سخنان نخست وزير در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل: چندجانبه‌گرايی تنها راه اصلاح شده پيشروی است

نويسنده: آشوک کومار موکرجی

مترجم: دکتر احمد علی

خطابهٔ آنلاین نخست وزیر ناراندرا مودی در بخش سطح عالی اجلاس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل ضمن تشریح خطوط روبه‌ظهور در پشت تقاضای هند برای چندجابنه‌گرایی اصلاح شده خیلی قابل توجه بود.

نخست وزیر ضمن یادآوری ظهور سازمان ملل از خشم و هیجان جنگ جهانی دوم از کشورهای عضو خواست که بحران وجودی کنونی را ناشی از وبای کووید-۱۹ را برای تضمین تجدید حیات و اصلاح چندجانبه‌گرایی بکار ببرند.

خطابهٔ آقای مودی به‌نقش کلیدی اهداف عمرانی پایداردر این پرتو تاکید نموده. پیروزی هند که یک ششم بشریت را نشان می‌دهد در حصول اهداف عمرانی‌اش در حصول اهداف عمرانی پایدار سهم بسزا خواهد داشت. این مستلزم همکاری باهمی در روحیۀ رشد فراگیر وابسته به‌تمام جامعه، الگوی متمرکز به‌مردم خواهد بود، که اصول اهداف عمرانی پایدار را تامین نماید که در آن هیچکس عقب نماند.

نخست وزیر هند تاکید نموده که چطور روش برخورد چندجانبه همراه با حکومت‌های ایالتی و محلی، جامعۀ مدنی، جوامع و مردم برای تامین اهداف ملی، نتایج چشمگیر را ببار می‌آورد. این شامل نظافت کامل، دربرگیری ششصدهزار روستای هند و دربرگیری جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر در آیوشمان بارت، بزرگترین برنامهٔ حفظان صحت و ساختمان کنونی چهل میلیون خانۀ جدید برای تضمین مسکن برای همۀ مردم تا سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

ابتکار عمل عمرانی پایدار هند در سال‌های اخیر در خطابۀ نخست وزیر طنین انداز می‌شد. اینها مساوات جنسی، کاربرد تکنولوژی برای عمران و اقدام مربوط به‌آب و هوا بوده.

حصول مساوات جنسی در تعلیم و تربیت ابتدایی و ثانوی مقتدرسازی زنان را بالابرده. تقریباً ۷۰ میلیون زن روستایی ازطریق گروه‌های کمک بخود امرار معاش‌شان نموده، درحالیکه بیشتر از یک میلیون زن برای حکومت‌های محلی برای پیشبرد روند عمران تعاونی بکار گماشته شدند. کاربرد خلاقانه از تکنولوژی توسط هند برای دربرگیری مالی همراه با گشایش تقریبا حساب بانکی جدید با شمارة تشخیص بی‌نظیر و اتصال تلفن همراه خیلی سودمند بوده است. این باعثِ انتقال مستقیم منافع یکصد و پنجاه میلیارد دلار به‌بیشتر از ۷۰۰ میلیون نفر گردیده، درحالیکه باعثِ تضمین منافع بزرگترین برنامۀ امنیت خواربار برای ۸۰۰ میلیون نفر گردیده.

برق‌رسانی به‌روستاهای هند و تدارکات سوخت آشپزی تمیز به ۸۰ میلیون خانه سالانه اخراج کربنات را بمیزان ۳۸ میلیون تن کاسته. هدف جاه طلبانۀ هند برای احداث انرژی تجدیدپذیر ۴۵۰ گیگاواتی، اعادۀ ۲۶ میلیون هکتار اراضی بیکار تا سال ۲۰۳۰ و عدم تشویق از کاربرد پلاستیک تک‌مصرفی سنن قدیم همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت را بالا خواهد برد.

نخست وزیر به‌اهمیت همکاری بین‌المللی در حصول صلح و سعادت ازطریق چندجانبه‌گرایی تاکید نمود. هند از کشورهای در حال توسعۀ دیگر جنوب جهانی در تامین اهداف عمران ملی پشتیبانی خواهد نمود. ابتکار عمل هند برای پیشنهاد و تشکیل یک ائتلاف شمسی بین‌المللی، یک ائتلاف بین المللی برای زیر ساخت‌های مقاومت در برابر بحران، پشتیبانی‌اش از بیشتر از ۱۵۰ کشور ازجمله در منطقۀ سارک برای مقابله با کووید-۱۹ و استوارنامه‌اش برای پاسخ به‌بحران‌های طبیعی یا ساخت نوع بشر سهم و خدمات ویژۀ هند را برای تامین این هدف نشان داده. نحست وزیر مودی در خطابه‌اش برای استفاده از نقش هند بعنوان یک عضو منتخبِ شورای امنیت سازمان ملل برای پشتیبانی کامل از دستورکار سامان ملل قول داد.

نخست وزیر ناراندرا مودی تاکید نمود که چالش‌های گریبانگیر جامعه بین‌المللی مستلزم چندجانبه‌گرایی اصلاح شده با یک سازمان ملل اصلاح شده در صدر آن قراردارد. کلید یک سازمان ملل اصلاح شده در اصلاح شورای امنیت سازمان ملل مضمر است تا این را می‌توان موثرتر و نماینده‌تر نمود.

درمیان هفتاد و پنجمین سالگرد سازمان ملل در سال جاری و ۲۰۲۲ هنگامیکه هند در شورای امنیت سازمان ملل شرکت می‌نماید و ریاست گروۀ بیست را بعهده خواهد داشت، یک پنجره بی‌مانند فرصت‌ها برای ایجاد آنچه که نخست وزیر آن را بعنوان یک نوع جهانی‌سازی جدید متمرکز به‌نوع بشر قلمداد نموده، وجود دارد. رهبری این تغییر ساختاری نشان خواهد داد که چطور یک هند متکی بخود و جهندۀ منسجم با یک اقتصاد جهانی می‌تواند چندجانبه‌گرایی را برای تامین آرمان‌های بشریت اصلاح نماید.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند