۱۵مین کنفرانس سران هند و اتحادیۀ اروپایی: اتخاذ یک نقشۀ راه استراتژیکی نوین سال ۲۰۲۵



نويسنده: پرفسور سلمی باوا

مترجم: محمو عالم ملک

درنتیجۀ بیماری همۀ جایگیر کووید-۱۹، ۱۵مین کنفرانس سران هند و اتحادیۀ اروپایی در شکل مجازی صورت گرفت. طرفین با تاکید بر ارزش‌های مشترک و تائید دموکراسی، آزادی، تامین قانون و احترام‌گذاری برای حقوق انسانی تعهدشان را برای تعددگرائی موثرانه و نظم کثیرالجانبه مبنی بر قوانین متمرکز بر سازمان ملل و سازمان تجارت جهانی مورد تصدیق و تائید قراردارند. کنفرانس سران نه تنها فرصتی برای بررسی مناسبات بوده بلکه در پس‌منظر عواقب اجتماعی و اقتصادی همۀ جایگیر این شراکت استراتژیکی هند و اتحادیۀ اروپایی را اتخاذ داشت. یک نفشۀ راه به‌سال ۲۰۲۵ که یک مسیر را برای مستحکم‌تر ساختن مناسبات تعیین می‌کند. بنابراین توسعۀ امکان اقدام مشترک نخست وزیر هند نارندرا مودی و رئیس شورای اتحادیۀ اروپایی شارل میشل و رئیس کمیسیون اورزولا فن‌درلاین توافق نمودند که چطور این نقشۀ راه جدید شرکت استراتژیکی که مسئول چالش‌های موجوده می‌باشد را عملی سازند.

طرفین روی همکاری جهانی و همبستگی برای حل و فصل نمودن مسایل بهداشت عمومی تاکید نمودند و همچنین به‌این امر توجه داد که واکسن کووید-۱۹ بعنوان خوبی مشترک جهانی رفتار شود. اتحادیۀ اروپایی بزرگترین شریک تجارتی هند و در محیط جغرافیایی و سیاسی موجوده نمایانگر نیاز جهت افزایش همکاری علیه یک چین فزاینده می‌باشد. طرفین برای انجام مذاکرات جهت ازبین بردن موانع تجارتی و انجام دادن مذاکرات تجارتی سطح عالی جدید توافق نمودند. آنها از تعهد برای بازنگهداری سیستم تجارتی جهانی تصدیق و تائید نمودند. معهذا کنفرانس سران همچنین جویای تصریح مجدد امکان و عمق مشغولیت مابین دهلی‌نو و بروکسل خارج از تجارت گردید. زمینه‌های مهم دیگری عبارتند از محیط زیست و تغییر آب و هوا، تجارت عادلانه و آزاد، سیاست خارجی و امنیتی، دیجیتالی‌سازی، حقوق انسانی، مدرن‌سازی قابل دوام و پژوهش و ابداع.

تغییر بزرگ توسعه مشغولیت سیاسی مابین هند و اتحادیۀ اروپایی می‌باشد. بروکسل از ریاست گروه-۲۰ توسط هند در سال ۲۰۲۲ و عضویت آن در شورای امنیت سازمان ملل در ۲۲-‌۲۰۲۱ که هردوی آن علائم ظرفیت فزایندۀ دهلی‌نو برهبری سیاسی حسن استقبال نمود. یک حمایت بزرگ برای افزایش امکان همکاری سیاسی راجع به‌سیاست خارجی و امنیتی با توافق به‌تحکیم همکاری و کار در جهت نتایج محسوس مربوط به‌اهداف مشترک عدم تکثیر و خلع سلاح، امنیت دریایی، ضد تروریسم‌گرایی شامل ضد رادیکال‌سازی، ضد پولشوئی و ضد فراهمی کمک مالی به‌تروریسم و امنیت سائبر داده شد.

هند و اتحادیۀ اروپایی برای همکاری در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی ازقبیل ایران و افغانستان موافقت کردند. بین فهرست اهداف موافقت شده در نقشۀ راه ۲۰۲۵ سلسلۀ شور و مشورت‌ها را مربوط به‌ابعاد مختلف سیاست خارجی و امنیتی توسعه و گسترش می‌دهد، به‌تماس و تبادل ارتش به‌ارتش تقویت می‌دهد و شور مشورت دایمی را راجع به‌مسایل اهمیتی تعیین می‌کند. یک زمینۀ فزایندۀ همکاری این است که مذاکرات امنیتی دریایی که فراتر از حل و فصل نمودن مسایل ضد دزدی می‌رود براه انداخته شود.

طوریکه اقیانوس هند و پاسفیک در سراسر جهان افزایش می‌یابد این یک تحول خیلی مثبت مابین دهلی‌نو و بروکسل می‌باشد و هردو روی نیاز برای نگهداشتن امنیت و استواری در اقیانوس هند تاکید وارد آوردند. بطور آشکار هردو طرف شاهد ارزش اضافی بزرگ در توسعۀ این حمایت برای مشغولیت و همبستگی مرسومی که یک علامت استحکام سیاسی است می‌باشند.

به‌علاوۀ این طرفین روی نیاز برای داشتن یک روش برخورد مبنی بر قوانین برای اتصال به‌تامین این امر که پروژه‌ها ازلحاظ محیط زیست، اجتماعی و مالی قابل دوام باشد و کمک را برای تجارت فراهم سازد تاکید وارد آوردند. نخست وزیر مودی در اظهارات گشایی خود گفت شرکت هند و اتحادیۀ اروپایی می‌تواند یک نقش مهم را در بازسازی اقتصادی و بوجودآوری یک جهانی‌سازی متمرکز انسانی در جهان مابعد کووید-۱۹ یک نقش مهم را ایفا نماید.

به‌علاوه طرفین همچنین یک همکاری هسته‌ای غیرنظامی را انجام داده و یک اعلامیۀ مشترک مربوط به‌کفالت منابع و اقتصاد درحال جریان را اتخاذ داشتند. درحالیکه وبای کووید-۱۹ از جلسۀ مادی در ماه مارس سال جاری جلوگیری نمود یک عدۀ زمینه‌های دوجانبه درنتیجۀ عواقب آن مشخص ساخته شدند. نقشۀ راه نوین سال ۲۰۲۵ نمایانگر تعهد سیاسی نسبت به‌هردو طرف جهت افزایش نتیجۀ استراتژیکی مذکور مابین هند و اتحادیۀ اروپایی می‌باشد.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند