لج بازی راجع به‌متارکه در امتداد خط کنترل واقعی هند و چين

نويسنده: دکتر روپا ناراين داس

مترجم: محمود عالم ملک

پس از آخرین دورۀ مذاکرات طولانی دیپلماتیک و نظامی مابین هند و چین برسر متارکه در خط کنترل واقعی پس از درگیری درۀ گالوان که منجر به‌تلفات جانی هردو طرف گردیده متارکۀ کامل در نقاط گشت‌زنی ۱۴، ۱۵ و ۱۷-الف در لداخ شرقی بدست آمده است. محاسبات مجازی تقریباً ۳ ساعتی تحت سرپرستی مکانیسم کار برای شور و مشورت و هماهنگی امور مرزی برگذار گردید.

معهذا متارکه که تابحال اجرا نشده یک ناحیه در امتداد دریایچۀ تسو پانگونگ از انگشت ۵ تا انگشت ۸ می‌باشد. هند هم‌اکنون موقعیت خود را راجع به‌وضعیت آشکار ساخته است. وزارت امورخارجۀ هند گفته بود ما همچنین این امر را آشکار ساخته‌ایم که هند کاملاً متعهد به‌نگهداری و احترام‌گذاری به‌خط کنترل واقعی با چین می‌باشد و اینکه ما هیچ مساعی یکجانبه را برای تغییر وضع کنونی در طول خط کنترل واقعی قبول ناخواهیم کرد. درعین حال، یک بیانیۀ وزارت امورخارجه حاکی است طرفین توافق نموده بودند که جلسۀ دیگری فرماندگان سپاه می‌تواند بزودی برگذار شود تا اینکه اقدامات بیشتری برای تامین متارکۀ کامل و تشنج‌زدایی سریعانه اتخاذ شود.

بیانیۀ وزارت امورخارجه حاکی است طرفین توافق نمودند که متارکۀ کامل و زودی سربازان در طول خط کنترل واقعی و تشنج‌زدایی از نواحی مرزی هند و چین مطابق با پروتکل‌های دوجانبه و احیای کامل صلح و آرامش برای مناسبات دوجانبه لازم بود. این بیانیه بیشتر اضافه نمود که طرفین این امر را ملاحظه نموده که این مطابق با قرارداد مابین دو نمایندۀ ویژه در دوران مباحثات تلفنی‌شان در تاریخ ۵م ژوئیه ۲۰۲۰ بود. آنها در این مورد توافق کردند که این برای هردو طرف لازم قراردارد که بطور جدی تفاهم را که مابین فرماندگان ارشد در جلسه‌های‌شان رسیده اجرا نمایند.

ازطرف دیگر رسانه‌ها به‌نقل از منابع چین حاکی است که پیشرفت مثبت نیروهای دفاع مرز خط مقدم دو کشور از گیر درآیند و وضعیت را کاهش بدهند. در یک تحول دیگر که مناسبات هند و چین را تحت تاثیر قرارداده هند این امر را آشکار ساخته است که تجارت با چین مانند قبلی بعمل نخواهد آمد. درحالیکه هند جویای حل و فصل نمودن این مسایل ازطریق مذاکرات می‌باشد دهلی‌نو آشکار ساخته است که هند با چین بطور عادی تجارت نخواهد کرد تا وقتیکه متارکۀ کامل نیروهای نظامی در طول خط کنترل واقعی در تشنج‌زدایی در نواحی مرزی مطابق با قراردادها و پروتکل‌ها بوجود نمی‌آید.

باید یادآوری شود که نخست وزیر هند نارندرا مودی قبلاً گفته بود که یک عصر تحول، دورۀ توسعه و گسترش به‌پایان نمی‌رسد. بطور قابل ملاحظه هند در جنگ تجارتی با کسی کشور عقیده نمی‌دارد. معهذا ممنوعیت بر بعضی از آپ‌های چینی یک اقدام برای تامین امنیتی دیجیتالی هند می‌باشد.

این محض به‌نفع دو کشور و مردم‌شان است که وضع کنونی در خط کنترل واقعی بزودی احیا شود. هنگامیکه یک واکنش شدیدی بین‌المللی علیه چین وجود دارد این بنوبۀ برای التیام زخم‌ها و اصلاح مناسبات دوجانبه مابین دو کشور و مردم‌شان برای نفع متقابل معقول خواهد بود.

این یک امر زندگی است که هند و چین کشورهای همسایه می‌باشند و این همیشه یک امر عاقلانه است که بجای اضطراب و تشنج همیشگی در وضع صلح زندگی کنند. در سال جاری هنگامیکه دو کشور ۷۰مین سالروز تاسیس مناسبات دیپلماتیک را رعایت می‌کنند، احیای صلح و آرامش در مرز هند و چین یک اقدام بزرگ در جهت مطلوبه خواهد بود.

این امیدی وجود دارد که وضع دشوار امنیتی مداوم که در خط کنترل واقعی حکمفرما است در دورۀ دوم جلسۀ فرماندگان سپاه که احتمال می‌رود خیلی زود صورت بگیرد حل و فصل شود.

Comments

Popular posts from this blog

مسابقات جام کریکت سال 2019 میلادی

بازدید رئیس جمهور زامبیا از هند روابط و زامبیا را تحکیم می‌نماید

دولت هند گامهای مثبتی را جهت رونق بخش مستغلات اتخاذ می کند