گسترش آن، انکشاف علائمش که آیا آن عفونی است یا غیرعفونی؛ دوم و بسیار مهم اینکه آیا هیچ‌کدام پادگن‌های فوری آن وجود دارد، مجبور ساخت.

هند اقدام محکم را برای مجزاساختن شهروندانش از عفوت ویروس کرونا در وسط ماه ژانویه بعمل آورده و مشورت مسافرتی به‌چین صادر نموده بود. حرارت سنجی مسافران ورودی از چین و هنگ کنگ بعد از صدور رهنمایی فنی جامع و مشورتی توسط سازمان بهداشت جهانی برحسب اطلاعاتی دربارۀ ویروس کرونا در آنزمان به‌همۀ کشورها راجع به‌چگونگی انکشاف، آزمایش و درمانی مریضان کووید-۱۹ آغاز گردیده.

چنانکه عفونت ویروس کرونا به‌کشورهای بیشتری گسترش یافته و سازمان بهداشت جهانی این را بعنوان یک بیماری همه‌گیر اعلام نموده، با عدم موجودگی درمانی کووید-۱۹، بجز احتیاطی، لابراتوارهای هند برای ایجاد واکسن موثر علیه کووید-۱۹ به‌تلاش‌های جهانی پیوسته‌اند.

چون بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ گسترش می‌یابد و لطمه‌ای وارد می‌آورد، هند یک نیروی ضربتی ملی چند رشته‌ای را بریاست پرفسور ک ویجای راگوان، مشاور علمی اصلی به‌دولت هند و دکتر وینود ک پاؤل عضو بهداشتی نهاد ملی برای دگرگونی هند موسوم به نیتی‌آیوگ با دستور نظارت پیشرفت در زمینۀ توسعه و تولید واکسن در این کشور و خارج از این کشور و آزمایشات دارو علیه کووید-۱۹، تشکیل داد.

این نیروی ضربتی نیز دارای کارشناسان از شورای پژوهش پزشکی هند، دپارتمان علوم و تکنولوژی، شورای پژوهش علمی و صنعتی، دپارتمان بیوتکنولوژی، سازمان پژوهش و عمران دفاعی، دبیرخانۀ کل خدمات بهداشتی و ناظم کل داروها در هند می‌باشد.

روش کار هند برای ایجاد یک دارو موثر علیه کووید-۱۹ مبنی بر ۳ عامل شامل پژوهش مجدد راجع به‌داروی موجود برای معالجۀ کووید-۱۹، توسعه و تولید داروهای جدید و فرآوردها و عصاره‌های گیاهی برای خواص عمومی ضد ویروس می‌باشد.

جستجو برای واکسن موثر علیه کووید-۱۹ بی‌سابقه‌ای است که بدین سطح هیچوقت در تاریخ انسانی بعمل نیامده. بقرار سازمان بهداشت جهانی، تقریباً ۱۶۰ واکسن در مراحل مختلف ایجاد و تولید قراردارند. 

شرکت داروسازی زیدوس کادیلا، شرکت بزرگ اول بود که به‌تلاش جستجوی واکسن علیه ویروس کرونا در هند پیوست که آزمایشات واکسن ماقبل بالینی را بر حیوان‌ها در ماه مارس ازطریق استفاده از فناوری صفات ارثی دی ان اِ و فناوری ضد ژنتکی آغاز نموده بود. ۷ شرکت داروسازی هند ازجمله زیدوس کادیلا در مراحل مختلف ایجاد و تولید واکسن برای ویروس کرونا قراردارند.

کوواکسین، واکسن دوم مشترکاً ایجادشده از انستیتوی ملی ویروس‌شناسی تحت شورای پژوهش پزشکی هند و شرکت بارت بیوتک دارای اساس در حیدرآباد هند توسط ناظم کل داروها در هند برای آزمایشات انسانی به‌تصویب رسانیده شده. آزمایشات کوواکسین در ۱۲ بیمارستان بشمول انستیتوی علوم پزشکی سرتاسری هند در دهلی و انستیتوی علوم پزشکی فوق‌ لیسانس در روهتک آغاز شده‌اند.

درعین حال، انستیتوی سرم در پونه، بزرگترین تولیدکنندۀ واکسن در جهان به آسترازنکا، شرکت داروسازی بریتانیایی و سوئدی برای تولید واکسن ایجادشده از دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا موسوم به‌کووید شیلد پیوسته است. این واکسن فعلاً در مرحلۀ سوم آزمایشات انسانی در برزیل قراردارد.

بقرار انستیتوی سرم در پونه، هنگامیکه تصویب تنظیمی بعمل بیاید، آن ۳ الی ۴ میلیون دوز واکسن را تولید خواهد کرد. انستیتوی مذکور ادعا می‌کند که آن دارای صلاحیت تولید یکصد میلیون واکسن ماهانه می‌باشد.

بقرار علوم‌دانان مشغول به‌پژوهش واکسن علیه ویروس کرونا در دانشگاه آکسفور، کووید شیلد نتایج خوشایند را نشان داده است و این یک واکسن محفوظ به‌نظر می‌رسد و عکس‌العمل عفونی را در جسم انسانی ایجاد نماید.

اگرچه مسابقۀ بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان برای ایجاد و تولید واکسن موثر علیه کووید-۱۹ جاری است، این بیماری همه‌گیر ۱.۵ کرور نفر را تحت تاثیر گذاشته و موجب هلاکت ۶.۳۲ صدهزار نفر در سراسر جهان گردیده است.

بعلاوۀ دو واکسن عمده، بعضی از لابراتوارهای دیگر تلاش‌ها را نیز برای ایجاد و تولید واکسن موثر علیه کووید-۱۹ بعمل می‌آورند. این نیز شامل عده‌ای از لابراتوارهای سیستم داروی مرسومی هند می‌باشد.

دکتر بوشان پاتواردان رئیس نیروی ضربتی پژوهش و عمران چند رشته‌ای گفته است که بعضی از لابراتوارها تحت وزارت آیوش هند آزمایشات پیشگیری‌کننده و آزمایشات جلوگیری از این بیماری همه‌گیر را آغاز خواهند نمود. او گفت که ۸۰ هزار پرسنل پلیس از دهلی نیز مورد آزمایشات پیشگیرانه قرارداده خواهند شد.

بعلاوۀ نیروهای ضربتی مختلف، نخست وزیر هند نارندرا مودی خودش جستجوی درمانی موثر برای کووید-۱۹ را در هرکدام مرحله بخاطر ازبین بردن تاخیر در معالجۀ این بیماری همه‌گیر نظارت می‌کند. اگر این آزمایشات انسانی فعلی موفق گردید، هند می‌تواند امیدوار آن باشد که با یک واکسن برای حفظ زندگانی بخاطر این بیماری همه‌گیر بی‌سابقه‌ای تا پایان سال جاری بجلو بیاید.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند